INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
GROW modellen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Selge et produkt eller en tjeneste
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forstå bruk og datainnsamling
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Grunnleggende testteori
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Tidligere eksamensspørsmål
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Software Requirements Elicitation
Improving Products Gruppe Presenteres av : Hege-Kristin Johansen Herman Kolås Marianne Ates Marit Finden Jonas Lillevold André Johansen Tom.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Identifisere behov – og etablere krav
Testing, måling og forskningsdesign.
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Peer-To-Peer Cooperative Multiplayer Gaming On Mobile Devices.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Design, protoyping og konstruksjon INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 4 oktober 2010.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Utskrift av presentasjonen:

INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010 Evaluering INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010

Oversikt Vise hvordan observasjon, intervjuer og spørreskjema også kan brukes i evalueringsfasen Gå igjennom sentrale begreper om evaluering Introdusere ulike metoder for evaluering

Evaluere Evaluere eller teste? Hva er forskjellen? Likheter? Hva evalueres? Hvorfor evaluere? Hvordan evaluere? Hvem skal gjøre evalueringen? Hva benyttes data fra evalueringen til? Evaluere i forhold til hva? Kriterier? Mål?

Evaluere Etymologi; évaluation, from évaluer "to find the value of," from é- "out" (see ex-) + valuer (see value). Teste, eksperimentere, eksaminere, sjekke, prøve ut, verifisere, validere… ”the proof of the pudding is in the eating”

Hvorfor, hva, hvor og når skal vi evaluere? Iterativ utvikling; det betyr at evaluering og design er kontinuerlige prosesser som undersøker Hvorfor: for å undersøke om brukerne kan benytte løsningen Hva: konseptmodell, tidlige prototyper, endelige prototyper Hvor: i ”naturlige omgivelser” eller i laboratorium omgivelser Når: tidlig i prosessen, sent i prosessen, og alt imellom;)

Bruce Tognazzini – om ”hvorfor evaluere” Iterativ design, med repetisjon av design og testing, er den eneste måten å forsikre seg om gode resultater. Dersom du ikke har bruker testing som en integrert del av design prosessen så kaster du bort ressurser Altså: ressursbruk i forhold til måloppnåelse..

Hvem skal gjennomføre evalueringen? De som har laget prototypen eller systemet? Andre? Fordeler og ulemper?

Øvelse Tenk deg at du sender bort dine prototype (oblig 2) til et firma (eller en annen gruppe) som skal gjøre evalueringen av prototypen Hva trenger dette firmaet av informasjon fra deg? Tror du resultatene vil skille seg fra de resultatene du selv ville fått?

Nivåer – av HVA Bruker Tjeneste Grensesnitt Nettleser Applikasjon HW Software Nettverk Omgivelse Hva er det vi skal evaluere? Person? Handling? Grensesnitt? Oppgaveløsning? Hardware? Medium? Software? Bruken? Måloppnåelsen? Robusthet? Estetikk?

Evaluering - begreper Analytisk evaluering Kontrollerte eksperimenter Felt studie Formativ evaluering Heuristisk evaluering Prediktiv evaluering Summative evaluering Brukbarhets laboratorier Bruker studier Brukbarhets studier Brukbarhets testing Bruker testing

Tilnærminger til evaluering Brukbarhets testing Felt studier Analytisk evaluering Kombinerte tilnærminger Opportunistisk evaluering

Øvelse To og to Oppgave: Still klokken 3 sekunder frem (armbåndsur, mobiltelefon, PC, annet) Planlegg evalueringen Gjennomføre evalueringen.

Karakteristika ved tilnærmingene Brukbarhets testing Brukere gjør oppgaver i kontrollerte omgivelser, målinger og feil blir rapportert Felt studier Brukere gjør oppgaver i ”naturlige” omgivelser, beskrivelser blir rapportert Analytisk Brukere er ikke involvert, kan gjøres hvorsomhelst, problemer blir rapportert

Evaluerings tilnærming og metoder Brukbarhets testing Observasjon Spørre brukere Testing Felt studier Spørre eksperter Analytisk Modellere

Øvelse Tenk ut – hva er fordeler og ulemper ved Brukbarhetstesting Felt studier Analytisk evaluering

Evaluering i ulike kulturer Lese fra høyre til venstre – eller venstre til høyre? Bar hud/fotografier/kvinne/mann Metaforer – opp ned;)

Oppsummering Evaluering og design er sentralt i bruker - sentrert utvikling Noen av de samme teknikkene blir benyttet for krav etablering Tre tilnærminger: Brukbarhets testing Felt studier Analytisk evaluering

Oppsummering - fortsettelse Metoder for evaluering Observasjon Spørre brukere Spørre eksperter Bruker testing Inspeksjon Modellere brukeres oppgaveløsning Triangulering betyr å benytte ulike teknikker for å oppnå flere perspektiver, eller å analysere data ved ulike teknikker Å jobbe med begrensninger er sentralt for de som gjør evelaueringer

DECIDE (BUVIBE) Determine goals Explore the questions Bestemme mål Explore the questions Utforske spørsmålene Choose the evaluation approach and methods Velge evaluerings tilnærming og metoder Identify the practical issues Identifiser de praktiske forholdene Decide how to deal with ethical issues Beslutte hvordan etiske spørsmål skal håndteres Evaluate, analyze, interpret and present the data Evaluere, analysere, tolke og presentere dataene

Bestemme målene Hva er målene for evalueringen? Hvem vil ha resultatene – og hvorfor? Målene vil influere evalueringsmåten? Eksempler på mål: Identifiser den beste metaforen for en gitt design? Sjekk at grensesnittet er konsekvent (consistent) Undersøke på hvilke måter teknologien endrer arbeidspraksis? Forbedre brukbarheten til en eksisterende løsning

Utforske spørsmålene For all evaluering trengs mål og spørsmål Eksempel: Et mål er å finne ut hvorfor mange brukere foretrekker å kjøpe papirbasert billett fremfor elektronisk billett – dette spørsmålet kan deles opp/operasjonaliseres til: Hva er brukerens holdninger til elektroniske billetter? Er brukerene bekymret eller opptatt av sikkerhet? Hvordan oppleves brukergrensesnittet. Og disse tre spørsmålene kan operasjonaliseres ytterligere.

Velg evaluerings tilnærming og metoder Evaluerings tilnærming påvirker hvilke metoder som benyttes, og hvordan data blir samlet, analysert og presentert For eksempel vil feltstudier typisk: Involvere observasjoner og intervjuer Være ute i ”felten”, altså ikke laboratorium omgivelser Data som samles er oftest kvalitative

Identifiser praktiske forhold Hvordan velge brukere? Håndtere budsjett og kostnader? Håndtere tidsfrister og tidsrammer? Finne de som skal evaluere? Velge utstyr som skal benyttes for å gjennomføre evalueringen og samle inn data

Bestemme hvordan etiske spørsmål skal håndteres Utvikle et ”informert samtykke” dokument/presentasjon Deltagere har rett til: Å vite hva som er målet med studien Å vite hva som gjøres med funnene og dataene fra studien Vern av personlig informasjon som blir gitt Å trekke seg fra studien når de ønsker Å bli behandlet høflig

Evaluere, tolke og presentere data Tilnærmingen som benyttes påvirker hvordan data blir evaluert, tolket og presentert Følgende vurderes: Pålitelighet (reliability) Gyldighet (validity) Bias Omfang Økologisk gyldighet: hvordan påvirker miljøet funnene (Hawthorn effekt)

DECIDE oppsummering Determine goals Explore the questions Bestemme mål Explore the questions Utforske spørsmålene Choose the evaluation approach and methods Velge evaluerings tilnærming og metoder Identify the practical issues Identifiser de praktiske forholdene Decide how to deal with ethical issues Beslutte hvordan etiske spørsmål skal håndteres Evaluate, analyze, interpret and present the data Evaluere, analysere, tolke og presentere dataene