Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
Advertisements

STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Stor – Frostating 6. Juni 2003 Frostatings rolle i regionalutviklingen – ”Frostating – et samarbeid uten mål”?
Levanger Næringsselskap AS
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Kommunereform for vekst
Status for gassplanene Frostating, 20. februar 2004 Petter Haugan Gassforum Trøndelag.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Sluttrapportens vedlegg VI Sykkelbyen Levanger Prosjektgruppen i Levanger 2020.
Møte Villa Gerda
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Planstrategi som nytt verktøy
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Gruppa var enig om følgende: ? Gruppas prioritering 1. Mål Øke internasjonalisering av trøndersk næringsliv og innflagging av virksomheter i Trøndelag.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Regional transportplan Agder
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.

Innherred En vekstkraftig evig grønn ungdom
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Våre fortrinn Nord-Trøndelags fortrinn ved en forvaltningsreform Konsentrat av ”Fortrinnsutvalgets” sluttrapport av august 2006 TRØNDELAGSRÅDET 14. september.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
xxx 1.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Regiontinget nr. 2 Vi setter søkelyset på: Regionen – Regionsenter og næringsliv i utvikling.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Energi- og klimaplaner i Fjellregionen – et overblikk Regionrådgiver Rune Jørgensen, 25. november 2013.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Regionalt utviklingsprogram Møte Fylkeskommunen har lyttet på kommunene – kortere og spisset RUP Lettere å sette seg inn i hva RUP innebærer.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Skredsikring fra 2010 til nå
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Barents transportplan gir muligheter - hva nå?
Jernbane i Trøndelag
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Evaluering Regionrådet
Utskrift av presentasjonen:

Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet og i forhold til stortingsbenken og stortingets samferdselskomite. •For å oppnå et best mulig grunnlag for innspill til de pågående prioriteringsprosessene, legges det vekt på å utrede en kortfattet men bred og helhetlig vurdering av samferdselssystemet i området. •Vurderingene begrenses til de deler av samferdselssystemet som har en nasjonal overordnet rolle og til de deler som har en regional rolle i området ved at det knytter kommuner og knutepunkter sammen, samt hovedårer som mater de samme knutepunktene. De deler av samferdselssystemet som har en klar lokal og intern karakter i kommunene, og som klart vil være et utelukkende kommunalt eller enda mer lokalt ansvar å bygge, vedlikeholde og drifte, inngår ikke.

Strategi Frostating STRATEGISKE TILTAK STRATEGI HOVEDMÅL En tung partner, alliansebygger og pådriver for regional utvikling Samhandlingsarena Sterk og klar på det vi vil Muligheter Gass til regionen Gryende innovasjonsmiljø Bedre infrastruktur Nye næringer basert på etablerte Nærhet til nasjonalt og internasjonalt kompetansemiljø Utvikle næringsklynger Sterkere samhandling i regionen Sterke sider Nærhet til Trondheim Internasjonal flyplass Befolkningstung Landbruk – ressursmuligheter Industrilokomotiver (Aker, Norske Skog) Rik på naturressurser Trusler Svake sider VISJON Framtidas vekstregion i Midt-Norge Påvirke bygging av infrastruktur som gir fortrinn Utfordre beslutningsorganer til handling Markedsføring/profilering av regionen Samarbeide om større konkrete næringsprosjekter Manglende samhandling Tenker for tradisjonelt Lavt ambisjonsnivå Liten risikovillighet Lite strategisk tenking Står ikke sammen i viktige saker Tradisjonell Manglende tro på omstilling Vi er for trege Konkurranse fra lavkostland/WTO Dårlig infrastruktur

Strategi Frostating

Steinkjer Verdal Levanger Stjørdal Trondheim E6 R17 E14 Meråkerbanen Befolkning på strekningen: Skognterminal: Båt Værnes: Fly Rv Fv Kv

Bane •Trondheim – Steinkjer 1 time –Boliger langs sjø innbyggere på strekningen. Storbyregion nord. –Gods. Containerhavn Skogn. Fra bil til bane. –Til/fra transport flyplass Stjørdal. Høyhastighet. –Miljø. –Pendling. –HINT/HIST/NTNU –Gevingåsen tunnel •Meråkerbanen –Øst-vest

Veg •E6 –Hovedåra. Mange like argument som for bane. –Delstrekninger prioriteres (Værnes-Åsen, Bjørga-Vist) •E14 –Øst – vest. –Lik satsing og standard som i Sverige •Rv17 –Større utfordringer enn for E6 nord

Luft og sjø Luft: •Konsolidere Værnes sin stilling –Forlenge rullebanen –Bedret rutetilbud Sjø: •Felles havneselskap –Fof et organisatorisk spørsmål –Containerhavn Skogn, intermodal transport –Videreutvikle lokale havner

Næringsliv - bolyst •Bane: –Storlien – Trondheim –Hell – Steinkjer •Veg: –E6 Værnes – Åsen og Bjørga – Vist –E14 og Rv17 –Øvrige riksveger og fylkesveger •Knutepunkt - kollektivtransport