Ledergruppa OFK: Hvordan drive nyskapingsarbeid?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Velkommen til konferansen «Hvordan løfte Lillehammerregionens næringsliv mot år 2024?» Spørsmål eller kommentarer underveis: Twitter: #lhmr2024 SMS: til.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
IT Fornebu Visjon / Forretningsidé "I et samspill mellom forskning, utdanning og næringsliv, på lang sikt å skape et mangfold i et fremtidsrettet kunnskapsmiljø¸
HiBu Innovasjon.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
Velkommen til Oppland.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Trondheim Helseklynge
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
Foresight Norge Regional foresight – en nøkkel til innovasjon? PF Nettverk for Fremtidstenkning Oslo, 4. mars 2008 Innledning v/Jan Dietz.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Sist oppdatert november 2013.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
Status inkubasjon Ledersamling inkubasjon Verdal Randi Torvik.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Kompetansemegling i Rogaland
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Kreativitet møter kapital – virkemidler for kulturnæringene Bjørn Nørstegård * * www.lkp.no.
Regionale forskningsfond
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Kreative og kulturbaserte næringer
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Ledergruppa OFK: Hvordan drive nyskapingsarbeid? 28.01.2008 Bjørn Nørstegård * www.lkp.no *

KJØREPLAN Kjerneprosessene Konsepter IP Medier som opplevelsesutvidere (konkretiseres av PW) Digital storytelling – mobilsatsingen NCE-ambisjonene: innen Opplevelsesbasert Reiseliv

Visjon Realiserer ideer

Staben Bjørn Nørstegård DL Oskar Wiklund Jørgen Damskau Gro Mette Garmo – PL inkubatortilbudene Dag Olav Koppervik – engasjement (ink + NCE) Per Wangen Vibeke Henriksveen Ove Gjesdal Ole Smidesang (fra april 2008)

L-regionen og OFK ga spillerom for LKP Kompetansemeglerrollen N FoU LKP Fvl Fin

Opplevelsesnæringene: Av de raskest voksende næringer i verden En av de få som vokser i Innlandet Strategisk betydning for andre næringer Opplevelses- næringene Egen vekstkraft Betydn. vekst i andre næringer Som regional motor

Betydning for verdiskaping i andre næringer Reiseliv sengebasert Opplevelses- næringene Primær- næringene

Opplevelsesnæringer Medier som Reiseliv opplevelses- utvidere

Grepet på opplevelsesnæringene Næring: klynger KONVEKST Film og TV Fabrikken Utdanning: Nye studier Brand Rekruttering FOU: ØF NINA LKP Nyskaping: Inkubator KIBIN Finans: IPR Fond – LKP Fond Film3 Møteplasser: www.nest-stage.no

Opplevelsesnæringene Fabrikken www.fabrikken.org 1 m priv. Invest 3,8 45 (35)bedrifter 60 (50) ansatte LKP – oppnådd: Inkubatoren: 3 programmer Mange bedrifter Nasj./nordisk rolle LKP www.lkp.no Film-/TV-satsingen www.film3.no 4 spillefilmer 20 og 40 mill? 15-20 selskaper Lillehammer Campus www.lillehammersampus.no attraktiv studentregion Stor økning studenter Opplevelsesnæringene www.konvekst.no ledende næringsklynge Ledende nær.aktører 18 mill * 2007

Film/TV: Tiltakskjede Privat Fond (etabl. 2007 3,4 mill) Regional Film Klynge Digital Innholds produksj Film3 ØNF TV- Utd DnF Spillutd Amandus Mobil Film festival Regio- nale Medie- senter Under Visn. Grunn/ VGS Barne Film klubb

3 hovedarbeidsområder Innovasjon via inkubator Innovasjon/nyskaping via klynger Annet næringsutviklings- eller nyskapingarbeid

1. Innovasjon via inkubator Filmsnutter 2 programmer KIBIN, Kvinnesatsing – INNkubator?

LKP Inkubatoren Opplevelsesnæring KIBIN (KRD) Reiselivssnæring Kvinneinkubator INNkubator

2. Innovasjon via klynger/klustere ”Co-opetition” ”The importance of the neutral corner” www.konvekst.no (Vinter)Sportsutstyr Andre mulige (tidlig fase)

Hvem er med i klyngen – www.konvekst.no Medieteknologi/ Medier som opplevelsesutvidere Film&TV Digital innholdsproduksjon Interaktive medier Mediebedrifter Opplevelsesbasert Reiseliv Naturbasert Kulturbasert Sport Kunst Historie Store arrangement Begivenheter og events Festivaler Sport Kulturbaserte Naturbaserte KONVEKST

Konsept- IPR/Kapital utvikling Mediebruk mobilteknologi Anvendt verktøy Anvendt verktøy Klyngen KONVEKST Verdiskaping Kompetanse Internasjonalisering Anvendt verktøy Mediebruk mobilteknologi

KONSEPTER:

IPR - Kapital 3 faser: Creativity Meets Capital (NICe - 05) IP-asessment (Hunderfossen, Peer Gynt og5 inkubatorbedrifter – 06/07) Sammenfattende rapport, som basis for nye verktøy og arbeidsprosesser – 07/08  ”Green Paper” til Nice i august 07

Medier som opplevelsesutvidere Før, under og etter.. Forsterke selve opplevelsen Kraftige markedsføringskanaler – kunden som prosument CASE: Litteraturfestivalen The Buck Ride Maihaugen og Skogmuseet Hyttepuls

Kraftfull mobilsatsing: Film Festi valen Aman dus festi valen Næring: selskapsetableringer Utdanning: HiL - Partnerskap FOU LAB HiL - partnerskap

Uansett: aldri bedre enn siste leveranse!! Hva har vi ellers gjort Utgangspunkt: Kompetansemeglerrollen Felt: muligheter som ikke allerede var bearbeidet Ta initiativ/nyskapende/dristige  dynamiske Konkrete prosjekter  ble lagt merke til Fra generell til spissing  mer kompetente Måtte være misjonærer  knakk nesten nakken Styrket næringslivsforankringen  troverdige Styrket dynamikk næringsliv – FOU  Kunnskapspark!! Bygge kompetanse finans – opplevelsesnæringene  forutsetning om dette skalk fortsette og vikse (kommet kortest) Stadig diskusjon om misjon og rolle  tydeligere hva er Gjennom fokus/prosjekter/omdømme  langt mer attraktive som arbeidsplass! Som styrearena. Inne i den gode sirkelen  kapitalisere på den De gode historiene  blir husket på, bevare pos oppmerksomhet Uansett: aldri bedre enn siste leveranse!!

KOMPETANSESENTER FOR OPPLEVELSESBASERT REISELIV

Koblinger til relevante doktorgradsområder Film

Digital storytelling

Lillehammer i dette bildet Det er bl.a. her fagkompetansen finnes (Film- og TV-utdanningene (manuslinjene) – samt i Film- og TV-selskapene i regionen Lillehammer er blitt interessant – for alle som ønsker å lage innhold, som skal distribueres i mobile bredbåndsnett Telenor Mobil, Net Com osv Eidsiva Bredbånd og lignende Mediehuset GD – jfr. ”DØLATUBE”! Rettes store forventninger til HiL – om at de stiller opp i forhold til kompetansebygging/spredning, forskning – samarbeidsprosjekter med sentrale næringsaktører Her bli det konkurranse!

Internasjonale nettverk Sees opp mot ambisjonene om NCE-status: LCEEI – Rovaniemi CIP – Chalmers – Copenhagen Aalborg (medier) – foreløpig ikke på plass Uppsala – via HiL og ØF (Domenique Powers) Mobilsatsingen CIP Aalborg (ApEx) Gjøvik Fra tidligere Nordisk Ide Forum Jenka Film i Vâst +++ Roskilde – Hultsfred +++

TALL – ikke helt ajourførte Filmsatsingen: staten/regionen satset ca 50 (fond): ringvirkn: over 40. i tillegg kommer omdømme, internasjonale priser osv. stip: 0,5 mill Privat filmfond; foreløpig på 3,4 mill Fabrikken: 1 mill i privat kapital: 35 bedrifter med 50 ansatte + omdømme + tilflytting + oppdrag. Ventelister. Bygd på 2 ganger Lillehammer Campus: Attraktiv Studentby/markedsføring: 3000 studenter som forbruker 200.000?? Inkubatoren: første 5 år – nådde våre mål. 2007: tatt inn 13 (mål), p.t. 15 (mål 17), ant. Levedyktige(denne perioden): over mål: 10 bedr. 14 direkte arbeidspl, 15 indirekte. Pr. arbeidsplass: ? KONVEKST: så langt 3 år a snaut 2 mill årl fra stats. Årl. Regnskap – anslag 6 mill: dvs. 18 mill. Egenkapital fra bedrifter – økende Andre initiativ: beskrev og avholdt første møte klynga innom informasjonssikkerhet. GKP overtok – gjort strålende jobb Telenor Cinclus: inne i inkubator, ikke talt med

2008: L-regionen prioriterer: Film/TV/Dig innhold Opplevelsesbasert Reiseliv (NCE amb.) Landbruk – ”Ny Glød” Vintersport

NCE 2009 Ambisjonene Norge – og Innlandet – kan ikke la være og utvikle det vekstpotensialet Som finnes i disse næringene! Norge kommer til å prioritere ett NCE innen reiseliv Det skal etableres i Innlandet/Lillehammer!

Norwegian Centre of Expertise (NCE) for Experience Industry (opplevelsesbasert reiseliv)

Disposisjon Hva er NCE? Hvem står bak? Hva kan nasjonen vinne? Hvordan? Hvilke problemstillinger? Hvordan drive fagutvikling? Hvilke allianser Når skjer det?

Hvem står bak? Hunderfossen Familiepark AS Hafjell AS Thon Hotels AS/Skeikampen Peer Gynt AS Fabelaktiv AS Robinson Skandinavia AS GD AS Olympiaparken AS Birkebeinerrittet/Lillehammer Skiklubb Norsk Litteraturfestival Innovation Studios Maihaugen og Skogbruksmuseet Høgskolene og FOU-institusjonene rundt Mjøsa Forum for reiseliv

Bygger på Innlandets koordinerte grep innen områdene; FOU Kapital Utdanning Kunst & kultur Næring

Store aktørene – motorer for å snu negative utviklingstrekk Hva kan vi vinne? Fremste innovasjonsmiljøet i landet innen det opplevelsesbaserte reiselivet Kraftig styrking av internasjonalt fokus – og oppmerksomhet andre veien Kraftig styrking av relasjoner mellom krevende kunder og underleverandører – på to nivå; regionalt og nasjonalt/internasjonalt Enda sterkere og mer målrettet samhandling mellom næring og FOU – styrket vitalitet i PIU? Styrket økonomisk basis for utvikling av opplevelseskonsepter og helårsturisme FOU – erfaringer fra andre; Store aktørene – motorer for å snu negative utviklingstrekk

Hvordan? Faglig spissa – drevet fram gjennom rundebordskonferanser med Advisory Board (nasjonale og internasjonale eksperter) Dynamisk samspill mellom de krevende kundene og underleverandører Relasjon NL – FOU: ”Kompetansesenter for opplevelsesbasert reiseliv” ./. Internasjonalt orienterte prosjekter, problemstillinger og nettverk Moden klynge (Arena) www.konvekst.no Næringene/klyngen ta deler av driftsansvar NCE – NCE (Culinology og Raufoss)

Marketing - Multikanalstrategi + omdømme + attraktiv for krevende Transformasjoner Kompetanse: Praktisk akademia konseptutvikling/mediebruk/IP- for ledere Helårsturisme – forutsetninger for… rekruttering Utvikle økon. funda- ment for internasj business Business; Innovasjon (3-kanten til konvekst + L-modellen Produkt-/markedssamarbeid Kjede – destinasjonsutvikling Natur – utmark - kulturminnevern Marketing - Multikanalstrategi Bedrifter/klynger/FOU-miljøer/sted Markedssamarbeid Bruk av MSOU Nisjer: 2. home/Color Line/Norwegian + omdømme + attraktiv for krevende kunder – nasjonalt/internasjonalt + grunnlag for helårsturisme + muligheter pga. klima/miljø Nettverksrelasjoner: Utvikle og formalisere Mellom næringsliv og FOU Regionalt – nasjonalt – internasjonalt – partnerskap Mellom NCE og NCE Medier som opplevelsesutvidere