Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
ERFARINGER FRA BEHOVSDREVNE INSTITUSJONELLE PARTNERSKAP Mari Sundli Tveit.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Rune Nilsen prorektor.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Regionale forskningsfond
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Regional medfinansiering Greta Johansen 21. oktober 2014 Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Kommersialisering av forskningsresultater
Seksjonsmøte SKS 6. april
Forum for forskningsdekaner, 23. september 2015
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling

UiOs strategi •Prioritere samarbeid også med utvalgte institusjoner i sør. •Universitetet skal bidra til å styrke institusjoner i utviklingsland gjennom samarbeid basert på faglig kvalitet og gjensidighet. •UiO vil særlig prioritere internasjonalt samarbeid om de store globale utfordringene, - i tråd med egne faglige og tverrfaglige prioriteringer.

Handlingsplan for internasjonlisering •Utvalgte land der fakultetene samlet sett har bred aktivitet, sterkt potensial for økt samarbeid, samt finansieringsmuligheter •Lavinntektsland i det globale sør der samarbeidet kan bygge videre på gjensidig interesse og etablerte samarbeidsprosjekter og nettverk.

Prinsipper i nord-sør-samarbeidet –Solidaritet med universiteter i sør –Likeverd og gjensidighet –Dialog –Faglig kvalitet –Prioritering ut fra partnernes behov og UiOs kompetanse –Sør-Sør samarbeid –Kvinnedeltakelse

Prinsipper i EUA-AAU rapport Anbefalinger •Mutually beneficial partnerships •Academic mobility (both ways) •Strengthening research collaboration and PhD •Building capacity to implement change •Intra-African cooperation in higher education Access to success, 2010

Oppfordringer til universitetene fra EUA-AAU rapporten •Integrate development cooperation into the overall institutional internationalisation strategy •Consider innovative partnerships models as a means to strengthen both North-South and South-South collaboration. •Develop institutional strategies to mitigate the risks and impacts of academic brain drain.

Hvorfor strategiske partnerskap? •Oppnå mer enn vi kan få til alene –Nye perspektiver og data –Bedre forskningsresultater –Bedre utdanningsresultater –Viktig innovasjon og formidling –Større kontaktnett –Brohode i en region –Større bidrag til å løse samfunnsutfordringer –Større inflytelse for å nå frem med argumenter og resultater •UiO en strategisk partner for universiteter i sør

Hva slags partnerskap? Bilateralt –Institusjonelle strategiske partnerskap (en-til-en) •Ledelsen sterkt involvert •Bredt samarbeid med mange fagmiljøer •Institusjonelle tiltak i tillegg til forskning og utdanning •En sterkere partner i regionen –Eksempel: PITRO-programmet med UDSM •Jevnlige ledermøter + faglig og administrativ koordinator •Felles prosjekter innen miljø, utdanning og good governance •Samarbeid om bibliotek, kvalitetssikring etc. •Bygger på og utgangspunkt for felles eksternt finansierte prosjekter for forskning og utdanning (NUFU, NOMA, NORHED) •Treårig finansiering fra Norad

10 Bevilgning til UiO & co fra NUFU og NOMA programmene

Hva slags partnerskap? Nettverk •Nettverk av komplementære partnere •Fagmiljøer/enheter •Flere partnere som alle har spesielle verdifulle bidrag som en del av helheten •Bygge nettverk for mainstream ekstern finansiering •Sasson: nettverk er målspesifikke •Nord-sør-samarbeid: Målet er kunnskap for utvikling (målrettet forskning, utdanning, innovasjon og formidling)

Why MUTHI became a succesful project?? Oslo Bamako Bergen Oxford Bloemfontein Amsterdam MakerereCape Town (Kilde: Berit Smestad-Paulsen)

Utfordringer •Eierskap og ledelse •Kommunikasjon internt og med partner •Grad av koordineringsbehov i samarbeidet •Ulike institusjonelle kontekster –Andre oppgaver og bekymringer –Kapasitet til å investere i samarbeidet –Systemer og kultur på institusjonene •Behov for ekstern finansiering over tid Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling13

Konklusjon •Kvalitet: originalt, solid og relevant •Hvis det er en målsetning å bedre kvaliteten ved «å få sett en problemstilling fra flest mulige perspektiver», er det strategisk å samarbeide med partnere i sør. •Vi håper NORHED kan muliggjøre strategisk samarbeid i sør for å løse store samfunnsutfordringer. 14