– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Overordnet strategi for innkjøp – kommuner i innkjøpssamarbeid
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Innovative offentlige anskaffelser
Kryss-subsidiering og andre feller
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Innkjøpsseksjonen Marianne B. Svendsen Åse Barsnes Skattum
Hva skal til for å vinne en offentlig anbudsrunde? Honne,
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Visjoner om kommunesamarbeid
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Overordnet strategi for innkjøp – kommuner i innkjøpssamarbeid
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Miljø- og samfunnsansvar.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn,
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Miljø- og samfunnsansvar.
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Signe Louise Berthelsen
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Konkurranseutsetting og innovative innkjøp – hvis flere oppgaver skal løses bedre Byrådsleder Stian Berger Røsland.
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Miljø- og samfunnsansvar.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Konferanse om Fairtrade og etisk handel i Sauda Gunn-Lise Jacobsen, KS Innkjøpsforum28. – 29. august 2008.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
FSTL Forum for Sykehusenes tekniske ledelse Drammen 30.5 – Bente Gustavson Innkjøpssjef, Vestre Viken HF.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Standpunkt; Den ideelle anskaffelsesprosessen - dialog og samhandling.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hva er NRI? NRI er eid av kommunene Aurskog-Høland, Enebakk, Fet, Nittedal, Rælingen og Sørum Sørum kommune er vertskommune for NRI Finansieres ved et.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
MILJØKRAV I INNKJØPSPROSESSEN – RAMMEVILKÅR OG ARBEIDSMETODIKK
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Camilla Hall-Henriksen
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument Miljø- og sosialt ansvar i offentlige anskaffelser INNLEDNING Miljø- og samfunnsansvar i offentlige virksomheter defineres som helheten av et økonomisk, miljømessig, etisk og sosialt ansvar. Virksomhetene skal opptre som en krevende og samfunnsansvarlig forbruker som etterspør miljøvennlige varer og tjenester tilvirket etter høye etiske og sosiale standarder. Offentlige virksomheter vil, når de bidrar på sin måte, se at deres handlinger har innvirkning på et forbruk og en produksjon som er bærekraftig. Dette policydokumentet henvender seg til alle statlige, kommunale og fylkeskommunale virksomheter i Oppland fylke. Likeledes skal dokumentet være retningsgivende for utvikling av et konkurransedyktig næringsliv. Policydokumentet bør også være forankret i virksomhetenes anskaffelsesstrategi og/eller overordnede retningslinjer for virksomhetenes anskaffelsesvirksomhet.

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Målet med offentlige anskaffelser i Oppland fylke  Anskaffe de varer, tjenester, bygg og anlegg det er behov for, på en måte som bidrar til effektiv drift og best mulig økonomisk resultat over tid  Opptre som ansvarlig samfunnsaktør, herunder: • Gjennomføre innkjøpsaktivitetene med høy etisk integritet • Sikre at leverandører overholder grunnleggende faglige- og menneskelige rettigheter • Ha fokus på at ressurs- og inntektsgrunnlaget for marginaliserte folkegrupper bevares • Redusere problemet knyttet til sosial dumping • Spesifisere og velge produkter og løsninger som er universelt utformet • Spesifisere og velge produkter og løsninger som reduserer den totale miljøbelastningen  Anskaffe varer og tjenester i henhold til gjeldende lover og regler  Tilrettelegge slik at innkjøp blir så enkelt som mulig for brukerne i virksomhetenes organisasjonen  Bidra til leverandørutvikling og konkurransedyktige leverandører  Frigjøre ressurser til den kommunale og offentlige kjernevirksomheter

– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Etisk integritet  I forholdet til tilbydere og leverandører skal all samhandling skje forutberegnlig, gjennomsiktig og etterprøvbar – samtidig som nødvendig diskresjon utvises ’  All opptreden skal skje på en slik måte at de offentlige virksomhetenes integritet og troverdighet ikke kan trekkes i tvil Prinsipper for anskaffelsesprosessen  Alltid vurdere alternative løsninger og unngå nyanskaffelser hvis dette er mulig  Vurdere konsekvenser hvis behovet ikke tilfredsstilles  Identifisere og verifisere det faktiske behovet i et samarbeid mellom innkjøper og brukere og legge til grunn et helhetssyn på tvers av organisasjonen  Enhver anskaffelse skal så langt som mulig være basert på konkurranse  Benytte objektive og funksjons- og/eller ytelsesbaserte spesifikasjoner og kriterier slik at konkurransen i markedet utnyttes  Ikke diskriminere leverandører på grunn av nasjonalitet eller lokal tilhørighet  Orientere ikke antatte tilbydere om hvorfor de ikke ble valgt  Kontrollere og aktivt følge opp leverandøren i avtaleperioden