UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Cicignon – Fra gammelt sykehus til ung bydel i Fredrikstad
PLANFORUM SØR-ODAL KOMMUNE
Finanskrisen Arbeidsledighet i reiselivsnæringen Innvirkninger på Krødsherad kommune Ordfører Olav Skinnes, Krødsherad kommune.
Dialogtorg i Kristiansand
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
ATP-analyser for videreutvikling av Bybanen i Bergen
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Utfordringer og potensialer for kollektivtrafikken i Elgeseter gate
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Utslipp og utfordringer i Akershus Framtidens byer – stasjonær energibruk Nettverkssamling i Bærum Stig Hvoslef Akershus fylkeskommune.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
Bærekraftig bruk av skogen som energileverandør og karbonlager
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Nes Arena – sentralt på Østlandet
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Næringsarealer i Kristiansandsregionen
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Sparebanken Telemark 25. oktober2011. SpareBank 1 Telemark filialer/kontorer Markedsandel innenfor privatmarkedet (PM) i Grenland er ca. 40 %
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Foreløpig rapport om samfunnsmessige utfordringer i Aurskog-Høland mot 2050 Folkemøte 6. mai 2015 Rådmann Siri Hovde.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Hei og velkommen til innebandy-RM 2017 på norsk jord! Riksmesterskapet i innebandy for Tullverket blir i 2017 arrangert i nabolandet i vest, og den norske.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Presentasjon av områdetyper Kartlegging og verdsetting av friluftslivsområder Veileder M98 Miljødirektoratet.
K OMMUNESAMMENSLÅING AV :. H VA HAR F ET KOMMUNE Å BY PÅ ? Jernbane Fetsund lenser Videregående skoler Helsetjenester.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Vegloven § 54 "Når privat veg blir brukt som sams tilkomst for fleire eigedomar, pliktar kvar eigar, brukar eller den som har bruksrett, kvar etter same.
Prosjektutløsende behov
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Ambisjoner for utvikling i Alta
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Ramstadtoppen 14 desember 2018.
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune

Søkerkommunene • Samlet innbyggertall – ca stk • Befolkningsvekst – > 2 % • Pendlerandel – Ca 40 %. Varierer. Sørum mer 65 % • Dyrket areal – Totalt ca daa Utgjør 43 % av dyrket areal i hele Akershus

Søkerkommunene; attraktiv beliggenhet • God plass • Rimelig etablering • Nærhet til hovedstadsregionen • Nærhet til Gardermoen • Landlige omgivelser • Nærhet til skog og utmark

Utfordringer hos søkerkommunene • Nærhet til Gardermoen • Nærhet til Osloregionen • Stor befolkningsvekst • Høy pendlerandel • Stort press på dyrka- og dyrkbar mark • Stor belastning på pendlerne som følge av lang reisetid

Prosjektets innhold – Øke antall krysningsspor på banen – Øke kapasitet på parkering på stasjonsområdene – Øke frekvens av buss til stasjonene – Øke forutsigbarhet på kollektivtilbudet – Redusere antall stasjoner • Utvikle et mer effektivt kollektivtilbud

Prosjektets innhold – Utvikle boligområder på, eller i tilknytning til stasjonsområdene – Legge til rette for kollektive tilbringertjenester fra boligområdene til banen • Utnytte arealene i tilknytning til jernbanestasjonene til boligutvikling

Mulig måloppnåelse – Økt bruk av kollektivtransport – Redusert press på Glommakryssing – Tilrettelegging for attraktive boligområder med lavt konfliktsnivå – Raskere pendlervei – NSB som boligutvikler og utleier av boenheter i stasjonsområdene??? – Økt fremkommelighet for nyttetransport på eksisterende vei – Økt trafikkgrunnlag for Kongsvingerbanen

Oversikt over stasjonene Detalj Fetsund st. og Svingen st.

Oversikt over stasjonene, -p-plasser

Mulige rasjonalisering? Prosjektet bør inkludere: – vurdering av berettigelse til de enkelte stasjoner – Transportøkonomiske gevinster; • vei • bane • buss • persontransport • godstransport – ….

Faksimile Aftenposten