Kommunene – en viktig landbrukspolitisk aktør 18.01.2011 Landbruksdirektør Leif Løhaugen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Hvorfor produsere mat i Norge?
Spredt utbygging på jordbruksarealer
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Kommunen har avgjørelsesmyndighet
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Levanger kommune Kommunens større ansvar og myndighet for landbrukssektoren - Øystein Lunnan Øystein Lunnan Kommunen får større ansvar og myndighet.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Presentasjon for kommunestyret
Fylkesmannen Vest-Agder – Kristiansand kommune
Visjoner om kommunesamarbeid
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Eksp. sjef Frøydis Vold, Landbruks- og matdepartementet
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Landbrukskriteriet, og finansiering av landbruksforvaltning
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Ny stortingsmelding om landbruk og mat
VEFSN KOMMUNE Landbruksseminar på Helgeland - Framtidsbonden i lokalmiljøet Fru Haugans Hotell, 1.-2-februar 2011.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Landbruk på dagsorden Agderlandbruket i dag – utviklingstrekk
Foreløpig uttalelse fra Norges Bondelag Stortingets næringskomité 6. Januar 2012 Landbruks- og matpolitikken Meld. St. 9 ( ) Velkommen til bords.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Begrensninger og muligheter
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority Åpning på arealsamlingen for Fylkesmennenes Landbruksavdelinger 21.september 2004 Adm. direktør.
Hvordan tidlig påvirkning gir gjennomslag i planprosesser Arealsamling Stavanger 22 september 2004 Erik Plathe Asplan Viak Sør AS.
Arealsamling Stavanger 21 – 22 september 2004 Kartfesting av kjerneområder for landbruk Erik Anders Aurbakken rådgiver.
Grønn utdanning – utfordringer
Aktørenes roller i planprosessene
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Innherred samkommune 30. oktober Fylkesmannens landbruksavdeling, Monika S. Luktvasslimo Innherred samkommune 30.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Energiflistilskudd 2009 Prosess Del av tiltakspakken februar 2009 Driftstilskudd, inntil 40 mill Høring av forskriftsendring, få på plass rammer for ordningen.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Informasjonsmøte for Planteknisk utvalg
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Landbruk på dagsorden i Karlsøy kommune Ass. fylkesmann Bård M. Pedersen.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Fagsamling skogbruk 2011 Helge Grenne ”Hva forventes av landbruksforvaltningen hos FM”
Risiko og risikostyring
Bærekraftig samfunnsutvikling
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Landbrukets fagdag Leiejord og driveplikt
TFKs satsing på jordvern
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Seksjon byggesak.
SMIL og … RMP 06. juni 2017 Foto: Iris-Adele Jess.
Driveplikt etter jordloven § 8 - Leie av jord
Jordvern og leiejord Hvordan vi som landbrukskontor jobber med disse tema Stein-Even Fjellaksel, Plan- og landbruksrådgiver i Evenes kommune.
Utskrift av presentasjonen:

Kommunene – en viktig landbrukspolitisk aktør Landbruksdirektør Leif Løhaugen

Vi blir flere og flere – og må produsere mere mat – The food crisis of today is a wake-up call for tomorrow FNs generalsekretær Mr. Ban Ki-Moon under åpningen av mattoppmøtet i Roma i november 2009 Hvordan gjør vi det?

•Historikk •Bemanning og kompetanse •Kommunens oppgaver •Jordvern

Kommunen i landbrukspolitikken 1981Jordstyrer og skogråd ble landbruksnemnd, statlig organ men valgt av kommunestyret – gradvis flere oppgaver 1994Statlige landbrukskontor ble del av kommunen – gradvis flere oppgaver 2004«Kommunereform» betydelig utvidet ansvar både for juridiske og økonomiske virkemidler – 7000 enkeltsaker ble lagt til kommunene, hadde tidligere alle til uttalelse

Bemanning og kompetanse For å fylle rollene er det en forutsetning at kommunen har landbruksforvaltning med tilstrekkelig kapasitet og kompetanse Status i dag: •negativ bemanningsutvikling gjennom mange år •store variasjoner mellom fylker og kommuner •kritisk nivå i mange kommuner •utviklingsoppgavene blir nedprioritert

Landbrukskriteriet i inntektssystemet Kriteriet er bygd opp rundt landbruksressursene i kommunen: •dyrka mark30 % •antall driftsenheter20 % •antall landbrukseiendommer40 % •kommunens totalareal10 % Kommuner med særskilte utfordringer knyttet til landbruket kan også søke Fylkesmannen om tildeling av skjønnsmidler.

Nedgang i årsverk (%) i landbruksforvaltningen i kommunene 1994–2007

Kommunen har to viktige roller i landbrukspolitikken •utviklingsoppgaver (samfunnsutvikler) •forvaltningsoppgaver Kommunene har fått hovedansvaret for utvikling og forvaltning av landbruket i egen kommune

Forventninger til kommunen som utviklingsaktør •være utviklingsorientert – politisk og administrativt •involvere landbruksområdet i kommunale prosesser •arbeide aktivt for å få fram flere utradisjonelle etableringer og investeringer i tradisjonelt landbruk •se og verdsette kommunens eget landbruk, bistå foretakene inn i framtida

Utviklerrollen påvirkes av •kommunens evne til å ta rollen som •pådriver •initiativtaker •koordinator •prosjektdeltaker •kommunens landbruks- og næringspolitikk •veileder-/rådgiverrollen •kobling til virkemidler •tilrettelegging •tillit og god kommunikasjon •gode arenaer og nettverk

Kommunenes forvaltningsoppgaver – økonomiske virkemidler •produksjonstilskudd •avløsning ved ferie og fritid •avløsning ved sykdom mv. •regionalt miljøprogram (RMP) •spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL) •nærings- og miljøtiltak i skogbruket (NMSK) Dessuten er kommunene førstelinjetjeneste for diverse ordninger der Fylkesmannen og Innovasjon Norge gjør vedtakene (bygdeutviklingsmidler, erstatningsordninger, skogsveier, m.fl.).

Kommunenes forvaltningsoppgaver – juridiske virkemidler •skogbrukslova •jordloven •omdisponering •deling •driveplikt •konsesjonsloven •boplikt •plan- og bygningsloven

Jordvern og arealutvikling i Norge •3,2 % av landarealet jordbruksareal •1,75 dekar fulldyrket mark pr. person •ca dekar fulldyrket mark bygget ned siden 1949 •en million flere innbyggere i 2030

Verdiskapning i jordbruket 0 – 3,9 mill. kroner 4 – 7,9 mill kroner 8 – 11,9 mill. kroner 12 – 19,9 mill. kroner 20 – 29,9 mill. kroner 30 – 59,9 mill. kroner Flekkefjord Kvinesdal Hægebostad Farsund Lyngdal Lindesnes Marnardal Songdalen Grimstad Arendal

Fra små ubetydelige inngrep til endring av landskapet? Fylkesmannen har ikke merket noe til inn- stramningen ny PBL legger opp til Dispensasjonsbehandling

Landbruksavdelingen19 Utvidelse av Borhaug tettsted ved disp.

Reddal, Grimstad kommune

Grefstad, Grimstad kommune

Gjødsellukten må vekk Lukten fra samdriftsfjøset på Jåbekk medfører helseskade og må reduseres. (Lindesnes avis )

Pers hei Tidligere utbyggings- mønster med dispensasjoner i randsoner og åkerholmer er en sterkt uønsket politikk framover.

Tar kommunene de nasjonale føringene på alvor? •Kommunen har fått plan- og bygningsloven som redskap til å styre arealdisponeringen. •Kommuneplanen skal være utgangspunktet for en bærekraftig arealdisponering. •Oppfølging krever politisk vilje og mot. Dette er nødvendig for å sikre bevaring av høgproduktive jordbruksarealer på Agder!

Kjerneområder for landbruk Ta et langsiktig grep! Kartlegg arealene i kommunen, og definer hva som er •viktige områder for matproduksjon •verdifulle kulturlandskapsområder Prioriter disse arealene på lang sikt for å unngå nedbygging, fragmentering og gjengroing

Takk for oppmerksomheten, og lykke til med å utvikle landbruket på Agder!