Sportaxi Fornebubyen • Brukervennlig transport • - for et nytt næringsliv • - for en ny tid • Transport for en ny by 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Advertisements

Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Høyhastighetsutredningen
Dialogtorg i Kristiansand
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
LCC i byggeprosjekter Knut Erik Nordby Direktør plan- og prosjektering
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Miljøpakken for transport i Trondheim
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Fortidens løsninger !. Nettverk - skisse og datasimulering Forklaring : •Sirklene viser forholdet mellom til/fra trafikk ved stasjoner •Tykkelsen på strekene.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Høytemperatur fjernvarme med ammoniakk som kuldemediet
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
Varmepumpe.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Møte for samkjøringsambassadører 12. september 2012.
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Transportens betydning Kulturspreder (informasjon) Demokratiserende (eliten ikke isolert) Muliggjør arbeidsdeling, marked - og dermed konkurranse og effektivitet.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Storøya grendesenter Passivhus barnehage Lavenergi skole
en jernbane for fremtiden
Sannheter og myter om tømmervogntog
Sand i vann, det går an - Abrajet
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Fra regional flyplass til global aktør
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
På sporet av den tapte tid
Presis, ofte og behagelig
Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Utskrift av presentasjonen:

Sportaxi Fornebubyen • Brukervennlig transport • - for et nytt næringsliv • - for en ny tid • Transport for en ny by 1

• Et sportaxinett for Oslo ble prosjektert i 1972 i samarbeid med bl.a Transportøkonomisk Institutt. • 100% av arbeidsreisene til sentrum basert på dataanalyse • Pris: mill. kr. Billettpris: 1 kr. per tur ga overskudd • Hverken dette eller mange andre prosjekterte anlegg verden over er blitt realisert: HVORFOR? • Fordi linjenettverk i eksisterende bystrukturer ofte kommer i konflikt med etablerte særinteresser. • Det gir opprettholdelse av status quo selv om nye løsninger er til samfunnets fordel. • Hvordan kommer vi utenom den slags problemer? Interessekonflikter 2

Fornebubyen - en unik mulighet • Fornebu er unik i verdenssammenheng fordi det skal bygges en ny by helt fra grunnen av, innenfor den etablerte bystrukturen • Vi har i Norge ved tusenårsskiftet en historisk mulighet • Vi kan vise at det er mulig å bygge en bystruktur hvor vi setter mennesker og miljø foran særinteresser • Bilbruk med kjente virkninger kan nedtones • Boliger og arbeidsplasser kan integreres i en bærekraftig helhet med ny transportteknologi 3

Byutvikling historisk • Tidlig Nettverksby: Landsbyers tette nettverk mellom bolig og arbeid krevet lite transport • Industrialismens Stjerneby: Transport langs korridorer mellom arbeidsplasser i sentrum og boliger i periferien - langs faste ruter og til faste tider • Moderne Nettverksby: Arbeidsplasser og boliger blandet med omfattende transport i alle retninger - gjennom boligområder >Disse trekk nødvendiggjør fleksibel transport 4

Økende mistilpassning i Bærum • Bærums infrastruktur bygget som del av stjernebyen Oslo • Transport i under-dimensjonerte korridorer • Men, Bærums bolig og næringsliv økende preg av nettverksby • Bærums korridorstruktur samsvarer stadig mindre med nettverkspreg >Høye kostnader for personer og næringsliv (tidstap, forurensing og skader) >Bærum mister sin tiltrekning - for kvalifisert arbeidskraft, bedrifter, arbeidsplasser og skatteinntekter: Tap av livskvalitet 5

Fornebu som nettverksby • Transportsystemet må gi alt det beste ved en moderne by: • Nettverkspreget som en landsby: Fleksibel • Infopreget for høy verdiskaping: IT-basert • Grønn og miljøvennlig: El-basert • Trafikksikker: Mekanisert transport separat fra gang og sykkelvei: Ingen krysninger • Møtested: Tett og effektiv infrastruktur uten barrikadeeffekter: Sosial synergi >Fornebu må gis en moderne infrastruktur som sikrer livskvalitet og verdiskaping 6

Tradisjonelle løsninger • Bil : Øker arealbruk, barrikadeeffekter, forurensing og ulykker • Buss, jernbane, kombibane og trikk: – Senker fleksibilitet og effektivitet ift. bil – Ikke optimale egenskaper når det gjelder arealbruk, barrikadeeffekter, forurensing og ulykker (variererer) • ITS - Intelligent Transport: - intet alternativ alene, men forbedrer tradisjonelle transportmidler >Optimal ny transport må baseres på annet framkomstmiddel enn tradisjonelle 7

Vår løsning: Sportaxi • Småskala nettverksbane • Brukerstyrt og fleksibel som bilen • Kapasitet som T-banen og motorveien • Sikker, miljøvennlig, hurtig og økonomisk som ingen andre • Kompletterer tradisjonell transport • Anlegg et sportaxi-nettverk på Fornebu området med forgrening til Lysaker jernbanestasjon • Forgrenes senere videre i et nettverk fra Lysaker mot Bærum og Oslo 8

Hva særtegner sportaxi? • Sportaxi er et transportsystem basert på desentralisering • Transporten skjer i elektrisk drevne vogner med max 6 seter og rask og enkel inn- /utlasting • Transporten skjer på et enveiskjørt finmasket linje-nettverk • Linjene plasseres generelt i luften og gjennom bygninger og har derfor lite arealbeslag • Stasjonene ligger på siden av hovedsporet innen ca. 250 meters gangavstand 9

• Transporten foregår uten stopp med høy gjennomsnittshastighet • Individuell transport gir personlig sikkerhet • Enveiskjørte baner adskilt og opphøyd fra annen trafikk gir trafikksikkerhet • Vogner som venter på stasjon eller tilkalles gir minimal ventetid • Linjenettverk gir stor pålitelighet ved blokkering av spor • Det er driftssikkert og fritt for støy og forurensing

• Plass til rullestol og barnevogn åpner for transport av alle mennesker • Systemet kan benyttes til bud- og varetransport • Computere sørger for styring og sikkerhetsovervåking • Minimale naturinngrep: Enkel montering uten skjemmende sår • Sportaxi er rimelig og selvfinansierende (1/5 del av trikk og motorvei) • Ved max kapasitetsutnyttelse kan et dobbeltspor oppnå en kapasitet som en T- bane eller en 6-8 felts motorvei

Erfaring med sportaxi • Opphøyde baner i drift fra 1901 • Millioner datastyrte transportsystem i bruk: - Lagertruck, (’50-tallet), flyplass-bagasje (’60-), passasjer-transport på flyplasser (’80-), kollektivtransport i byer ('90-) • Sportaxi foreslått på ’50 tallet i USA • Regulær drift siden 1968 i Morgantown, USA • Verdensutstillinger og forlystelsesparker ('70-) • Store testanlegg Tyskland og Japan (’60-70-) • Utredet i Storbritannia, Australia, Sveits, Korea, Singapore, Sverige, Danmark, Norge • Bygges nå i Boston og Chicago, av Raytheon 17

Problemer med tidligere system • Store, dominerende, klumpete • Tunge, skjemmende spor • Teknisk avanserte detaljløsninger som ikke er utprøvd • Lite funksjonelle dørløsninger • Kompliserte og kostbare boggisytemer • Ikke designet for maksimal enkelhet • Unødvendig dyre • Etter analyse av eksisterende system har vi valgt å utvikle eget design som alternativ

NETCAB design • Minimalisme • State of the art teknologi med minimal risiko • Lettest og enklest mulig spor, vogner, stasjoner • Tilstrekkelig kapasitet • Maksimal funksjonalitet • Fleksible utvidelsesmuligheter • NETCAB vogndesign kan benyttes for ulike spordesign 12

• Roterende dørløsning med mulighet for sleidedører som alternativ • 3–6 seter som kan slås opp • Plass for rullestol, barnevogn og varetransport • Lett rotasjonsstøpt vogn med al.ramme • Stive aksler med tradisjonell hjulføring er foretrukket pga. enkelthet • Gummibelagte aluminiumshjul 13

• Enkle, åpne fagverkspor i stål, men dekket spor/boggi er mulig • Patentsøkt ledeskinne for energi- og signaloverføring, veltesikring og nødbremsing • Enkle penser med “on board” aktivering • Sporene har god styrkemargin med 5 fullastede vogner per 18 m. strekk • Enkle åpne stasjoner basert på prefabrikkerte betongelementer • Maksimal sikring av alle kritiske elementer inkludert airbags i vognen 14

• Vanlig hastighet er 40 km/t (Bil: km/t, trikk km/t, T-Bane: 35 km/t) • Sikkerhetsavstand er satt til 16 m mellom vognene (Ca.1,5 sekund ved 40 km/t) • Ett spor kan da ta maksimalt vogner per time eller max passasjerer (kan økes betydelig med mindre vognavstand og hastighet) • Kapasiteten på en stasjon avhenger av antall parkeringsposisjoner. Med 4 posisjoner kan ett spor ta inntil 900 vogner med max 5400 passasjerer per time

NETCAB for Fornebubyen • Antagelser: 5000 boliger, arbeidsplasser • Anslag: 25% av de reisende, dvs reisende per dag • Et forslag til anlegg er skissert med 23 Km spor, 36 utendørs og 6 innendørs stasjoner, 102 kryss, 200 vogner, verksted, sentral og perifere computere mm. • Lysaker stasjon kan eksempelvis bygges med 2 spor i 2 etasjer og klarer da 3600 passasjerer per time med bare 4 park.posisjoner per spor • Kravet om 3000 passasjerer per time i rushtiden kan derfor nås uten problemer 15

Lav utgift - høy inntekt • Små investeringskostnader: 350 mill. • Liten kapitalbetjening, få slitasjedeler og minimale lønnskostnader • Små driftsutgifter: 35 mill. (inklusive kapitalkostnader) • Høy inntekt: Høy brukerandel nås med høy brukervennlighet og lav billettpris • Forretningsvennlig og selvfinansierende • Billettpris på 5 kroner gir god lønnsomhet 16

Samfunnsøkonomi • Forurensing, trafikkskader og veislitasje reduseres drastisk • Utbyggingsbehov for tradisjonell infrastruktur reduseres • Framkommelighet på veinettet øker • Sportaxi er selv en tids-effektiv transportform • Selvfinansierende: Reduserer subsidiebehov. Skatter reduseres eller brukes samfunnsgagnlig • Verdiskapende: Sikrer høyverdige arbeidsplasser og skattegrunnlag (Kompetanse- og industriutvikling) 18

Bystrukturen påvirkes • Ingen barrikade-effekter øker fremkommelighet • Finmasket nett gir reduserer to-fils bilveier og parkeringsplasser • Erstattes av gang og sykkelveier • Spesiell betydning for skjermede bolig-miljøer • Store konsekvenser for by-strukturen • Arkitekturen blir mer miljø- og menneskevennlig >Bedre byutvikling - mindre arealer til vei og parkering - mer til mennesker og natur - uten ”effektivitetstap” - tvert imot 20

Silingsrapporten • Sportaxi vil gi følgende vurderte fordeler: • Større kapasitet, robusthet, flatedekning, mulighet for etappevis utbygging • Mindre totale investeringer, ulemper i anleggstiden samt areal- og miljøinngrep • Overgangsbehov ved Lysaker og Direkte kopling til Oslo er, som ved andre typer baneløsninger: • MED buttspor: Konsentrasjon ved Lysaker • UTEN buttspor: Kritikkverdig • Men: Sportaxi bygges lettere og billigere ut - og gjør buttspor overflødig 21

Silingsrapporten (ikke-vurdert) • Større tilgjengelighet, fleksibilitet, flerbruks- muligheter, pålitelighet, trafikksikkerhet • Mindre energibehov, driftskostnader, støy, utbyggingsbehov og slitasje på tradisjonelt vei- og parkeringsanlegg • Rask etablering gir gode reisevaner tidlig • Sikkerhet i utbyggingskostnader - prefabrikkert • Ingen barrierer, gir god intern transport, lett tilkobling til vest og nord • Bedre reisetids-anvendelse, personlig sikkerhet • Bedre teknologi: Automasjon og brukervennlighet • Kompetanseheving gir eksportpotensiale 22

Komparative kostnader • Total kostnad for buttbane, ringbane, parkeringsplasser og veinett: 2130 mill. ( ) • Total kostnad med Sportaxi: 1150 mill. ( ) (25 % spart p.pl. og veier) • Ca. 1 mrd. mindre investeringskostnader • Årlige besparelser på 65 mill • Ca. 1,5 mrd. spart over 20 år + indirekte samfunnsøkonomiske gevinster - bl.a. fra kompetanse- og industriutvikling: Verdiskaping • 50 års periode: Spart & tjent flere mrd. 19

Visjonen ved årtusenskiftet • Vi mener å ha påvist at sportaxi er bedre enn andre urbane transportsystemer • Med utbygningen av Fornebu-byen ved årtusenskiftet har vi en historisk mulighet til å få realisert et transportsystem for fremtiden • Mange prosjektvurderinger verden rundt har samme konklusjon, men har ikke tilsvarende anvendelsesmulighet • Politikere, transportmyndigheter og næringsliv må engasjeres for å vedta en utredning av systemet • Norsk Sportaxi a.s vil bidra til å gjennomføre en slik utredning i samarbeide med en tung industripartner • Om en utbygging av Fornebu lykkes i første omgang, er gradvis utbygging videre innover i Bærum og mot Oslo sentrum naturlig • Dersom en satsing blir vellykket, ligger veien åpen for en fremtidsorientert norsk eksportindustri 24

Kapasitet: Vogn, spor og stasjoner • Vogn: Vognstørrelse (3-6) og -utnyttelse - flere • Spor: Vogn, hastighet, avstand: 2,400 vogner / time (40 km/t, 1,5 sek) - ('70-talls teknologi : 80 / 0,5) - lag flere, tilpass hastighet, avstand • Stasjon: Vogn, antall spor og parkerings- posisjoner - tilpass størrelse • Enkel stasjon (1 spor, 4 pos.): 900 vogner Med 3 pass/vogn i rushtid: 2700 passasjerer • Større stasjon (2 spor, 4 pos. og 2 lave etasjer): vogner. Med 3 pass: 10,800 • Stor stasjon: (2 /12 /2): Med 3 pass

Regnestykket – Bilens fordeler: Flerbruksmuligheter, fleksibilitet, tilgjengelighet og komfort + Kollektivtrafikkens fordeler: Sikker og miljøvennlig (og bedre på disse områder) + minimal arealbruk & barrikadeeffekt + mer pålitelig, hurtig og lønnsom = Sportaxi 23

Sportaxi Fornebubyen • Brukervennlig transport • - for et nytt næringsliv • - for en ny tid • Transport for en ny by 1