Http://www.svenskfjarrvarme.se/Fjarrvarme/Iden-med-fjarrvarme/

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Drivkraft for fremtidsrettede energiløsninger Enova SF Virkemidler og støtteordninger for boliger Sverre I. Heimdal Enova SF Oktober 2012.
Fremtidens fjernvarme i Norge
Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Få et forsprang med energimerking Konferanse om energimerking 9. mars 2010 Seksjonssjef Birger Bergesen Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
Støtte til fjernvarme Fjernvarmedagene oktober 2012.
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Julemøtet 2011 Hvorfor fjernvarme?
ARBEIDET MED NYE ENERGIREGLER FJERNVARMEDAGENE
Energiutfordringene - klima, forsyningssikkerhet og grønn verdiskaping
Energi.
Energi- og varmestrategi Stavangerregionen – metode og resultater Fjernvarmedagene Arne Fredrik Lånke Gardermoen oktober
Enovas time Status og muligheter Fjernvarmedagene , Petter Hersleth, Enova.
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Fjernvarmeutbygging i Norge - hva skjer fremover? Årsmøte i Tromsø , Atle Nørstebø.
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
Norsk Fjernvarmes Julemøte 3. desember
Norsk Fjernvarmes Julemøte 2012
FJERNVARMENS JULEMØTE :00Bedre kommunikasjon av fjernvarmens verdi v/ Trygve Mellvang-Berg Oppsummering fra fagmøte om kunderelasjoner. Forslag.
Tek 15 fra fjernvarmens ståsted
Program Julemøtet 2010 Utsikter for fjernvarmeprisen framover basert på endringer i kraftmarkedet v/ Kristine Fiksen, Thema Consulting Group Fjernvarme.
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
1 Årsmøteseminar tirsdag 1. juni kl 09.00Åpning v/ Erling Wærenskjold og Heidi Juhler Kl 09.15Velkommen til Bergen v/ konsernsjef Atle Neteland, BKK as.
Møte Norsk Fjernvarme – OED
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Fjernvarmedagene, 23.oktober 2013 FJERNVARME, SAMFUNNSINTERESSER OG UTBYGGERINTERESSER Carl Henrik Borchsenius.
1 Mer varmeenergi – ny giv Fjernvarmedagene 2010 Heidi Juhler.
Fjernvarme Dag 1 Norsk Fjernvarmes fremtidsbilde og mål, Heidi Juhler, Norsk Fjernvarme Fjernvarmens plass i Regjeringens Handlingsplan for fornybar energi?
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ? Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Energieffektivisering av bygg mot en riktig investering! -
Innhold Kort om CenBio Bioenergi i verdens energimiks Bioenergi i EU
Dag A. Høystad Energirådgiver.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
- Vi mener det haster med å sikre strømforsyningen til Bergen.  Statsminister Jens Stoltenberg til ABC Nyheter 10 august 2010.
Naturvernskolen: Energieffektive og oljefrie kommuner Tema på foredrag: Hvordan jobbe med energi- og klimasaker lokalt Tid: ca. 20 min For mer info om.
Fornybar kraft og varme
Hva skal prosjektet levere? Til hvem? Ved Prosjektleder Berit Johne.
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
”Be The Change You Want To
Bellonabygget på Vulkan ”Helt i A-klassen”
En bedre kraftsituasjon i Midt-Norge
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Fjernvarme og fjernkjøling i Norge – drivere og utfordringer
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Klimaregnskap for Fjernvarme Jon Tveiten Norsk Energi Årsmøte 2014 Lillehammer.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Idrettsrådets ansvar og rolle
FJERNVARMENS JULEMØTE 2014 BUDSKAPSFORMIDLING OG STRATEGI. HVORDAN LØFTE FJERNVARMENS PLASS I KOMMUNENE? 15:00Budskapsplattform for Norsk Fjernvarme. Styrket.
Energimerking og energioppfølging i HFK Overingeniør energibruk Helge Gundersen.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Energisystemet 2050 Klima  Global oppvarming -> ekstremvær  Kulde i nordområdene Demografi -økonomi  Befolkningsvekst mot 7 mill  Sentralisering og.
Politisk påvirkning.
3. juni 2015 Geir Egil Paulsen Felles utvalgsmøte Arkitektbedriftene i Norge.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Årsmøte FSTL 2011 Tema Energimerking Anders Sandbakken Brannrådgiver for eiendomsforvaltning- og utvikling Klinikk for intern service.
Verktøykasse Lokalvalg 2015 Norsk Revmatikerforbund.
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ?
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Utskrift av presentasjonen:

http://www.svenskfjarrvarme.se/Fjarrvarme/Iden-med-fjarrvarme/

Kommunikasjonsarbeidet i Norsk Fjernvarme Kari Asheim Årsmøtet 2012 Presentere meg selv Intro: Uansett hvem vi definerer som målgruppa for vårt arbeid har vi alt å tjene på å vise at fjernvarme handler om mennesker. Når man googler fjernvarme i dag får man opp bilder av store rør, grøfter og kolosser med pipe på. Og av og til en mann i hjelm. Det er ikke dumt med sånne bilder, men vi må ta kommunikasjonen et hakk lenger. Hvis vi klarer å kommunisere i to parallelle løp, et makro, som synliggjør fjernvarmens samfunnsmessige betydning i klima og energipolitikken, og et mikro, som synliggjør at fjernvarme er smart for befolkningen, da er vi inne på noe. Dette tar tid og koster penger. Det jeg skal presentere her er det jeg mener vi bør gjøre først. Kommunikasjonsrådet i Norsk Fjernvarme stiller seg bak kommunikasjonsplanen. Det er likevel ikke sikkert at de stiller seg bak alt jeg kommer til å si her.

Hovedargumenter for fjernvarme; samfunnsnivå: # FORSYNINGSSIKKERHET Fjernvarme representerer en verdifull reserve for et kraftsystem bestående av stadig mer uregulert kraft. # PRIMÆRENERGIBELASTNING Fjernvarme er energieffektivisering i praksis fordi fjernvarme tar i bruk ressurser som elles ville gått til spille. # FLEKSIBILITET Fjernvarme er en energifleksibel infrastruktur som skaper lav terskel for overgang til nye fornybare energikilder. # KLIMANYTTE Fjernvarme erstatter oljefyr, og frigjør elektrisitet og elektrisk effekt til klimanyttige formål. # LUFTKVALITET Fjernvarme gir bedre luftkvalitet i byene, fordi den erstatter lokal fyring # KOSTNADSEFFEKTIVITET Fornybar varme er den fornybarsatsingen som gir flest kilowattimer igjen for pengene.

Norsk Fjernvarmes kommunikasjonsstrategi 2012 - 2015 Visjon: Et fornybart fjernvarmesamfunn Verdier: Fremtidsrettet – ansvarlig - åpen Mål 2012 – 2015: Opprettholde / gjenopprette den posisjonen fjernvarme hadde i "varmesatsingsperioden" 2006- 2010 Delmål: Politiske myndigheter skal ha programfestet energiomlegging Norges offisielle varmemål er 10 TWh produsert fornybar varme i 2020 Tydelige ambassadører for fjernvarme i offentligheten Fjernvarme omtales i media ukentlig, to større positive føljetonger Fagpresse BYGG og ENERGI har egne journalister som dekker fjernvarme. #fjernvarme tagges minst fem ganger daglig på twitter. #fjernvarmetreff12 ukentlig hver høst Norsk Fjernvarmes Facebookside har minst 500 støttespillere, og oppdateres daglig. Fjernvarme er førstevalget til oppvarming i nye/ renoverte yrkesbygg

En spart kilowattime er alltid bedre enn en produsert. Selv et anlegg med 100 % fornybar fjernvarme gir større miljøbelastning enn å spare energi

Diskusjonen vi befinner oss i akkurat nå 3. april: Bellona foreslår at tilknytningsplikten oppheves for passivbygg 25. april: Regjeringen foreslår passivbygg-standard fra 2015 7. mai: Rambøll-rapport antyder at passivhus av hensyn til fjernvarme primært bør bygges utenfor fjernvarmeområder 8. mai: Naturvernforbundet: "Passivbygg reduserer behovet for fjernvarme" 10. mai: Tor Helge Dokka: "Det er ikke tvil om at fjernvarme er gårsdagens løsninger" 11. mai: NBBL erklærer seg negative til videre utbygging av fjernvarmenett: "Fjernvarme koster 120 000 kr per bolig, og er dårlig samfunnsøkonomi i passivhus"

To strategiske tilrådinger: Fjernvarmebransjen må ikke stille seg negative til passivbygg Fjernvarmebransjen bør ALLTID kommunisere at fjernvarme er en god løsning for større passivbygg Fjernvarmebransjen bør utarbeide en egen energieffektiviserings-politikk, der vi beskriver den videre utvikling en av passivbygg og fjernvarme - hånd i hånd. Fjernvarmebransjen bør tilstrebe å fase ut fossil spisslast innen 2020 Fjernvarmebransjen bør ALLTID kommunisere at fossil spisslast skal og må ut av energimiksen  Fjernvarmebransjen bør utarbeide en strategi for utfasing av fossil energi. Strategien bør inneholde kostnadsestimater for uttesting og konvertering til fornybar spisslast. Norsk Fjernvarme bør bruke kostnadsestimatene til å foreslå et Enova-program for konvertering av spisslast i fjernvarmen.

Kommunikasjonsstrategi; satsing nr. 1: Endre Energimerkeordningen

Forslag til endring STRATEGI 1. Overbevise NVE (OED) Norsk Fjernvarme må levere et endringsforslag det er mulig å få faglig / politisk gjennomslag for. Dette innebærer: Endringene må kunne gjennomføres uten at dette forutsetter lovendring. Dagens systemgrense (levert energi) må beholdes. Man skal måtte strekke seg i forhold til TEK 10 for å få A eller B. Endringene bør ikke innebære en negativ vekting av elektrisitet (Bør derfor ikke ta i bruk europeisk harmoniserte primærenergifaktorer eller CO2-koeffisienter). Bygg med fjernvarme som grunnlast må ha mulighet til å få A. 2. Overbevise EMK 3. Kampanje: "B er Best"

Prioriterte interessenter Media Riksmedia Lokal / regionalmedia Nettmedier Sosiale medier Fagpresse Kommentatorer Bloggere Opinion og samfunn Opinionen Opinionsledere Samarbeidspartnere: NoBio, Svensk Fjarrvarme, Dansk Fjernvarme, Avfall Norge, Euroheat&Power Potensielle samarbeidspartnere: Energi Norge, eiendomsutviklere, kommuner, rådgivende ingeniørmiljøer, arkitektmiljøer, miljøbevegelse Konkurrenter Myndigheter Regjering Storting: EMK Partier/ ungdomspartier Departementer: OED Direktorater og etater: NVE Lokalt politisk nivå Lokal forvaltning Verdikjede Kunder Potensielle kunder Medlemmer Potensielle medlemmer Ansatte i medlemsbedriftene Underleverandører (brensel, utstyr, konsulenttjenester mm)

Organisering Innsamling av caser Mai- juni Kari, styret, K-rådet, S-rådet, medlemmene Gode eksempler til politikere ,gode historier til media Utarbeide intern kampanjeside: Database med caser Maler til kronikker Power point til bruk i møter Maler til pressemeldinger Bilder Medieplan Nyhetsarkiv Juni, august Kari, Sissel Koordinering av kampanje, informasjonsutveksling Utarbeide presentasjon til politikerne august Kari Tydelig problembeskrivelse, enkelt løsningsforslag Etablere twitreteam Bli sett av opinionslederne Invitere politikere til debatt Fjernvarmedagene Juni - august Heidi Påtrykk mot politikerne Møte partiene i EMK august – september 2012 Kari, Heidi Politisk initiert endring av energimerkeordningen Møter med aktører og organisasjoner i byggenæringen August-oktober (2012) Kari og Heidi Allianser, caser Presseoppslag flere steder i landet september Kari, Kommunikasjonsrådet Kronikk Før Fjernvarmedagene Politisk debatt Fjernvarmedagene Ansvarliggjøring politikere Kick-off B er best Rekruttering medlemsbedrifter

Satsing nr. 2: Omdømme- og synlighetskampanje *Fjernvarme = miljøvern *Fjernvarme = god samfunnsøkonomi * Fjernvarme = SMART … for kunden … for energisystemet

Strategi 1. Omdømme 2. Synlighet Synliggjøre de områdene der fjernvarmen er uovertruffen (forsyningssikkerhet, klima, kundekomfort) Gjøre noe proaktivt på de områdene fjernvarmen taper omdømme (fossil spisslast, passivhus, tilknytningsplikt) Merkevarebygge fjernvarme på områder der fjernvarme har potensial for bra omdømme (Smart&trendy, kult&kollektivt) Opprettholde god dialog om rammebetingelser med sentrale politikere i sittende regjering og mulig H-regjering, samt Enova, OED, MD og KRD. 2. Synlighet SAMORDNE KOMMUNIKASJONSARBEIDET I BRANSJEN Etablere et kommunikasjonsteam og en intern kommunikasjonsside  Koordinerte kampanjer Lage verktøykasse med ppt 'er, kronikker og pressemeldinger for medlemmer Samle caser, bilder og relevante fakta i database til bruk i pressesaker MØTE OPINIONSLEDERNE Delta der beslutningstakerne innen eiendom møtes Delta der premissleverandørene innen arkitekturmiljøet møtes Knytte nye bånd til miljøbevegelsen Overraske politikerne

Hva dere kan gjøre 1. Gi meg innspill på hva dere ønsker dere av Norsk Fjernvarmes kommunikasjonsarbeid 2. Gi meg innspill til kommunikasjonsstrategien – ikke minst til lavenergihus, fossil spisslast og "B er best" 3. Delta i det interne kommunikasjonsnettverket (nettbasert, ingen møter, lite merarbeid) 4. Lik oss på facebook (søk "Norsk Fjernvarme"), delta på facebooksiden, send bilder, anbefal oss videre 5. Hjelp oss å fremskaffe gode caser: - "B er best" (Forbildeprosjekter av bygg med fjernvarme og energimerke B) - Utbyggere som velger bort fjernvarme for å få A - A-bygg med fjernvarme - Sub-optimale løsninger for å få A - Annet som byger omdømme: Høy fornybarandel, energieffektive løsninger, nye forretningsmodeller, teknologiutvikling mm 6. Bli med i twitreteam 7. Gi tips, faglige innspill, ris og ros, og påpek faktafeil på mail: kari.asheim@energinorge.no