Moderne sivilsamfunn og Kommunal frivilligpolitikk Et prosjekt under Program for Storbyrettet forskning gjennomført av Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Norsk Institutt for by- og regionsforskning (NIBR) 2006/2007
Trender i organisasjonssamfunnet uFristilling: tette bånd mellom sentral og lokalledd løses opp uNettverkssamfunnet styrker lokal frivillighet uAktivitet framfor medlemskap uDirektedemokrati erstatter representativt demokrati
Hva skjer med de frivillige? uFristilte frivillige: fra forpliktelser til selvrealisering uVilje til verv: synker uØkt sirkulasjon: Frivillige holder ikke ut så lenge uPenger og tid : Flere gir mer penger
Hvorfor støtte organisasjonene ? uFordi de skal u - Formidle meninger og interesser u - Realisere offentlige mål u - Utfolde aktiviteter på egne premisser
Sentrale virkemidler uKontant støtte uRåd/utvalg/samarbeid uStøtte til infrastruktur (hus, lokaler anlegg mm)
Kontant støtte uIndividuell avtale eller generell støtteordning u- Vilkår for å falle innenfor en ordning u- Vilkår som styrer størrelsen på støtten uHvordan fungerer ordningene ? yMange mottakere og små støttebeløp yTil tider tunge søknadsprosedyrer uForbedringer: yBedre oversiktlighet for søkerne yJo mindre beløp, jo enklere
Råd og utvalg uVåre case: Ungdommens bystyre, eldreråd, innvandrerråd uFormål: bedre kontakten med ulike grupper uViktig at råd/utvalg representerer alle underliggende grupper uRåd/utvalg stimulerer til økt samarbeid mellom deltakende organisasjoner
Infrastruktur (1) uDriftsstøtte til bydelshus, forsamlingslokaler, idrettsanlegg, gymnastikksaler, skolelokaler u’Skjult’ støtteordning uMer penger her enn som kontant støtte uNoen får mer enn andre. Hvorfor ?
Infrastruktur (2) uStøtte til møtelokaler fint for mindre foreninger og aktiviteter uLur måte å bruke kommunale midler på u.. kan synliggjøres bedre som virkemiddel
Hus og sentre (1) uSentre for etniske grupper, ungdom, pensjonister uKombinerer kommersielt og frivillig virke uAdministreres av deltakerne
Hus og sentre (2) uHus og sentre fungerer positivt: - øker samarbeidet mellom deltakerne - styrker demokratiet mellom ulike grupper - setter i gang nye aktiviteter ---- men: - brukes ikke på noen systematisk måte - for tett kommunal styring kan virke hemmende
En bedre kommunal politikk: uMer uttalte mål u Forenkle støtteregimer uFlere åpninger for støtte til nye aktivitetsformer uBedre samordning mellom sektorer (barn/ungdom/idrett/kultur/helse-/sosial/eldre) uEn politikk for bydelene (Oslo)