Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Transportens betydning Kulturspreder (informasjon) Demokratiserende (eliten ikke isolert) Muliggjør arbeidsdeling, marked - og dermed konkurranse og effektivitet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Transportens betydning Kulturspreder (informasjon) Demokratiserende (eliten ikke isolert) Muliggjør arbeidsdeling, marked - og dermed konkurranse og effektivitet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Transportens betydning Kulturspreder (informasjon) Demokratiserende (eliten ikke isolert) Muliggjør arbeidsdeling, marked - og dermed konkurranse og effektivitet Utjevnende (pris, lønn, bosetting, marked) Effektiviserende ”lokomotiv” som gir – Høyere produktivitet – Ordre til privat næringliv – Arbeidsplasser og høyere lønn – Høyere skattegrunnlag – Lavere skattesats (?) Samfunnsøkonomisk > bedriftsøkonomisk lønnsomhet suboptimalt investeringsnivå (pga. fellesgode-karakter: Vidt spredte fordeler)  Investeringer i transport gir høyere livskvalitet © Norsk Sportaxi a.s

2 Transportens kostnader Trafikkskader Barriere-effekter Støy & forurensing Ressursforbruk: – Energi – Kapitalkostnader (pga. investering) – Arbeidskraft Personale (driftskostnader) Tid (reise) Tid (overgang) © Norsk Sportaxi a.s

3 Modelling 1.Estimate of the area 2.Rough estimate of required traffic capacity 3.Various solutions 4.Weed out less suitable solutions 5.Remaining solutions subjected to simulations, parameters trimmed 6.Results are compared to each other, and further weeding-out 7.Remaining solutions subjected to detailed analysis, through performance simulations of its parts 8.Simulation of the whole network again (and again, and again and....) 9.Economical estimates © Norsk Sportaxi a.s

4 3 classes of computers Vehicle Local - switch / station / park – occupancy, reentry Central (1996: 486) - route matrix - congestion, failures © Norsk Sportaxi a.s

5 Control - Combinations of: (2) “point follower” v. “vehicle-follower” and (4) “synchronous”, “quasi-synchronous”, “asynchronous”, “point-synchronous” A) “synchronous” - follow virtual points - B) “quasi-synchronous” - + “point follower” C) “asynchronous” + vehicle-following– - Cabinentaxi D) “point-synchronous” - Sweden E) “asynchronous point follower” Taxi2000 1

6 Kapasitet: Vogn, spor og stasjoner Vogn: Pass. per vogn (pv) (3-6) og -utnyttelse - lag flere og bedre – ikke større Spor: Vogn, hastighet, avstand: 2.400 vogn / time (40 km/t, 1,5 sek - '70-talls teknologi: 80 / 0,5 / 3-24) - lag flere, tilpass hastighet, avstand Stasjon: Vogn, antall spor og antall park.pos. - tilpass størrelse Enkel stasjon (1 spor, 4 pos.): 900 vogner/ time 1,4 pv.: 1.260 pass/ time. 2,8 pv. i rushtid: 2.520 Mellomstor stasjon (2 spor, 4 pos. og 2 lave etasjer): 3.600 vogner. 1,4 pv. /: 5.040 2,8 pv. i rushtid: 10,080 Stor stasjon: 15.120 / 30.240 pass/time (14 pos.)

7 LRT vs. PRT – kapasitet og størrelse (100% utn.) LRTPRT Forutsetn.140 pass/vogn og 30 avganger/ time 2 spors stasjon 6 p/v.,180 avg./ time 14 båser (berths) 2 spors stasjon Kapasitet140 pass/minutt, 8,400 pass/time 504 pass/minutt, 30.240 pass/time Størrelse:Kortere stasjonSmal og lav bjelke Stasjonslengde30x2 = 60 + penser = 100 m.14x2x2,5 = 70 + penser= 110m Stasjonsbredde3 meter per spor = ca. 12 m.1,75 m. per spor = ca. 9,5 m. Stasjonshøydepersonhøyde Bjelkehøyde1,10 meter0,50-0,80 meter

8 Kapasitet og størrelse: LRT vs. PRT (stor stasjon - antatt 100 % utnyttelse for begge) LRT: 140 pass/vogn og 30 avg./ time = 70 pass/min. 4200 pass/time. 2 spor: 8400 pass/time PRT: 14 båser, 6 pv. og 180 avg.= 252 pass/minutt = 15.120 pass/time, 2 spor: 30.240 pass/time Størrelse: LRT er kortere, men bredere og høyere LRT lengde: 30x2 = 60 + penser = 100 m. Bredde: 3 meter per spor = ca. 12 m. Bjelkehøyde: 1,10 meter PRT lengde: 14x2x2,5 = 70 + penser = ca. 110 m. Bredde: 1,75 m. per spor = ca. 9,5 meter Bjelkehøyde: 0,50-0,80 meter

9 Utbyggingssløyfer for Smart Oslo” 1.Lysaker-Telenor, 5 km –15.000 arb.pl. 2.Telenor - rundt parken – Senteret, Norske Skog, 5 km –10.000 3.Lysaker-Lilleaker, 5 km – 10.000 4.Lysaker-Stabæk, 4 km – 10.000 5.Lysaker-Skøyen, 6 km – 40.000 6.Skøyen-Majorstua, 4 km – 5.000 7.Ullevål-Hageby, 20 km - 80.000 8.Nydalen Mediesenter, 6 km – 60.000 9.Økern komplekset, 30 km – 100.000 10.Lodalen-Bjørvika, 20 km – 50.000 ??? 11.Bjørvika-Skøyen, 5 km – 100.000 © Norsk Sportaxi a.s

10 Utbyggingssløyfer for Smart Bærum 1.Lysaker-Telenor, 5 km –15.000 arb.pl. 2.Telenor - rundt parken – Senteret, Norske Skog, 5 km –10.000 3.Lysaker-Lilleaker, 5 km – 10.000 4.Lysaker-Stabæk, 4 km – 10.000 5.Stabæk-Sandvika, 12 km – 40.000 6.Lilleaker-Bekkestua, 5 km – 5.000 7.Etc 8.Etc 9.Etc 10.Etc © Norsk Sportaxi a.s


Laste ned ppt "Transportens betydning Kulturspreder (informasjon) Demokratiserende (eliten ikke isolert) Muliggjør arbeidsdeling, marked - og dermed konkurranse og effektivitet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google