KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Næringsarealprosjektet
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Fremtidens Transportbehov
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Generelt om Randaberg Kommunen
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Legemiddelindustrien i endring
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Strategi og handlingsplan
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Vi realiserer mulighetene i nord NHO Finnmarks årskonferanse, 8/ Jan-Frode Janson Konsernsjef.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
ARNE – prosjekt – faggruppe Energi / Offshore Regionens fordeler / forutsetninger:  Strategisk / fordelaktig beliggenhet  Gode havnefasiliteter / infrastruktur.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Fra regional flyplass til global aktør
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Stad skipstunnel – verdens første skipstunnel
Rekommunalisering eller en entreprise?
HOVEDPUNKTER I NKOM RAPPORT
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Mobiliseringskonferanse Interreg
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Wenche Teigland,
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR

Utviklingstrender transport For transportkjøperen Økt press på kapitalrasjonalisering. Økt press på kostnadsreduksjon Økt kundefokusering Økte totalkvalitetskrav Gir økt fokus på distribusjon og endrede rammebetingelser

Avstand må kompenseres

Knutepunkthavner Kravspesifikasjon for en knutepunkthavn. En knutepunkthavn for havnens egen del, har ingen mening. En knutepunkthavn er en viktig del av vår totale infrastruktur. En knutepunkthavn skal plassert «riktig» uavhengig av lokale særinteresser. særinteresser fra enkelt kommuner særinteresser fra enkelt fylker særinteresser fra enkelt transportører særinteresser fra enkelt brukere

Knutepunkthavner Kravspesifikasjon for en knutepunkthavn. Havna skal være en kostnadseffektiv hub som sikrer vår konkurranseevne i en stadig økende internasjonal handel. Som ivaretar fremtidens logistikkløsninger. Med driftsform som ivaretar brukernes interesser. Havnen og dets brukere utfører servicetjenester med kunden I fokus. Sjøtransport sikrer oss mot transportkaos og flakehalser I Nord-Europa. unden i fokus.

Knutepunkthavner. En forutsetning for å sikre fremtidens import/eksport krav. Sikre frekvens fra et land med lite import/ eksport volum. Sikre frekvens og regularitet i fremtidens logistikk, hvor tidsfaktoren blir mer og mer avgjørende. Sikre nasjonalt riktige investeringer. i havner i infrastruktur knyttet til havner i vår nasjonale infrastruktur knyttet til vareflyten fra/til områder hvor verdiskapningen skjer. i vår infrastruktur knyttet til internasjonale transportkorridorer.

Knutepunkthavner Kravspesifikasjon for en knutepunkthavn. Areal for fremtidig volum (langsiktig investering). Fleksible og effektive losse og laste fasiliteter for alle typer gods og transportbærere (redusert liggetid). Areal for tredjeparts logistikk. God utbygd infrastruktur knytter havna til effektiv kombitransport. Bil Bane Fly Konkurransedyktige priser. Godt utvalg av konkurransedyktige transportutøvere /speditører / logistikkløsere opererer i tilknytning til havna. Fleksibilitet m.h.t. nødvendig døgndrift 7 dager i uken.

Fremtidens logistikkløsninger Fremtidens logistikkløsninger. Med endring ikke stykkevis og delt, men helt. Effektiv informasjons og vareflyt Bare stykkevis og delt

Fremtidens logistikkløsninger Fremtidens logistikkløsninger. Med endring ikke stykkevis og delt Hvem og hva kan hindrer utviklingen? Manglende nasjonal koordinering av transportkorridorer. Manglende koordinering med internasjonale transportkorridorer. Transportutøvere Sentrale myndigheter Transportkjøpere Lokale myndigheter

”Rogaland best i logistikk” ? For å unngå å miste muligheten for å bli en av landets viktige og prioriterte logistikk knytepunkt. For å unngå at vi i verste fall svekker vår konkurranseevne med å måtte basere enda mer av vår transport via Oslo, Bergen eller Kristiansand. (Idag er Oslo en konkret flaskehals i import / eksport fra Vestlandet). Må fylke, kommunene, transportutøvere og transportkjøpere stå samlet Havna vil være det riktig plassering av et logistikk knytepunkt og fylke/ kommunene må bruke alle ressurser på ei havn. En må også vurdere plassering av fremtidens ferjetrafikk til denne havna Havna må tilfredsstille det vi tidligere har nevnt som krav til en nasjonal knytepunkthavn. Vi må sikre og prioritere optimale forbindelser: Nord-Sør tilførsel , Rogfast og videre nordover- knytepunkthavn Fastlandssamband Ryfylke - knytepunkthavn Godsterminal jernbane - knytepunkthavn Sola flyplass - knytepunkthavn E 39 - knytepunkthavn

”Rogaland best i logistikk” ? Skal vi oppnå dette må næringsliver stå samlet og der må fra politisk hold legges en målsetning/ strategi som bygger opp omkring det nevnte. Kommer infrastrukturen på plass skapes knytepunkthavna som et resultat. Men sentralhavna må bygges opp og selges som en betydelig havn I europeisk sammenheng og en hovedhavn I norsk sammenheng og HAVNA I Vestlandsk sammenheng (Region havn).