Norsk Lyd- og Blindeskriftbibliotek

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Biblioteksjef Forsand kommune
Advertisements

Velkommen Til ALEPH brukermøte Hotell og 11. mars 2011.
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
NLB Studielitteratur 16. oktober Lik tilgang for alle! Tilbudet fra NLB Hva kjennetegner et godt samarbeid mellom student, lærested og NLB Fremtidens.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Del 2: Personlig økonomi.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Litt mer om PRIMTALL.
Andel av befolkningen som leser bøker. 1 90% % 2014 **Q1** Utvalg: 100 % Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen.
Distribusjon og digitalt innhold NLB fremtidige distribusjonsmodell.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
RYFYLKEBIBLIOTEKET • Samarbeid organisert i Ryfylke IKS • Felles tekniske løsninger • Samarbeid om arrangement • MM3 + BS Weblån • E-bøker fra desember.
Del 2: Personlig økonomi.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Kompetansekartlegging
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Pål Hals, prosjektleder i NLB.
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Ebøker på biblioteket om prosjektet og erfaringer så langt.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Har du en bok som passer til meg, eller
Nasjonalt pådriverforum – Tromsø 11. april 2008 – LMU BI Irene Nyhus.
Hva gjør andre høyskoler/universiteter? Tilrettelegging for funksjonshemmede lese- og skrivevansker mm.
nettbasert produksjon og distribusjon av lydbøker
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Velkommen til Medisinsk bibliotek
PAKNINGSVEDLEGG FOR BLINDE OG SVAKSYNTE
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Statistikk i ALEPH - nye muligheter og nye statistikker
VELKOMMEN ALEPH brukermøte 26. Og 27. oktober 2006.
Dysleksi hos voksne.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
NLB Lydbøker – en døråpner til lesegleden
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Online distribusjon – erfaringer fra Norge
Dagligbankundersøkelsen 2014
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Tuberkulosekontrollen i Stavanger
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Tilrettelegging for studenter som har vansker med å lese trykt tekst Øyvind Engh, direktør i NLB.
Brukerundersøkelse Det flerspråklige bibliotek. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på web i perioden 19. oktober – 8. november Sendt ut til.
Samling for språk- og leseveiledere Program for dagen: Innledning v/PPT NG Kort runde: info fra SLV Gjennomføring.
Bedre tilgang til studielitteratur Rapport til KD og KUD fra NLB og Universell Presentasjon Inkluderende Læringsmiljø
Digikort Gyldendal Akademisk
Svaksynt student i en digital hverdag
Læringsform: Tilegnelse
BIBSYS-konferansen mars 2019 Erling Fossan
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Lyd- og Blindeskriftbibliotek Arne Kyrkjebø – produksjonssjef NLB

Jeg vil snakke om Kort om NLB og vårt tilbud Viktigste utviklingstrekk siste 2-3 år Distribusjon av lydbøker Vårt tilbud til studenter Utfordringer rundt tilbud til studenter

Kort om NLB Statlig institusjon – Kulturdepartementet Lokalisert i Oslo 49 ansatte

NLB virksomhetsområder Skjønn- og faglitteratur for barn, ungdom og voksne Studielitteratur for studenter på universiteter, høgskoler og fagskoler

Folkebibliotekslitteratur - statistikk Registrerte lånere (pr 11/2012) I alt 16764 (+1800) < 16 år 10 % >50 år 50 % >70 år 35 % Boksamling Daisy lydbøker: Ca 17.000 (+1055) Punkt Ca 7.100 (+ 525) Tidsskrifter: 16 månedlige (innlesing og TTS) Daglige aviser: 2 (satsningsområde)

Folkebibliotekslitteratur - statistikk Utlån (2011) Lydbøker: 470.000 (+14 %) Punktbøker: 3.400 (+26 %) Nettbasert distribusjon av lydbøker står for ca 10-15 % av utlån

Sentrale utviklingstrekk – siste år Tiltak Egen informasjonsavdeling – Økt satsning på informasjonsvirksomhet Økt intern utviklingskapasitet (it-utviklere, prosjektledere) Flere lydbokprodusenter – kvalitetssikring av lydbokproduksjon Finansiert ved: Effektivisering av produksjonsprosesser – Masterfilbasert produksjon, outsourcing Effektivisering av utlånsprosesser (Lydbøker og punktbøker)

Distribusjon av lydbøker Mai 2011. Lansering ny distribusjonsløsning Våren 2013. Lansering ny distribusjonsløsning

Distribusjonsløsning inntil mai 2011 Låner Bibliofil Skranke MappaMI CD

Lansering mai 2011 Utvikle en grunnleggende distribusjonsplattform som: Dekker dagens behov Muliggjør morgendagens behov Innføre digital vannmerking (pålagt) Forbedret funksjonalitet ved dagens løsning Låner Bibliofil Skranke MappaMI Vannmerking Back-end CD Nedlasting til pc NLB direkte (streaming)

Viktige prinsipper rundt NLBs distribusjonsløsning Dekke bredden i lånergruppens behov/krav Tilgang til flere distribusjonsformer

«NLB Direkte» - Streaming via nettleser

Distribusjonsløsning som lanseres vår 2013 Låner Bibliofil Skranke MappaMI Vannmerking Back-end DAISY online Delivery CD Nedlasting til pc NLB direkte (streaming) NLB App Daisy Online spillere

NLB App – «Lydhör» Utvikles i samarbeid med Pyxima/Sensotec (Belgia) Utvikles for Android og iOS tilpasset nettbrett/mobil Gratis for sluttbruker. Støtter Daisy/EPUB3 – tekst&lyd Integrasjon mot biblioteksystem, nedlasting/streaming og avspilling i en App. Klar for bruk mars 2013

NLB App – «Lydhör»

Hvorfor utvidelse av distribusjonsløsning Støtte for Daisy Online Protocol i distribusjonsløsning. Tilby App’er Klargjøre distribusjonsløsning for Daisy Online-spillere og starte testing av neste generasjon avspillere. Målsetting: Gjennomføre prøveprosjekt med avgrenset brukergruppe første halvår 2013 (Ref TPBs prøveprosjekt)

Økt fokus på aviser Et behov fra våre lånere (Få avis, få «sin avis» Et argument for å gå over til Daisy online-spillere. «Du kan få avisen til din spiller hver morgen 7 dager i uken» Skal vi tilby aviser? Er det behov for tjenesten?

NLBs modell for produksjon/distribusjon av avis Etterkontroll avis feed prosessering App FTP avis Digitalt arkiv DAISY online avis Script som korrigerer feed avis Konvertering til dtbook Produksjon lydbok m TTS CD etc Prosess skjer automatisk gjennom natt (når feed foreligger)

Viktige fokusområder Nå bredere ut med informasjon om NLB og vårt tilbud. Samarbeid med folkebibliotek Implementere ny distribusjonsløsning Nytt innlesingsverktøy (Hindenburg) – Forutsetning for fulltekst/EPUB3 Avklare satsning rundt Filibuster/norsk talesyntese Avklare mål rundt helpdesk. Nye formater (EPUB3) Hvilke muligheter gir det oss, hva er det behov for? Etablere nye relasjoner til forlag.

Tilbud studielitteratur - prinsipper Produksjonsrett: Synshemmede studenter Lånerett: Dokumentert lesehandikapp

Studielitteratur - statistikk Antall studenter: 2.262 (+368) Produksjonsrettsstudenter: Ca 12 % Økningen i studenter er i all hovedsak ikke-synshemmede

NLBs tilbud til studenter Samling: Lydbøker: 3300 (+410) Årets produksjon: 65 % fulltekst m/talesyntese, 35 % innlest lydbok Ebøker: 173 (+67) Forsiktig samlingsutvikling

NLBs tilbud til studenter Utlånstall (2011) Lydbøker: 17.300 (+77 %) Noter 25 (+100 %) E-bøker: 28 (noe økning) Innlån fra TPB: 979 TIGAR: Prøvesamarbeide Bookshare (NLB betaler fee for låner)

Samarbeidsmodell NLB-læresteder - 3 siste år: Bedre relasjon lærested/NLB – økt kunnskap om hverandre Grensedragning i ansvar – hvem gjør hva Lærestedet utfører produksjon/legger til rette for at studenter gjør selv. Lærested produserer selv via NLBs web-baserte løsning (PipeOnline) Lærested bestiller produksjoner via NLB – utlånbar via NLB

Behov for å få mer informasjon NLB vedtak i 2012: Behov for mer informasjon for å gjøre riktige beslutninger Mål: Kartlegge studentenes hverdag og vei gjennom studiene. Spørsmål vi ønsket å få svar på: Kjennskap til NLB/NLBs tilbud Hvordan de oppfatter NLBs nåværende tilbud. Hvordan de bruker det de får fra NLB Får de dekket sine behov andre steder (lærested, nettressurser etc)

Spørreundersøkelse mot studenter/læresteder 2 spørreundersøkelser 148 studenter svarte Ca 30 læresteder svarte. NLB er ikke ferdig med å bearbeide data.

Noen smakebiter Kunnskap om NLB alt for liten (mange fikk høre om NLB via undersøkelse) For dårlig kunnskap om de tilbud lærested kan gi. (Kan også skyldes at tilbud er mangelfullt) Bruker ikke læresteders tilbud. Markant skille mellom synshemmede og dyslektiske studenter Synshemmede kjent med teknologi og talesyntese. Dyslektikere leser papirbok og hører på lydfiler på mp3-spiller Dyslektikere sliter med talesyntese Dyslektikere «gir opp» teknologi og leser papirversjon.

Noen smakebiter Teksten viktig i lydbøker Mange blir ikke bevisst sin dysleksi før de begynner å studere. Bekymring for manglende tilbud når de går over i arbeidslivet. Mangel på hjelpemidler forsinker utdannelsen Studentene har få alternative kilder til materiale. Ikke overskudd til å lete etter andre kilder