Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Stortingets rolle – samferdselspolitikk eller køordner? Øyvind Halleraker Fraksjonsleder Transport- og kommunikasjonskomiteen Norvegkonferansen Trondheim.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer

Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Nye E18 – Ryggraden i Agderbyen
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Finansiering av Vegbygging
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Bakgrunn og politisk behandling Budsjettforliket i 1998: ”Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en vurdering av mulige.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Vegvalg sett frå Stortinget Torill Eidsheim Stortingsrepresentant, medlem av Transportkomiteen.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Nasjonal transportplan
Langtidsplan og budsjett
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009 E-16 Sandvika-Hønefoss Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009

Politiske utfordringer OPS (offentlig privat samarbeid) Vedlikehold kontra ny investeringer Bompenger en forutsetning for de aller fleste nye prosjekter Sammenhengende utbygging – slutt på klattingen Klimapolitikk

Sterk trafikkvekst – vi har ALLEREDE store kapasitetsutfordringer Transport utgjør cirka 20 prosent av norske husholdningers forbruk Kjøpekraften vil øke med cirka 50 prosent til 2020 (Nasjonalbudsjettet 2007) Ferie- og fritidsreiser vil øke mest Godstransportene vil fortsette å øke Dramatiske konsekvenser dersom vi ikke foretar oss noe.

Nye firefeltsveier de neste 30 år- Vegvesenets langtidsplan

Høyre vil styrke vedlikeholdet av veiene: Lav standard har høy kostnad

Standard på stamvegnettet (TAV)

Høyres løsning på etterslepet: Vedlikeholdsfond på 40 mrd Årlig avkastning med dagens rente, ca 2 milliarder kr Frigjør avsatte vedlikeholdsmidler til investeringer

E16- Sandvika-Hønefoss Trafikken tilsier 4 felts veg til Hønefoss, langt over 10000 biler i døgnet Vøyen-Bjørum i gang, men mangler vedtak på vegen over (under) Sollihøgda, videre til Hønefoss. Burde vært OPS-prosjekt, med sammenhengende utbygging, Høyre har gått inn for det. Skaret – Hønefoss må klargjøres for utbygging Siste biten inn til Sandvika er en del av Oslopakke 3

E16 Sollihøgda Bjørum-Skaret 8,5 km veg Hvilken trasè bør velges?

Smal 4-felts vei – trafikksikkerhet og fremkommelighet!

Smal 4-felts motorvei med 16 til 19 meters bredde: Mykere kurvatur! Langt billigere! Bedre framkommelighet! Sikrere ! Også på lavere trafikkerte veier

Bevilgningsnivået er for lavt Utbygging av lavtrafikkerte stamveger til brukbar standard og høytrafikkerte til fullgod standard vil ta: cirka 45 år med investeringsnivå som nå (inkl bompenger) Utbygging av hele stamvegnettet til fullgod standard: cirka 70 år med investeringsnivå som nå (inkl. bompenger)

Høyre i Nasjonal Transportplan : Opp og fram! Minst doble investeringsrammen Etablere vedlikeholdsfond Ny organisasjons former OPS-BOT Bedre finansieringsbetingelser Egen stamvei/motorveiplan Kollektivsatsing i storbyene Omorganisere statens vegvesen Investering eller drift?

Hvordan fungerer OPS? Privat selskap: Statens vegvesen: prosjektering bygging finansiering vedlikehold drift i 20-30 år Statens vegvesen: planlegging og konsekvensutredning kontrollerer at den blir levert til trafikanten som avtalt. Kan gi forsering, som for eksempel her på E18 fra Asker mot Oslo

Offentlig privat samarbeid (OPS) Foreløpig: E39 Klett – Bårdshaug E39 Lyngdal-Flekkefjord E18 Grimstad-Kristiansand  Total kostnadsramme på 3,3 mrd og utbygd av en tysk/dansk byggherre

OPS har mange fordeler Byggetiden har vist seg å bli halvert, ikke avhengig av årlige budsjettvedtak Utbygger har ansvaret for drift og vedlikehold, sørger for godt vedlikehold i avtaleperioden Risikoen for overskridelser ligger hos utbygger, ikke hos skattebetalerne Høyre vil ha tre til fire OPS-prosjekter hvert år, E16 til Hønefoss bør bli OPS prosjekt

Prosjekter i Buskerud som må på plass i NTP E16 Sandvika-Hønefoss RV 7 Sokna-Ørgenvika Rv 23 Dagslett-Linnes E134 Gjennomkjøring Kongsberg Rv 35 Åmot-Hokksund Og flere lokale riksvegprosjekter

Finanskrisen ingen krise for veibygging Ledig kapasitet i anleggsbransjen må utnyttes Kraftig økning av veibevilgningene mulig Får mer for pengene, lavere anbud Kan øke vedlikeholdsbevilgningene kraftig Bygg E-16 nå!