03.07.2014Case IT Strategi1 Strategisk bruk av IT  Samfunn  Offentlig virksomhet  Organisasjoner  Bedrifter  Systemer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
HVA ER ?.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Programvare for nisje SMS
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Transaksjonskostnader
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Salgsteknikker & Sosial media
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Hva er verdien av å ha biblioteksressurser representert i sosiale nettverk som f.eks Facebook?
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
VERDENSARVFORUM 2014 Finansiering av fellesgodene Noen eksempler på muligheter for verdensarvområdene Hjelp! Legg pengene her! John A. Bryde.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA BAKGRUNN Store markeder har startet bølgen.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Digitale medium. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengeleg gjennom datateknologi Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Markedsføring.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Digitale medium.
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Gode venner som hjelper andre
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Digihjelpen – Levanger kommune
Utskrift av presentasjonen:

Case IT Strategi1 Strategisk bruk av IT  Samfunn  Offentlig virksomhet  Organisasjoner  Bedrifter  Systemer

Case IT Strategi2 Hensikt?  Vi har overordnede mål, for samfunnet, for bedriften, for et arbeidsoppgave  Vi skal bruke IT for å oppnå disse målene  Men: De opprinnelige målene er ofte begrenset av en verden der papir, brev og telefon dominerte. IT influerer også målene.  Men: De opprinnelige prosessene var også begrenset av dette.  Kanskje hadde en også andre verdier da de opprinnelige målene ble utviklet.

Case IT Strategi3 Eksempel – årsavgift for bil  Settes av regjeringen hvert år  Innkasseres av toll og avgiftsdirektoratet  Betales årlig, leveres skiltene inn før får en refundert halvparten, før slipper en å betale for neste år  Fristene skaper store køer, tilbyr liten grad av fleksibilitet  Målene er altså å få innkassert avgiften  IT kan hjelpe oss med dette, men nå kan vi enkelt beregne avgiften pr. dag. Da unngår vi fristene og  Større fleksibilitet, fordeler for alle parter.

Case IT Strategi4 Måldiskusjon  Det gjelder å finne ut hvilken del av målet er det viktige, og hva som bare er lagt til av praktiske grunner  Selv den viktige delen kan endres  Tidligere hadde vi godkjenning av lærebøker i skolen, nå har vi Web der det selvfølgelig er umulig å godkjenne, altså finner en ut at godkjenningsfunksjonen ikke er så viktig likevel  Dette til tross for at en tidligere la inn mye ressurser på å få godkjenningen til å fungere

Case IT Strategi5 Mål i konflikt - platebransjen  Platebransjen og til dels artistene vil beskytte sine interesser  Publikum vil ha tilgang til all verdens musikk  Der vi før måtte kjøpe kan vi nå laste ned. IT har tatt knekken på gamle modeller.  Vanskeligheten ligger å finne nye modeller som kombinerer målene til publikum og artister.

Case IT Strategi6 Mål i konflikt - aviser  Vi betaler for papiraviser  Nettaviser er gratis  Til dels har papiravisene finansiert nettavisene  Men med reduserte opplag og mindre reklamepenger kan de ikke lengre gjøre det  Nettaviser lever bare av annonser, men markedet er lite og konkurransen høy (fra Google, Facebook, etc)  Det er billig å lage en dårlig nettavis, vil vi da ende opp med bare dårlige nettaviser eller vil det komme betalingsmodeller?  Avisene håper på iPad – en kan imidlertid om mediet er egnet for aviser.

Case IT Strategi7 Mål i konflikt - leksikon  Tidligere var det et viktig argument for et leksikon å vise til hvilken fagfolk en hadde i redaksjonen  I dag kan hvem som helst skrive artikler i leksikon (Wikipedia)  Leksikonet er blitt mye større, mer oppdatert, men kan ha svakheter og feil  Men har vi valget mellom profesjonelle leksikon og Wikipedia velger de fleste det siste

Case IT Strategi8 Definere mål  En viktig oppgave blir dermed å definere (redefinere) målene.  Det gjør vi med kunnskap om hva som er mulig i dag og hvilke verdier vi vil legge vekt på  Det er altså her vi har en tilbakekopling fra IT til strategi/mål  Dernest skal vi bruke IT for å realisere målene

Case IT Strategi97/3/2014MS kap. 29 Viktig

Case IT Strategi10 Eksempler  Vi skal rekapitulere en rekke eksempler på hvordan vi kan tenke strategisk og utnytte IT optimalt

Case IT Strategi11 Turbokforlaget  Ide, utnytte IT til å lage turguider der en bruker bilder for å vise vei  Bilder er mer presise enn tekst, spesielt utenfor allfarvei  IT var kommet så langt (i 2003) at det var mulig å gjøre dette

Case IT Strategi12 Turbokforlaget  Mål:  Gode forretningsmodeller  Effektive prosesser  Unngå feil  Idé for IT:  IT administrativt (kommisjonsmodell) og i prosess (digital fotografering, pdf til trykkeri, makroer for å bygge ut Word).  Administrativt system:  Tilpasse til forhandlers behov – ikke fakturere før boka var solgt  Leveringer, data, pakkseddel  Fakturering  Regnskap  Skatt  Layout-system:  Operasjoner for å lage turbeskrivelser med bedre layout, færre feil og mer effektivt enn før

Case IT Strategi13 Oshaug Metall  Utnytte IT strategisk, til å gjøre bedriften mer konkurransedyktig  Utnytte utviklingen i programvare og maskinvare (1998) til å lage egne systemer

Case IT Strategi14 Oshaug Metall  Mål:  Effektivitet  Kvalitet  Håndtere komplekse produkter  Idé for IT:  In-house programming, kontroll med kjerne-programvare  Administrativt system:  Effektiv planlegging, datahåndtering, dataregistrering, informasjon, kommunikasjon, dokumentasjon  Tekniske system:  Automatikk, “shrink-to-fit”, effektivitet

Case IT Strategi15 Wikipedia  Med Internett kan alle få tilgang til et nettbasert leksikon  Alle kan også skrive artikler  Feil vil bli rettet over tid  En trenger bare tilby nettadresse og verktøyet

Case IT Strategi16 Wikipedia  Mål:  Bli det rådende leksikon - oppfylt  Idé:  Når alle kan skrive vil en få mange artikler, om nær sagt ethvert emne - oppfylt  System:  Artikkelskriving, redigering  Kontroll:  For å unngå misbruk

Case IT Strategi17 Washington DC  Mål:  Byadministrasjonen skal tjene innbyggerne  Idé:  Åpne systemene mot nettet, bedre kommunikasjon, bruke open source og gratissystemer  Systemer:  Direkte tilgang, Wiki, m.m.

Case IT Strategi18 Eksempel - ESS  Statens løsning:  Stor og omfattende system  Web plattform  Brukeren gjør selv jobben, taster inn reiseregningsdata, arbeidstid, m.m.

Case IT Strategi19 Bedre  Mål:  Dette er en ren adm. funksjon, da er det viktig å minimere innsats  Idé:  Fange opp data direkte fra kredittkort. Lage reglement som understøtter dette.  System:  Reiseregningen settes opp automatisk

Case IT Strategi20 Unngå mellomledd  Mål:  Spare kostnader ved å unngå mellomledd. Gi brukeren (bedre) direkte tilgang.  Systemer:  Bank, billettbestilling  Krav:  Brukervennlige systemer

Case IT Strategi21 Multimedia  Mål:  Utnytt multimedia og Internett til å tilby nye tjenester  Systemer:  Nedlastning musikk og video, nettaviser, nettannonsering (Finn), auksjoner (eBay)

Case IT Strategi22 Sosiale systemer:  Idé:  Kommunikasjon er viktig. Internett og Web tilbyr et fundament  Tjenester:  Facebook, YouTube, Twitter, Chat, SMS, epost, Nettby, Second Life, Google  Forretningsmodell:  Reklame og informasjon (?)

Case IT Strategi23 Gruppesystemer  Mål:  Utnytte Internett og Web til å lage nye grupper eller forbedre kommunikasjon i grupper  Eksempler:  Kiva (mikrolån)  Faglige nettverk  Politiske nettverk (Elect Obama)

Case IT Strategi24 Offentlig  Idé:  Internett og Web kan utnyttes til interaksjon mellom stat og innbyggere  Mål:  Bedre kommunikasjon, mer effektiv kommunikasjon, styrke demokratiet  Systemer:  Web-sider  Valgsystemer  Søknader, skatt, min side, …

Case IT Strategi25 Min side  Alt på ett sted  Kanskje misforstått?  Til enhver tid har vi kanskje bare en oppgave mot det offentlige:  Skatt  barnehagesøknad  m.m.  Da ser en ikke behovet for ”min-side”

Case IT Strategi26 Salg av informasjon  Mål:  Selge tilgang til informasjon  Applikasjoner, i hard konkurranse med det som er gratis:  Nettaviser  Pornografi  Annet:  Litteraturdatabaser  Kredittopplysning

Case IT Strategi27 Nye applikasjoner  Kartsystemer  Posisjonering  Mobile systemer  Tjenester for elektronisk papir (bøker)  Multimedia lærebøker  Lærebøker på nett

Case IT Strategi28 Hva kreves for å kunne delta?  IT kompetanse  Metasyn på virksomheten  Kreativitet, vilje til å tenke nytt  Ønske om å gjøre jobben bedre  God organisering av arbeidet  Ledelsesforankring

Case IT Strategi29 Det motsatte syn - Carr  IT er tilgjengelig for alle, en ”commodity”  Da kan det ikke ha strategisk betydning  Det beste en kan gjøre er å redusere kostnader og risiko:  Ligge litt etter i utviklingen, satse på det som fungerer, bruke gratisprodukter, cost- benefit analyser på alt