SOLAKONFERANSEN 2011 Restrukturering av flysikringstjenesten i Europa – hva betyr dette for Avinor? Dag Falk-Petersen 14. September 2011 Text.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Advertisements

Utfordringer knyttet til utnyttelse av verdens fosforreserver
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Regional HR handlingsplan for perioden
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Enovas time Status og muligheter Fjernvarmedagene , Petter Hersleth, Enova.
En merkavare i endring…
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Norsk Fiberforening - en pådriver for fibernettutbygging i Norge
Avinors organisering av framtidig tjenesteyting og infrastruktur
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Industriutvikling i Haugesundregionen
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
SINTEF Teknologi og samfunn
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Strategi og handlingsplan
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Seminar Senter for byggenæringen 31. august 2010.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
1 Budsjett-innst. S.nr ”Komiteen vil understreke viktigheten av at FLO opprett- holder nødvendig kompetanse internt i organisasjonen. Komiteen.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Organisering av IKT området
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Forsvaret - Tverrpolitisk Utvalg
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
EnergiRike Topplederforum 2009 CO 2 Transport og Lagring BKK Kokstad Sigve Apeland.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
HMN LAB Beslutning om kunngjøring av anskaffelse
Mobiliseringskonferanse Interreg
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Østre Agder.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Utskrift av presentasjonen:

SOLAKONFERANSEN 2011 Restrukturering av flysikringstjenesten i Europa – hva betyr dette for Avinor? Dag Falk-Petersen 14. September 2011 Text

Avinor dekker hele Norge Fra det ytterste fiskevær... ... til sentrale strøk med forbindelse til hele verden Under verdens vanskeligste forhold... ... der det ekstreme er hverdagskost

... likevel har Norge et av verdens best fungerende luftfartssystem Punktlighet i verdensklasse Europas mest effektive lufthavn siste 3 år SVG Europas mest punktlige i sin klasse BGO & TRD Topp 10 på punktlighet i sin klasse

Oversikt Avinor per 2011 En moderne lufthavn- og flysikringstilbyder Lokasjoner Langt fremme hva angår sikkerhet, teknologi, drift og utbygging Sterk kommersiell utvikling på flyplassene, med betydelig handelsvirksomhet Flysikring aktiv i restruktureringen som bransjen er inne i Integrert flyplass-system unikt i Europa Står for en betydelig, og økende, verdiskaping Dagens organisasjon Avinor AS Kompetanse- senter Divisjon Regionale og lokale lufthavner Divisjon Store lufthavner Flysikrings- divisjonen Oslo Lufthavn AS Konsern- staber 46 lufthavner 3 100 medarbeidere 40 mill. flypassasjerer 8 mrd. NOK omsetning Lufthavn Andre steder for tårn og kontrollsentraler Avinors hovedkontor

Bakgrunn Store forsinkelser i lufttrafikken i Europa Stadig mer fortetting i europeisk luftrom Betydelig høyere ATM-kostnader enn f.eks. USA EU-programmet Single European Sky (SES) driver utviklingen av europeisk luftfart Lovgivningspakke SES I Etablering av uavhengig felleseuropeisk regulator Luftrom som felles grenseoverskridende ressurs Målbildet understøttes av ny teknologi 1999 EU-kommisjonen vedtar formell etablering av SES, med tilslutning fra Norge og Sveits 2001 Lovgivningspakke SES II Introduksjon av ny “ytelsesbasert ordning“ Akselerering av funksjonelle luftblokker (FABer) Styrking av sentrale nettverksstyringskunksjoner 2004 Etablering av SESAR-programmet – teknologisk definisjonsfase starter 2006 2008 Leveranse av SESAR ATM-master plan Målbilde Regulatorisk og teknologisk integrert luftrom Økt kapasitet, bedre sikkerhet, redusert miljøpåvirkning og høyere kostnadseffektivitet 2009 SES II trer i kraft i slutten av 2009 Ytelsebasert ordning trer i kraft, operasjonell etablering av FABer 2012 2014 Slutten av første referanseperiode (2012-14) 2015 Start andre referanseperiode 2025

SES/SESAR har satt ambisiøse målsetninger SES/SESAR har satt ambisiøse målsetninger. Er nå på vei inn i en takeoff-fase mot full implementering 3 utviklingsfaser DEFINITION Resulterte i dokumentet European ATM Master Plan DEVELOPMENT Nye driftsprosedyrer, nye teknologier og pre-industrielle komponenter, basert på ATM Master Plan DEPLOYMENT Implementering av resultatene fra utviklingsfasen, med leveranse av ytelses-forbedringer Visjon / Målbilde 1 2 Sette EU-luftrommet i stand til å håndtere 3 ganger mer trafikk Bedre sikkerhet med en faktor 10 Redusere negative miljøeffekter per flight med 10% Kutte enhetskost med 50% 3 4 2006-08 €60 m 2009-14 €2,1 mrd 2015-25 €25-30 mrd  Pågår Full Implementering

Redefinering av teknologiplattformen for flysikringstjenesten er sentral faktor for realisering av målsetningene – arbeidet er i full gang Hovedelementer i ny teknologiplattform Utviklingssteg og tidsplan 1 Integrasjon av lufthavner F&U 5 Implementering Tilgjengelig 2 4D trajectory- prinsipp F&U Ytelses- basert operasjon 4 Implementering Tilgjengelig 3 System wide information mgmt (SWIM) F&U Trajectory- basert operasjon ATM Servicenivå 3 Implementering Tilgjengelig 4 Automatisering av manuelle oppgaver F&U Tids- basert operasjon 2 Implementering Tilgjengelig 5 Collaborative network planning F&U 0 / 1 Implemering Tilgjengelig 2013 2017 2020 2025

Restruktureringen medfører at Europeisk flysikring kommer å brytes opp for å skrues sammen i nye konstellasjoner Unbundling Hva vil skje? Rebundling Nasjonale monopol og nasjonale flysikrings-leverandører Underveis Økonomisk regulering Internasjonalt samarbeid (bl.a. FABer) Målbildet krever tett samarbeid og konsolidering på tvers Regionale samarbeid og konsolidering Tårn Avregulering og konkurranse Nye aktører (private) / nye konstellasjoner Fjernstyrte tårn potensiell game changer Konkurranse, nye aktører og nye konstellasjoner FNT (CNS) Teknologisk utvikling og digitalisering vil redefinere tjenesteporteføljen Oppbrytning av dagens tjenester, nye leverandører Samarbeid med andre ANSPer og industrien Andre tjenester nye tjenester Redefinering av tjenesteporteføljen - fremtidige core competence / tjenester - insourcing / outsourcing Internasj. samarbeid – inkludert industrien

Fra nasjonale monopol til tett internasjonalt regionsamarbeid Underveis: Økonomisk regulering og utvikling mot stadig nærere internasjonale samarbeid Avinor tilpasser seg SES-reguleringen SES’ 9 FABer Ytelsesbasert prising innføres fra 1.1.2012: Basis forhåndsdefinert kostbase Pålagt kostnadsreduksjon iht. SES’ ambisjon Funksjonelle luftromsblokker fra 4.12.2012: Norge tilhører i utgangspunktet NEFAB Avinor har betydelig engasjement i Borealis; tar sikte på å realisere betydelig effektiviseringspotensial Usikkert hvilken endelig form det internasjonale samarbeidet innenfor blokkene vil ta på sikt «BOREALIS» Aktuelle internasjonale underveis-samarbeid NEFAB Avinor – Norge Finavia – Finland EANS – Estland LGS - Latvia BOREALIS Samarbeid: ANSPer innenfor NEFAB og LFV, Naviar, NATS, IAA, ISAVIA Fra nasjonale monopol til tett internasjonalt regionsamarbeid

Tårn: Forberedelse for avregulering og konkurranse Avinor tar grep for å styrke sin posisjon Tydelig retning mot konkurranseutsetting i Europa Ytelsesbasert prising innføres for tårn- tjenestene på store lufthavner fra 2012 (monitoreres 2012-14), ytelsestyres fra 2015 dersom de ikke konkurranseutsettes Gjør en betydelig effektiviseringsinnsats Avinor foreløpig utpekt som tjeneste- leverandør, men forbereder seg på at konkurranse innenfor tårntjenesten i Norge kan komme Ser stort potensial i ny teknologi – spesielt fjernstyrte tårn for lokale og regionale tårn Gjennomfører en vurdering om eventuell deltakelse i konkurranser utenfor Norge Konkurranseutsatt lenge NATS driver de større lufthavnene. ATS integrert ved flere lokale lufthavner. Konkurranse på tårntjenester åpnet 09.2010 LFV taper den første konkurranseutsatte anbudsopphandlingen til ACR (privat aktør) Swedavia legger ut sine tårn på anbud (pågår). Flere internasjonale tilbydere. Suksessiv åpning av konkurranse med start 2011. Flere internasjonale tilbydere i konstellasjon med spansk leverandør. Flere land vurderer nå å konkurranseutsette. Mange deltar på markedene som suksessivt åpnes for å lære (eks. i Sverige). Fra nasjonale monopol til avregulering og konkurranse!

FNT: Internasjonalt samarbeid vil karakterisere utviklingsarbeidet, hvilket skjer innenfor rammene av SESAR Europeisk utvikling SESAR utvikler ny teknologiplattform som vil erstatte gamle egendefinerte systemer For kostbart å utvikle egen teknologi; mer formålsnyttig å samle hele industriens ressurser Ny teknologi medfører radikal endring av tjenesteporteføljen. Nye samarbeid og konstellasjoner etableres. Tydeligere hvilke tjenester som støtter underveis og tårn samt flere lufthavnsspesifikke tjenester Avinor tar en aktiv rolle Avinor medvirker aktivt i SESARS teknologi- utvikling gjennom NORACON-samarbeidet Avinor tar aktivt i bruk ny teknologi, og er forberedt på at internasjonalt samarbeid blir stadig viktigere Fra egendefinerte systemer til harmoniserte og kostnadseffektive systemer gjennom internasjonalt samarbeid

Restruktureringen av Europeisk luftrom vil medføre at Avinors leveransemodell for flysikringstjenester vil endres markant i fremtiden Unbundling Det Avinor gjør Fremtid Underveis Aktiv medvirkning i Borealis-samarbeidet Avinor del i internasjonalt samarbeid Tårn Være forberedt på konkurranse i Norge og evt. internasjonal medvirkning Fjernstyrte tårn Tett samarbeid lufthavner og flyselskaper Avinor aktiv både nasjonalt og internasjonalt FNT (CNS) Aktiv i SESAR samarbeidet Sikrer optimalt system for Norge Tett dialog med lufthavner og flyselskaper Samarbeid med andre ANSPer og industrien Til internasjonalt samarbeid Fra nasjonal leverandør av flysikringstjenester