Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produksjon og forbruk av elektrisk kraft i Norge
Advertisements

Naturgassbusser eller dieselbusser med avgassrensing – et miljøvalg?
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Terje Aasland Regjeringens næringspolitikk sett i lys av Soria Moria erklæringen.
Verdiskapning i lys av fremtidens materialkretsløp Trondheim 9 februar, 2006 Bernt Saugen, Tomra Effektiv produksjon II:
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Klima og fallskjermhopping
Bioenergi i Norge – kommentarer fra Avfall Norge
Fremtidens energiteknologi
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Anker Grøvdal Fjord1 MRF
Biogass 09 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Seminar januar 2012 Geir Berg
Gass som drivstoff Behovet for renere drivstoff Gassløsningen
1 Regjeringens næringspolitikk og dens betydning for treforedlingsindustrien Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen
Transnovakonferansen for bærekraftig mobilitet Rica Hell Hotel 9. mai Trond Moengen.
Status for gassplanene Frostating, 20. februar 2004 Petter Haugan Gassforum Trøndelag.
Vilje •Politisk. BRUK AV BIOGASS I ØSTFOLD •Fylkeskommunen skal bruke sin innkjøpsmakt som et virkemiddel for å nå fylkeskommunale mål på klima, universell.
UTNYTTELSE AV NATURGASS I NORGE Carsten Sørlie Interconsult ASA
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Verdiskaping, innovasjon og vekst av og med IKT Eirik Lae Solberg, statssekretær Moderniseringsdepartementet.
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
CO 2 -håndtering – må det koste så mye og ta så lang tid? Et nasjonalt løft for klimavennlig prosessindustri.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Hvordan takle miljøutfordringene – et bedriftseksempel Fellesforbundets industrikonferanse 25. januar 2006.
Carbontech Utvinning av super ren karbon fra naturgass Presentasjon Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Naturgasseminar Seminar om bruk av naturgass i transportsektoren i regi av Sør-Trøndelag fylkeskommune Innlegg fra adm direktør Arne J. Nymo,
Gassbusser i Trondheim Aktuelle tall Team Trafikk AS Bakgrunnen for gassbussene i Trondheim Samarbeidspartnerne Den første gassbussen i Norge.
Helge Lund, konsernsjef Klimateknologikonferansen Trondheim, 18. oktober 2007 Verdiskaping i utfordrende omgivelser.
Gassfylket Møre og Romsdal
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Fornybar kraft og varme
Statsbudsjettet 2009 Høring i finanskomiteen Steinar Bysveen Administrerende direktør, EBL Høring i finanskomiteen, 17. oktober 2008 EBL – drivkraft i.
Barents NaturGass AS Barents NaturGass AS
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Bellonas Energiforum 19.juni 2009 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
Starten eller slutten på det norske industrieventyret? Bellonas energiforum.
Oslos biogassprosjekt Ressurser i kretsløp
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Gudrun B. Rollefsen, adm. dir
”Mottaksterminaler og infrastruktur” Thomas Øien, Prosjektleder Barents NaturGass AS
Innledning ved BioHus konferansen
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Fjernvarmeprosjekter i Telemark og Vestfold
Norwegian Ministry of Fisheries Rent og rikt hav Statssekretær Thorhild Widvey, Fiskeridepartementet Tromsø 22. november 2002.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Gass til Østfold -vi har flere alternativer Tommy Fredriksen Østfold Energi AS.
1 Møte i Finansdepartementet 28. februar 2012 Cato Kjølstad Daglig leder Norsk Bioenergiforening.
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Utskrift av presentasjonen:

Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen

Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass •Hvorfor gass? - hvorfor gass til transport? •Rammebetingelser •FoU •Riksvegferjer •Støtteordninger •Avgiftssystemet

Norwegian Ministry of Transport and Communications Hvorfor gass? 1)Norges energisituasjon •Moderat vekst i produksjon av vannkraft – økende etterspørsel 2)Verdiskaping •Næringsutvikling •Distriktsutvikling 3)Miljø •Lave utslipp av NOx, SO2 og partikler, noe lavere CO2 – når alternativet er fossilt brensel

Norwegian Ministry of Transport and Communications Hvorfor gass i transportsektoren? •Mest miljøhensyn - noe næringsutvikling •Særlig sjøtransport •Gøteborgprotokollen: tonn mindre NOx i 2010 •40 pst fra innenriks sjøfart og fiske (riksvegferjer 2,3 pst) •De rimeligste tiltakene i sjøtransport •Ombygging av motorer eller nye dieselferjer •LNG-riksvegferjer pst reduksjon i NOx-utslippene i forhold til en ny dieselferje, CO2-utslippene reduseres med pst •I mindre grad buss •Euro IV fra 2005 for tunge kjøretøy gir lave partikkelutslipp •Euro V fra 2008 gir lave NOx-utslipp

Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser: FoU •Tilskudd til rasjonell og miljøvennlig transport •Økt bruk av alternative drivstoff, utvikling og bruk av ny teknologi •Ca 5 mill pr år •Mye gass i første fase: Gassbussforsøk i Bergen, Trondheim og Haugesund – gassbuss + fyllingsanlegg •Etter hvert nullutslippsteknologi (hydrogen, brenselceller) •Nå: Mye på transport og mye på gass, men lite på kombinasjonen •Transport (RENERGI) •Hydrogen •Biodrivstoff •Gass •Gasskraftverk med CO2-håndtering

Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser - Støtteordninger •Tilskudd til oppbygging av infrastruktur for naturgass •For å gjøre naturgass tilgjengelig •30 mill kr i 2006 over OEDs budsjett •Transmisjonsrør •Distribusjonsanlegg LNG og CNG •Forvaltes av Enova •Innovasjon Norge

Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser: Riksvegferjer •To samband konkurranseutsatt med forutsetning om LNG som energibærer + ett (Molde-Vefsnes) i 2006 •Til sammen fem ferjer + Molde –Vefsnes + Glutra •Avgift på NOx?

Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser: Avgiftssystemet •NOx-avgift? •Soria Moria: ”Regjeringen vil gjennomgå systemet for CO2-avgift for å hindre at bruk av gass til energiformål utkonkurrerer mer miljøvennlige alternativer”