- Samhandlingsreformen –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Brukermedvirkning i et samhandlingsperspektiv
Samhandlingsreformen- utfordringer og muligheter
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Helse- og omsorgsdepartementet
- Samhandlingsreformen – Veien videre….. bærekraftig utvikling for framtidas behov.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Helse Finnmark HF Eva Håheim Pedersen Samhandlingskonferanse 26. mai 2010.
Hva kan KS bidra med for at kommunene skal sikre bruker- representantene relevant opplæring? Spesialrådgiver Liv Kaatorp, KS Hedmark og Oppland.
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid Valldal 1. September 2010.
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Kristiansund 1. oktober 2009 Stortingsmelding nr. 47 Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted- til rett tid.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Samhandlingsreformen Høringskonferanse Tromsø 7. desember , Bodø 8
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Status for Samhandlingsreformen –
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Samhandlingsreformen – tilsynsblikket Losby-seminaret, 21.november 2011 Petter Schou, fylkeslege.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Samhandlingsreformen – fra ord til handling Statssekretær Robin Kåss Samhandlingsavdelingen, HOD Fagforbundets samhandlingskonferanse 7. oktober2010.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

- Samhandlingsreformen – Veien videre….. bærekraftig utvikling for framtidas behov

Gjennomføring av samhandlingsreformen Mål og virkemidler Økt livskvalitet og redusert press på helsevesenet gjennom satsing på helsefremming og forebygging Dempet vekst i bruk av sykehustjenester Mer helhetlige og koordinerte tjenester Virkemidler: Lover og forskrifter Avtaler Eierstyring av spesialisthelsetjenesten Faglige styringsverktøy Planarbeid Ny finansieringsmodell

Forutsetninger Verken kommunene eller helseforetakene vil makte å møte morgendagens helseutfordringer hvis vi forsetter i samme spor som i dag. Kommunene styrkes gjennom sine tilbud og de samhandlingsopplegg som etableres, og derved reduseres presset på innleggelser og reinnleggelser. Større deler av behandlingen utføres der folk bor. Rask utskriving fra sykehuset, bruk av spesialisthelsetjenesten til det de er best på. Forutsetning: at kommunene overtar ansvar for tilbud som spesialisthelsetjenesten har ansvar for i dag at kommunene gjennom sine tilbud og de samhandlingsopplegg som etableres, reduserer presset på innleggelser og reinnleggelser økte muligheter for rask utskriving fra sykehuset 3

Grunnleggende forutsetning: å etablere en felles forståelse i kommuner og helseforetak av Målgruppe Utfordringsbilde Løsningsforslag Ønsket måloppnåelse. Mange samhandlingsprosjekter har vært etabblert med en ulik oppfatning av hva som egentlig er problemet. For eksempel kan en vanlig oppfatning være fra sykehusenes side at kommunene ikke stiller opp og tar imot pasientene når de er ferdigbehandlet på sykehuset, mens kommunene på sin side hevder at sykehusene overvelter problemer og kostnader over på kommunene. Å sette seg sammen og bli enige om hva man faktisk snakker om, hvilke pasienter det dreier seg om, hva som er beste effektive omsorgsnivå for disse og hvordan en i fellesskap kan oppnå dette. (neste bilde)

Grunnmuren ”Pasientenes behov skal være førende for struktur og innhold i tjenestene” Må ligge i bunn for alt vi bedriver.. Helhetlige pasientforløp som organiserende prinsipp

Samhandlingsreformens betydning for spesialisthelsetjenesten Forskyving av tyngdepunktet fra spesialisthelsetjenesten til mer fokus på kommunehelsetjenesten. Spesialisthelsetjenesten enda ”spissere” Kompetanseutveksling. Utviklingsmuligheter for lokalsykehusene i nært samarbeid med kommunene. Samhandlings- og koordineringsfunksjonen en tydelig ledelsesmessig og organisatorisk forankring. Konsentrere seg om oppgaver der sykehusene har sitt fortrinn Helhetlige pasientforløp med sikte på å lede pasienten dit kompetansen finnes. Spesialisthelsetjenestens organisering og oppgaver (kap.10) Forskyving av tyngdepunktet fra spesialisthelsetjenesten til mer fokus på kommunehelsetjenesten. Spesialisthelsetjenesten skal utvikles i enda tydeligere spesialisert retning i kombinasjon med standardiserte pasientforløp og pasientenes behov for koordinerte tjenester. Spesialisthelsetjenesten skal bidra med kompetanse ut til kommunene, men også ta imot lærdom fra kommunene. Reformen skal gi viktige utviklingsmuligheter for lokalsykehusene – nærhet til befolkningen, spesialistkompetanse og bredde i oppgaveporteføljen. Utviklingen forutsettes å skje i nær dialog med kommunene mht. oppgavefordeling. Skal en lykkes med reformen, må samhandlings- og koordineringsfunksjonen få en like tydelig ledelsesmessig og organisatorisk forankring som de spesialiserte funksjonene har i dag. Samarbeidet med kommunehelsetjenesten må gis et tydelig ansvarspunkt både organisatorisk og på et faglig overordnet nivå.   Riktig oppgavedeling med kommunene – i større grad kunne konsentrere seg om oppgaver der HFene har sitt fortrinn Sterkere fokus på helhetlige pas. forløp med sikte på å lede pasienten dit kompetansen finnes. Tilrettelegge for tydeligere prioriteringer Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering – fremtidige prioriteringsbeslutninger skal rettes inn mot helheten i pasientforløpene Nasjonal Helseplan videreutvikles til å bli et mer operativt redskap for prioriteringer innenfor den samlede helse- og omsorgstjeneste Helse Sør-Øst er godt forberedt på samhandlingsreformen. ”Plan for strategisk utvikling” og ”Omstillingsprogrammet mot 2020 – hovedstadsprosessen” har det samme hovedsyn på helse-Norges utfordringer som samhandlingsreformen 6

Hovedtrekk framover – Nasjonal Helseplan Spesialisthelsetjenesten: Se tjenesten under ett, inkl. avtalespesialister Desentraliserte tilbud til de store sykdomsgruppene Videreutvikling i takt med endringene i kommunene Ytterligere spesialisering, samtidig utvikling av desentralisering Lovpålagt samhandling (avtaler/fora, lokale samarbeidsprosjekter, felles planprosesser)

Krav til foretakene Lokalsykehus og distriktsmedisinske sentra – hovedarena for de store sykdomsgruppene Krav om å inngå i lokale samarbeidsprosjekter der det er kostnadseffektivt og gir like gode, eller bedre tjenester. Tjenestene skal understøtte kommunenes nye rolle Ved omstillinger skal brukere, ansatte og kommuner tas med. Behov for breddekompetanse ved små sykehus skal legges til grunn ved funksjonsfordeling Samarbeid om samlokalisering av lokalsykehus og DMS Spesialisthelsetjenesten skal bidra med kompetanseutveksling og –oppbygging i kommunene. Ventetiden skal ned og det skal ikke være fristbrudd Samhandlings- og koordineringsfunksjonen skal ha en tydelig ledelsesmessig og organisatorisk forankring

Kompetanse og rekruttering Avgjørende for å lykkes med reformen Mål: - Bedre fordeling av helsepersonell mellom kommuner og sykehus Betydelig kompetanseheving i kommunehelsetjenesten Virkemidler: - Utdanne tilstrekkelig personell med riktig kompetanse Arbeide systematisk med kompetanseheving – spes. I kommunene Stimulere til systematisk kompetanseoverføring på tvers og mellom nivåene Spesialisthelsetjenestens veiledningsplikt og etablering av samarbeidsavtaler og –fora er sentralt.  

Lars Hanssen på Helsekonferansen 2010: På helsekonferansen understreket direktøren for Statens helsetilsyn at en kritisk suksessfaktor for samhandling (riktignok snakket han om kommunene, men prinsippet er nok like riktig i samhandlingen mellom foretak og kommuner), at aktiv og reell ansvarstagen til samhandlingen fra ledelsens side er et suksesskriterium

Lars Hanssen på Helsekonferansen 2010: I små kommuner og enheter er den løpende kontakten så god at samhandlingen blir god pga nær løpende kontakt. I større og mer komplekse relasjoner viser det deg at de som lykkes har sørget for å ha nødvendig og tilstrekkelig formalisering av samarbeidet – både klare, skriftlige avtaler om prosedyrer og ansvarsfordeling, men også strukturerte møtearenaer der partene er likeverdige, og der en forankrer prosesser og prosedyrer – blir enige om hvordan ting skal gjøres, og tar opp problemer og avvik som måtte dukke opp. I Helse Sør-Østs arbeid med samhandlingsstrukturer viser vi eksempler på nettopp dette poenget:

Spørsmål som må løses Hvor stor andel av sykehusbruken kan påvirkes av gode effekter av forebyggende tiltak.. Hva påvirker henvisningspraksis til spesialisthelsetjenesten.. Hva er et godt pasientforløp.. Hvordan identifisere forhold som bør endres for å understøtte god lokal oppgaveløsning.. ..? Spørsmål som må løses: hvor stor andel av sykehusbruken kan påvirkes av gode effekter av forebyggende tiltak hva påvirker henvisningspraksis til spesialisthelsetjenesten hva er et godt pasientforløp hvordan identifisere forhold der politisk eller faglig myndighetsnivå bør gjennomføre endringer som bedre understøtter god lokal oppgaveløsning

Utfordringer Hvordan sikre (og måle) at tiltakene har effekt? Usikre/varierende rammebetingelser Effekter for pasientene Hvordan monitorere evt. uønskede virkninger av reformen? Fastlegenes ansvar og mulighet mht. å vurdere andre tiltak enn innleggelse i sykehus? Oppgjørsordninger – unngå byråkrati. Avtaler - sikre at disse blir gode verktøy for aktørene Økonomiske incentiver - utfordringer: Insitamentseffekter – hvordan sikre at tiltakene har effekt? Risikovirkning for kommuner og foretak – usikre/varierende rammebetingelser (eks. virkning av evt. ”tak” på kostnader for pasientoppgjør fra kommunene) Variasjon i kommunenes utgifter. Effekter for pasientene – jfr. Bekymring fra kronikergruppen (spesielt fokus i avtalene?) Hvordan monitorere evt. uønskede virkninger av reformen? Interkommunalt samarbeid en utfordring også mht. finansiering? Hvilket ansvar blir lagt på fastlegene mht. å vurdere andre tiltak enn innleggelse i sykehus? Etablere systemer mht. oppgjørsordninger – unngå byråkrati. Kommunene må forholde seg til et annet finansieringssystem. Overgangsordninger/gradvis innfasing – hvordan forberede og organisere dette? Etablere systemer for effektmålinger og styringsdata – ansvar for dette – har foretakene et ansvar her – må avklares. Avtaler om kriterier for utskrivingsklare pasienter og reinnleggelser utarbeides i fellesskap.  

God samhandling krever øvelse Det går an! Et suksesskriterium: øvelse, ikke kjeft og trusler. Men tilbakemeldinger både når det går bra og når det ikke går bra.