SPIR Idélab Bodø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
22 tips for den faglitterære forfatteren
Trebåt for alle.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Veiledning av elever / lærlinger
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Forretningsideer & Markedsanalyser
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Vitensenteret i Trondheim
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Forståelse av kreativ kompetanse, ideutvikling og innovasjon
Forretningskonsept og forretningsplaner
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Dette er SMART.
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Forretningsplan.
Undersøkelseslandskap
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Hvilke familietilbud trenger de yngste
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag.
Gruppeundervisning /
Gruppeøving 8.februar Agenda Brainstorming –Hva og hvorfor? –Kriterier Studentpresentasjoner med brainstorming Alle fremfører sin FRUST, maks 2 min. 1.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Framtid - Samspill - Skaperglede
Oppdag Styrken i å Være deg selv.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Kreativitet.
Utviklingsredaktør Helen Vogt 4. november 2013
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

SPIR Idélab Bodø

Opplegg for undervisning I dag: Idéutvikling 16.03: Finansiering, patent og idébeskyttelse 30.03: Forretningsplan Mandag 28.11.05

Forretningsidé Hva er en forretningsidé? Det finnes både gode og En idé som innebærer en form for kjøp og salg En idé som har et kommersielt potensial En idé som utnytter muligheter i et produkt eller et marked Det finnes både gode og dårlige ideer! Mandag 28.11.05

Forretningsidé Hva er en innovasjon? Typer innovasjoner: Noe nytt, en oppfinnelse En så bra løsning at andre vil ta det i bruk Typer innovasjoner: Radikale (noe verden aldri har sett før, for eksempel hjulet) Inkrementelle (videreutvikling av kjente konsept, for eksempel flatskjerm tv) Innovasjon kan skje innen produkt, marked og prosesser. Mandag 28.11.05

Forretningsidé Hvordan oppstår ideer? Kunnskap og erfaringer Kreativitet (hvor har vi gjemt den?) Kombinere kunnskap og erfaringer Tørre å tenke ut av boksen Kreativitet med rammer (det er lettere å være kreativ når vi har noen rammer å forholde oss til. For eksempel: ”Tegn noe, vær kreativ” kontra ”tegn en bil, vær kreativ”) Mandag 28.11.05

8 8 Forretningsidé Øvelse: Hva er halvparten av 8? Matematisk skulle 4 være et godt svar Men halvparten av 8 kan også være: 8 =0 8 =3 Mandag 28.11.05

Forretningsidé Øvelse: Dårlige ideer Dann grupper på 2-3. Utvikl en skikkelig dårlig idé Ikke eksisterende produkter som var ment seriøs men som floppet Ikke produkter der evt. negative aspekter kan diskuteres Men noe originalt, helt opplagt meningsløs galskap Mandag 28.11.05

Forretningsidé Eksempler på dårlige ideer: Fallskjerm av betong Opplåsbart dartbrett Regnfrakk av sjokolade Usynlig TV Radio for døve Blikkboks IP Glasshammer Oppblåsbar kjeller Mandag 28.11.05

Forretningsidé Hvorfor dårlige ideer? Mindre forutinntatt Mindre personlig engasjement Hvorfor vanskelig å komme på god idé ? Vi tenker i fastlåste mønster Vi har ”lært” hva som går og hva som ikke går Vi er redd for å feile Vi er redd for kritikk Mandag 28.11.05

Forretningsidé Kan en dårlig idé bli en god idé? Ender kontekst/sammenheng Bevar det som er bra Ender det som er dårlig Lær av ideen; hvorfor er det en dårlig idé? Mandag 28.11.05

Når ting går galt 80% av nye produkter feiler Over 50% av nyetablerte bedrifter overlever ikke første tre år. Mandag 28.11.05

Når ting går galt “Failure is an opportunity” Lao-tzu (600 f.k.), Taoist-filosof Mandag 28.11.05

Ting som har gått galt EDSEL Mandag 28.11.05

Ting som har gått galt New Coke Mandag 28.11.05

Hva går galt? Ingen har behov for produktet Dårlig match med kundenes behov Overestimering av markedet ”Mee to” Vi er først! Feil pris Dårlig markedsføring Dårlig timing Holder for lenge på ideen Upåvirkelige forhold Mandag 28.11.05

Hva skal til for å lykkes? Gjøre det motsatte av de som feilet? Ikke nødvendigvis, mange forhold kan spille inn i en feilslått satsing. Gjøre leksene i forkant! Fokus på: Marked Produkt Organisasjon/ressurser Økonomi Mandag 28.11.05

Hva skal til for å lykkes? Sett prosessen i system Produktutviklingsmetodikk, R. Cooper STAGE: Undersøkelser på produkt, marked organisasjon/ressurser, og økonomi. GATE: Beslutning om å fortsette, stoppe, eller omarbeide. Basert på undersøkelsene Mandag 28.11.05

Hva skal til for å lykkes? Give aways Øv opp dine kreative evner! Gi fokus til produkt, marked, organisasjon/ressurser og økonomi Se sammenhenger Husk; konseptet må henge sammen, til slutt er det bunnlinja som teller! Mandag 28.11.05