Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009 E-16 Sandvika-Hønefoss Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Politiske utfordringer OPS (offentlig privat samarbeid) Vedlikehold kontra ny investeringer Bompenger en forutsetning for de aller fleste nye prosjekter Sammenhengende utbygging – slutt på klattingen Klimapolitikk
Sterk trafikkvekst – vi har ALLEREDE store kapasitetsutfordringer Transport utgjør cirka 20 prosent av norske husholdningers forbruk Kjøpekraften vil øke med cirka 50 prosent til 2020 (Nasjonalbudsjettet 2007) Ferie- og fritidsreiser vil øke mest Godstransportene vil fortsette å øke Dramatiske konsekvenser dersom vi ikke foretar oss noe.
Nye firefeltsveier de neste 30 år- Vegvesenets langtidsplan
Høyre vil styrke vedlikeholdet av veiene: Lav standard har høy kostnad
Standard på stamvegnettet (TAV)
Høyres løsning på etterslepet: Vedlikeholdsfond på 40 mrd Årlig avkastning med dagens rente, ca 2 milliarder kr Frigjør avsatte vedlikeholdsmidler til investeringer
E16- Sandvika-Hønefoss Trafikken tilsier 4 felts veg til Hønefoss, langt over 10000 biler i døgnet Vøyen-Bjørum i gang, men mangler vedtak på vegen over (under) Sollihøgda, videre til Hønefoss. Burde vært OPS-prosjekt, med sammenhengende utbygging, Høyre har gått inn for det. Skaret – Hønefoss må klargjøres for utbygging Siste biten inn til Sandvika er en del av Oslopakke 3
E16 Sollihøgda Bjørum-Skaret 8,5 km veg Hvilken trasè bør velges?
Smal 4-felts vei – trafikksikkerhet og fremkommelighet!
Smal 4-felts motorvei med 16 til 19 meters bredde: Mykere kurvatur! Langt billigere! Bedre framkommelighet! Sikrere ! Også på lavere trafikkerte veier
Bevilgningsnivået er for lavt Utbygging av lavtrafikkerte stamveger til brukbar standard og høytrafikkerte til fullgod standard vil ta: cirka 45 år med investeringsnivå som nå (inkl bompenger) Utbygging av hele stamvegnettet til fullgod standard: cirka 70 år med investeringsnivå som nå (inkl. bompenger)
Høyre i Nasjonal Transportplan : Opp og fram! Minst doble investeringsrammen Etablere vedlikeholdsfond Ny organisasjons former OPS-BOT Bedre finansieringsbetingelser Egen stamvei/motorveiplan Kollektivsatsing i storbyene Omorganisere statens vegvesen Investering eller drift?
Hvordan fungerer OPS? Privat selskap: Statens vegvesen: prosjektering bygging finansiering vedlikehold drift i 20-30 år Statens vegvesen: planlegging og konsekvensutredning kontrollerer at den blir levert til trafikanten som avtalt. Kan gi forsering, som for eksempel her på E18 fra Asker mot Oslo
Offentlig privat samarbeid (OPS) Foreløpig: E39 Klett – Bårdshaug E39 Lyngdal-Flekkefjord E18 Grimstad-Kristiansand Total kostnadsramme på 3,3 mrd og utbygd av en tysk/dansk byggherre
OPS har mange fordeler Byggetiden har vist seg å bli halvert, ikke avhengig av årlige budsjettvedtak Utbygger har ansvaret for drift og vedlikehold, sørger for godt vedlikehold i avtaleperioden Risikoen for overskridelser ligger hos utbygger, ikke hos skattebetalerne Høyre vil ha tre til fire OPS-prosjekter hvert år, E16 til Hønefoss bør bli OPS prosjekt
Prosjekter i Buskerud som må på plass i NTP E16 Sandvika-Hønefoss RV 7 Sokna-Ørgenvika Rv 23 Dagslett-Linnes E134 Gjennomkjøring Kongsberg Rv 35 Åmot-Hokksund Og flere lokale riksvegprosjekter
Finanskrisen ingen krise for veibygging Ledig kapasitet i anleggsbransjen må utnyttes Kraftig økning av veibevilgningene mulig Får mer for pengene, lavere anbud Kan øke vedlikeholdsbevilgningene kraftig Bygg E-16 nå!