Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Høyhastighetsutredningen
Generelt om Randaberg Kommunen
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Seminar januar 2012 Geir Berg
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
12K-STYRET FRA REGIONALE NÆRINGSOMRÅDER TIL BÆREKRAFTIG AREALPOLITIKK
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
 VELKOMMEN 26. februar kl – ordinære saker TORP – presentasjon av framtidsplanene Påfølgende torskemiddag Generalforsamling
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Utredninger og planfase
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan Terje Moe Gustavsen Leder for styringsgruppen.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
På sporet av den tapte tid
program Klimakurs Agder
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Grenlandsbanen Vil gå gjennom tett utbygde områder i Skien/Porsgrunn
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør

Dagens transportmuligheter KristiansandArendalPorsgrunn Bil Buss1:2503:45 Tog2:5703:28 Sørlandsbanen bidrar lite til økt samarbeid mellom fylkene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder

Jernbanen får relevans når: • Reisetiden reduseres • Togene går ofte • Banen går langs kysten i gjennom de folkerike områdene • Vi etablerer gode og tilrettelagte knutepunkt i alle byene

Sørvestbanen

For Sørvestbanen finnes det planer • Høyhastighetsutredningen anbefaler at Sørvestbanen bygges først p.g.a. høyest nytteverdi – Internasjonale eksperter anbefaler at en bane bygges ferdig først • Høyhastighet bør bygges som forlengelse av IC-baner – Vestfoldbanen mangler denne muligheten – Grenlandsbanen er dette manglende leddet • KVU InterCity følger opp HHU med trase for 250 km/t – Antall reisende Vestfoldbanen: 9,5 millioner – NSB men nye tall for strekningen Kristiansand til Porsgrunn • InterCity utbyggingen er samfunnsøkonomisk lønnsom – Størst nytte på Vestfoldbanen • Byggestart Eidangerparsellen høsten 2012 – Grenlandsbanen er begrunnelsen for dobbeltspor • Etatenes innspill til NTP avsetter 100 millioner NOK til videre planlegging – Sørvestbanen kan bygges ut trinnvis – Store kapasitets-, og reisetidseffekter for hvert utbyggingstrinn – Utbyggingen kan foregå uten avbrudd i den daglige driften

Utfordringer • Befolkningsøkning – Nye tall fra SSB, 1 million på 16 år – Stavanger og Oslo størst vekst – Høy vekst i Agder og Vestfold – Mer effektiv transport vil bli etterspurt • Næringsutvikling – avstandskostnader – Et næringsliv med høyt kompetanseinnhold krever reduserte avstandskostnader – Utdanningsinstitusjoner, helse og offentlig virksomhet krever større samarbeid • Klima – Jernbanens rolle i fremtidens klimaløsninger – Større fokus på klimavennlige løsninger – Økte kostnader for forurensende utslipp fra fly og biltrafikk • Finansiering – Forutsigbar finansiering – Samfunnsøkonomiske beregninger – Hvilke ekstra kostnader vil vi få ved å ikke bygge Sørvestbanen? • Organisering – Effektiv planlegging i samarbeid med kommuner og fylker – God innkjøpskompetanse – Effektiv utbyggingsorganisasjon

Konkrete tiltak • Sammenkoblingen - Grenlandsbanen – Planlegging og byggestart i kommende NTP – Oppstart av fylkesplan i 2013 (Aust-Agder og Telemark) • Kystbanen med IC til Kristiansand – Planlegging i kommende NTP – NSB med nye positive trafikkanalyser • IC fra Stavanger til Egersund – Planlegging i kommende NTP • Høyhastighet Oslo til Stavanger – Overordnet fjerntogstrategi – Oppfølging av Høyhastighetsutredningen • Regionalutvikling – Jernbaneforum Sør med stort prosjekt om jernbanens rolle i fremtidig regionutvikling

Arendal 8. februar Kristiansand11. februar Porsgrunn 12. februar

Jernbanekomiteen 1893: • Det har gått 30 år siden den gang det ble tenkt på en bane fra øst til vest og enda mangler Sørlandet det hovedkommunikasjonsmiddelet som skulle rydde til side forsinkelsene i åndelig og materiell utvikling.

Tom Ingulstad, NSB, 2009: • Sørvestbanen: – Kristiansand – Grenland – Vestfold – Oslo på ca 3 timer, hver time • Krever: – Fornyet Vestfoldbane, Grenlandsbanen (og ny, kystnær bane Brokelandsheia – Kristiansand?) • Gir: -InterCity-tog og tog i høy hastighet i kombinasjon, innenfor realistiske kostnadsrammer - Sørlandet, Grenland, Vestfold og Oslo sammenbundet med høyfrekvent og rask jernbane - Regionutvikling – og ny konkurransekraft for toget; betydelige nye og større markedsandeler -Frigjort kapasitet for økt godstrafikk på Sørlandsbanen • Alternativet er en stadig mindre konkurransedyktig persontrafikk på dagens Sørlandsbane

Reisetid Oslo - Stavanger