Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra prøving og feiling til
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Fra prøving og feiling til
Motivasjon.
Regional HR handlingsplan for perioden
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Endring og omstilling.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Hvorfor en visjon ? Holder det ikke med arbeidsplanene til aktivitetsutvalgene? Unyttig arbeid Prioritere mer konkrete oppgaver.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Classification: Internal Status: Draft Arbeidstakernes vurdering av risikoanalysearbeidet og knytning til regelverket Møte med Ptil
Kommunen som arbeidsgiver
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Modellkommunene Hva er unikt?
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Står politiet i Vestoppland bedre rustet etter 22.7? Beredskapsmøte i Gjøvikregionen, Sillongen, 16. november 2012.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Kapittel 12 Endring og omstilling
Skranker i arbeidslivet
Nøklene til handlingsrommet
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Virksomheten din skal effektivisere
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
Langtidsplan og budsjett
12. Organisasjonsutvikling
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
12. Organisasjonsutvikling
Årsaker til økonomisk vekst
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Utskrift av presentasjonen:

Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012

Høy endringstakt & multiple endringer Nye endringer blir introdusert før gamle er avsluttet Flere endringer pågår samtidig, TID

Endring fra ansattes perspektiv Økt endringstakt Mange parallelle endringer Får aldri avsluttet endringer før nye kommer Endrings-prosjekter

Endringskapasitet En organisasjons evne til å gjennomføre multiple endringer til minimum kostnad på lang sikt Gjennomføre endring Fokus på daglig drift

Kostnader ved omstilling   Fall i produktivitet Tap av effektivitet Direkte utlegg og investeringer Tap av motivasjon som følge av manglende informasjon, psykologisk tap, fraværende ledelse og endringstretthet DUP’er (Direkte Uproduktive Profittsøkende Aktiviteter) Incentivordninger Sluttpakker Etterlønn Førtidspensjonering    Tap av nøkkelpersonell Tap av markedsfokus

Endringskapasitet på 3 nivåer Hvordan ledelsen mobiliserer til og gjennomfører endring Hvordan ansatte responderer/reagerer på endring Endrings-kapasitet Etablerte strukturer & rutiner i organisasjonen

Hvordan reagerer ansatte på hyppige endringer? Aktive reaksjoner Motstand Proaktiv Endringene blir IKKE gjennomført Endringene blir gjennomført Bohica Lojalitet Passive reaksjoner Stensaker & Meyer 2011

To ulike typer lojale reaksjoner Mestring & muligheter Ambivalens & resignasjon Hva er årsaken til dette? Hva kan ledelsen gjøre?

Tre måter ledelsen kan utvikle endrings-kapasitet på endringsressurser Kople fremtid med historikk Endringsagenter & iverksettere Strukturer & rutiner for endring Midlertidig øke ressurser Tillate overkapasitet Vikarer/konsulenter/overtid Etablere prosjekter Frigjøre ressurser Omallokere ressurser Prioritere & sanere Selektiv inkludering

Konklusjon I: Hva kjennetegner organisasjoner som har endringskapasitet Ledere og ansatte har mer samstemte perspektiver og forventninger til endringer Ansatte har blitt vant med endring og ser kontinuerlig endring som naturlig Ledere har god kompetanse på endringsledelse Organisasjonen har positive erfaringer med tidligere endringer Det eksisterer rutiner og strukturer for omstilling En organisasjon som har kapasitet kan gjennomføre store endringer med et lavere produktivitets og effektivitetstap

Konklusjon II: hva betyr dette for dere som ledere? I virksomheter med høy endringstakt kreves nye perspektiver på endringsledelse Ledelsen må se endringene i sammenheng og tydeligere vise koplingene mellom ulike endringsprosjekter Ansatte venner seg til endring, men enkelte blir mer passive Nye utfordringer gjør seg gjeldende Fra mobilisering, forankring og visjon... Til å ivareta tillit til prosessen og utvikle kompetanse og kapasitet blant individende bla ved å skjerme ansatte Organisasjoner kan systematisk bygge opp endringskapasitet Hos individiene; både ledelsen & ansatte I organisasjonen; rutiner & prosedyrer som kan gjenbrukes .