INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Advertisements

Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Nordiske logistikkløsninger
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Aksjehandel på Internett En introduksjon til aksjemarkedet og aksjehandel på Internett Finansgruppa, Høgskolen i Vestfold 29.september 2005.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvordan berede grunnen for de gode………
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Finansregnskap m/IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
PolymerTrade AS • Litt om PolymerTrade AS • Avfallsbesitterens behov • Innsamlerens behov • Gjenvinnerens behov • Sluttbrukerens behov • Traderens dilemma.
Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
Innovative offentlige anskaffelser
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
BIT-Møbel.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Brasil. Utvikling i jord- og hagebruk
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Prognose av framtidig etterspørsel
Produktivitetsutvikling i oppdrett og dens innvirkning på sjømatsmarkedet Frank Asche
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Svart arbeid – stjeler fra deg!
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
Verdiskapning i en logistikkjede
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Øving 1 - Forretningsideen
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Markedsføring.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Svart arbeid – stjeler fra deg!
Industriell veiing ?kg ?kg ?kg ?kg
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kraljic matrise.
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Direkte salg i appen Regler for lag en deal
Strategisk markedsføring
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER Molde, 241105 Bernhard Mellbye Strategy House AS

Om Strategy House Bistår i praktisk forretningsutvikling Næringsmiddel og Fiskeri som hovedsatsingsområder. Bernhard Mellbye: i ledelsen for Orkla sin Matvaredivisjon i perioden 1988-96 i ledelsen for Frionor 1996-97

Aldi og Lidl har to typer kunder: De som taper penger Aldi og Lidl har to typer kunder: De som taper penger. Og de som snart vil tape penger.

Kjøpskriterier utover pris Dokumentert evne til å skape rullering av produkter Lanseringsevne Utviklingskompetanse Sortimentsbredde Stabilitet i leveranser – samtidig evne til å håndtere svingninger; her har havbruk en stor fordel opp mot annet fiskeri Gode emballasjeløsninger Merkestyrke Kvalitet, sporbarhet og miljøforhold God logistikk

Forstå innkjøperens sitt utgangspunkt Må vurdere hver leverandør ut fra svært mange parametre Mangler ofte fiskerikompetanse – et fangstmarked er mer ustabilt enn andre markeder som innkjøperen forholder seg til Råstofftilgang Variasjoner i pris Får mange henvendelser – ofte vanskelig i det hele tatt å oppnå oppmerksomhet

Bransjen har et dilemma Mer fragmentert enn øvrig leverandørindustri Mangel på tunge internasjonale merkeaktører som setter standarder Foredlingsgraden er lavere Manglende kundekunnskap og produktspesifikk tilpasningsevne – umodenhet målt opp mot andre sektorer innen matvare Konseptuell innsalgsform fremstår som svakere enn hos merkevareaktøren, løsningene som tilbys er ofte enklere

Norske bedrifters utfordringer Størrelse i forhold til kjedene – mange krever svært store volumer; enkelte også komplisert logistikk Bearbeidede produkter (VAP) i vekst; vi mangler markedsadgang og dermed sortimentsbredde Evne og vilje til langsiktige leveranser og forpliktelser Risiko mht endringer i pris Kjedebehov vs Handelskultur Markedsnærhet vs behov for hurtige leveranser

Hva bør bedriftene vurdere Gjennomfør kritisk bedømmelse av hva vi som bedrift faktisk er god til relativt til konkurrentene – hva har vi som kundene vil betale en merverdi for? Hvilke kategorier av sluttkunder passer best i forhold til de produkter som vi kan levere? Hvilke kjedesystemer passer best i forhold det vi er gode på – forstå salgsstrukturene & finn rett posisjon? Kan vi finsikte markedssegmenter med basis i dette Selg med basis i hva vi har – og ikke med basis i hva vi drømmer om å ha.

….vurdere Hva slags kunder passer for oss mht størrelse, sortiment, kvalitetskrav etc. Storhusholdning vs Dagligvare vs Industri Geografi Hvor i verdikjeden skal vi selge; direkte eller via distributørsystemer EMV som alternativ Søke samarbeidsløsninger gjennom verdikjeden (salg og markedsføring, logistikk, produksjon) Kjedeavhengighet som risikoelement

Markedsadgang Fulgt dette i 20 år; veldig forundret over våre politikeres manglende prioritering – de gjør alt for lite Katastrofal hindring for bransjen Reduserer mulighetene for diversifisering – foredlede produkter gir helt annen handlefrihet Fratar Norge klart konkurransekraftige arbeidsplasser i distriktene Politikere som bagatelliserer 6% toll på ett næringsmiddel mangler fundamental forretningmessig forståelse Adgangsproblematikken mye større hinder enn markedskompetanseutfordringene.