SPIR Idélab Bodø
Opplegg for undervisning I dag: Idéutvikling 16.03: Finansiering, patent og idébeskyttelse 30.03: Forretningsplan Mandag 28.11.05
Forretningsidé Hva er en forretningsidé? Det finnes både gode og En idé som innebærer en form for kjøp og salg En idé som har et kommersielt potensial En idé som utnytter muligheter i et produkt eller et marked Det finnes både gode og dårlige ideer! Mandag 28.11.05
Forretningsidé Hva er en innovasjon? Typer innovasjoner: Noe nytt, en oppfinnelse En så bra løsning at andre vil ta det i bruk Typer innovasjoner: Radikale (noe verden aldri har sett før, for eksempel hjulet) Inkrementelle (videreutvikling av kjente konsept, for eksempel flatskjerm tv) Innovasjon kan skje innen produkt, marked og prosesser. Mandag 28.11.05
Forretningsidé Hvordan oppstår ideer? Kunnskap og erfaringer Kreativitet (hvor har vi gjemt den?) Kombinere kunnskap og erfaringer Tørre å tenke ut av boksen Kreativitet med rammer (det er lettere å være kreativ når vi har noen rammer å forholde oss til. For eksempel: ”Tegn noe, vær kreativ” kontra ”tegn en bil, vær kreativ”) Mandag 28.11.05
8 8 Forretningsidé Øvelse: Hva er halvparten av 8? Matematisk skulle 4 være et godt svar Men halvparten av 8 kan også være: 8 =0 8 =3 Mandag 28.11.05
Forretningsidé Øvelse: Dårlige ideer Dann grupper på 2-3. Utvikl en skikkelig dårlig idé Ikke eksisterende produkter som var ment seriøs men som floppet Ikke produkter der evt. negative aspekter kan diskuteres Men noe originalt, helt opplagt meningsløs galskap Mandag 28.11.05
Forretningsidé Eksempler på dårlige ideer: Fallskjerm av betong Opplåsbart dartbrett Regnfrakk av sjokolade Usynlig TV Radio for døve Blikkboks IP Glasshammer Oppblåsbar kjeller Mandag 28.11.05
Forretningsidé Hvorfor dårlige ideer? Mindre forutinntatt Mindre personlig engasjement Hvorfor vanskelig å komme på god idé ? Vi tenker i fastlåste mønster Vi har ”lært” hva som går og hva som ikke går Vi er redd for å feile Vi er redd for kritikk Mandag 28.11.05
Forretningsidé Kan en dårlig idé bli en god idé? Ender kontekst/sammenheng Bevar det som er bra Ender det som er dårlig Lær av ideen; hvorfor er det en dårlig idé? Mandag 28.11.05
Når ting går galt 80% av nye produkter feiler Over 50% av nyetablerte bedrifter overlever ikke første tre år. Mandag 28.11.05
Når ting går galt “Failure is an opportunity” Lao-tzu (600 f.k.), Taoist-filosof Mandag 28.11.05
Ting som har gått galt EDSEL Mandag 28.11.05
Ting som har gått galt New Coke Mandag 28.11.05
Hva går galt? Ingen har behov for produktet Dårlig match med kundenes behov Overestimering av markedet ”Mee to” Vi er først! Feil pris Dårlig markedsføring Dårlig timing Holder for lenge på ideen Upåvirkelige forhold Mandag 28.11.05
Hva skal til for å lykkes? Gjøre det motsatte av de som feilet? Ikke nødvendigvis, mange forhold kan spille inn i en feilslått satsing. Gjøre leksene i forkant! Fokus på: Marked Produkt Organisasjon/ressurser Økonomi Mandag 28.11.05
Hva skal til for å lykkes? Sett prosessen i system Produktutviklingsmetodikk, R. Cooper STAGE: Undersøkelser på produkt, marked organisasjon/ressurser, og økonomi. GATE: Beslutning om å fortsette, stoppe, eller omarbeide. Basert på undersøkelsene Mandag 28.11.05
Hva skal til for å lykkes? Give aways Øv opp dine kreative evner! Gi fokus til produkt, marked, organisasjon/ressurser og økonomi Se sammenhenger Husk; konseptet må henge sammen, til slutt er det bunnlinja som teller! Mandag 28.11.05