Hvordan tenker Fylkesmannen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Finansieringsordninger
22 tips for den faglitterære forfatteren
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Tanker om brukermedvirkning
Alfhild - leder Østlandet
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
» Kvalitet og ledelse Helse Møre og Romsdal Emne – innføring av miljøledelse i Helse Møre og Romsdal 18.April 2013.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Service møte-trekanten
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Personlig planlegging
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Bokpresentasjon Oslo.
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Velkommen til plandialogdag Marit Moe, KS Nord-Trøndelag Roald Huseth, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Karl-Heinz Cegla, Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Mobiltelefon er kult Sjekk nå!
- Den gode utviklingssamtale
Informasjonsarbeid og kompetanseutvikling. Informasjonsarbeid og kompetanseheving Hvordan bygge opp kompetanse innad i egen organisasjon i kommunen? Aktivt.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Internkontroll i norske kommuner
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Kunsten å være tillitsvalgt og likeperson
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Suksesskriterier.
Foreldre som gode leseveiledere
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Lederutvikling hos USIT
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Virksomheten din skal effektivisere
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Asker - mulighetenes kommune
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan tenker Fylkesmannen? Tom Egerhei ass. fylkesmann Fylkesmannen i Vest-Agder Tidstyvseminar 10.6.2014

Hvordan finner vi tidstyvene - metoder Snakke med våre medarbeidere på ulike nivåer i organisasjonen Følger noen utvalgte over tid – tidsstudier Intervjuer av utvalgte Spørreundersøkelser Bruker ledergruppen/ledermøtet Ta med i neste brukerundersøkelse blant ordførere/rådmenn? Tidstyvseminar 10.6.2014

Vi går gjennom hele resultatkjeden Resultatkjeden viser hva vi gjør og resultatene av dette – fra aktivitet til tjeneste eller produkt Tidstyvseminar 10.6.2014

Tidstyvmatrisen Personnivå Systemnivå Internt Eksternt HVOR HVEM Tidstyvseminar 10.6.2014

Hvor leter vi etter tidstyvene? Teknologi/ virkemidler Omgivelsene Oppgaver Teknologi/ virkemidler Struktur Mennesker Tidstyvseminar 10.6.2014

Mennesker e-posten – ikke la den styre deg Fraværsmarkering Personlig effektivitet Kompetanse Tidstyvseminar 10.6.2014

Oppgaver Bestillingen fra våre oppdragsgivere må være tydelige – og komme tidlig Rapportering må begrenses – barnevern, helsedir/helsetilsynet Tidstyvseminar 10.6.2014

«Godt nok-prinsippet» Kvalitet Godt nok Tid/ressurs-bruk Tidstyvseminar 10.6.2014

Teknologi/virkemidler Videokonferanser Bruke nettsidene proaktivt Virkemidler – noen kan endres Jordlov og plan- og bygningslov – trenger vi begge? Klage på standpunktkarakter – hvorfor kan ikke kommunen omgjøre? Tidstyvseminar 10.6.2014

Struktur Er vi riktig organisert (samlet det som krever samarbeid) Riktig nivå – øvelse gjør mester Har vi dobbelforvaltning (jf. arealforvaltning) Tidstyvseminar 10.6.2014

Struktur Ledelse betyr noe Manglende eller uklare mål Entydig plassering av oppgavene Risikoanalyser som grunnlag for forbedringer Effektive møter Ros og ris Tidstyvseminar 10.6.2014

Omgivelsene Vi styres også av omgivelsene I hvor stor grad skal vi være på tilbudssiden? Tidstyvseminar 10.6.2014

Tidstyvmatrisen Personnivå Systemnivå Internt Pers. effektivitet Kompetanse Lederutvikling Klart språk Rekruttering Rutiner Organisering Tydelige mål Teknologi Bygninger Eksternt Kompetansetilbud fra oppdragsgivere Teknologiutvikling Lønnsutvikling Virkemidler (øk-jur-inf) Rapporteringskrav Tydelige oppdrag HVOR HVEM Tidstyvseminar 10.6.2014

Hva ønsker jeg? En god og kommuniserbar metode Vurdere ett eller flere pilotembeter Et tydelig oppdrag med vekt på det vesentlige Tydelig angivelse av hvordan dette skal følges opp i årsrapporten Jakten på tidstyvene må ikke bli en ny tidstyv Tidstyvseminar 10.6.2014

Systematisk endringsarbeid Planlegge Utføre Kontrollere Korrigere Tidstyvseminar 10.6.2014