Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

11.11.13 1 Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "11.11.13 1 Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,"— Utskrift av presentasjonen:

1 11.11.13 1 Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

2 Kai A. Olsen, 06.07.2014 2 Continously Online  Trådløse nett, WLAN og mobilnett, gir dekning der vi er (med visse unntak)  Vi har bærbare enheter som vi kan ta med oss overalt  Det gir muligheter til å være kontinuerlig på nett.  Det gir mange nye muligheter:  E-post, meldinger fra twitter, facebook og andre mottas når de blir sendt. Like ”online” som med telefon.  Push tjenester blir praktisk (blant annet som vi viste i foregående kapittel)  Det blir praktisk å tilby stedsbestemt informasjon, gjerne lagt over video (du ”filmer” der du er og får lagt over informasjon, om tilbudene på restauranten som du peker på)  Filme hele sitt liv (Google Glass m.m.)

3 Kai A. Olsen, 06.07.2014 3 'Social discovery' apps - En fiasko?  CNN setter dette på sin topp 10 liste over teknologifiaskoer.  Ideen er at du kan få vite om personer nær deg som deler dine interesser, slik at du kan ta kontakt.  Er vi interessert i det? OK, so you know that somebody sitting in the same bar as you likes the Pixies, "Firefly," the fantasy stylings of George R.R. Martin and the Atlanta Braves. Are you really just going to start waving around your smartphone to get their attention? Sure, they've got good taste. But they still might be jerks. (CNN) OK, so you know that somebody sitting in the same bar as you likes the Pixies, "Firefly," the fantasy stylings of George R.R. Martin and the Atlanta Braves. Are you really just going to start waving around your smartphone to get their attention? Sure, they've got good taste. But they still might be jerks. (CNN)

4 Kai A. Olsen, 06.07.2014 4 Filmen Minority report  Viser hvordan en kan få personalisert reklame, altså reklameplakater som senser hvem du er og tilpasser reklamen deretter.  http://www.youtube.com/watch?v=7bXJ_obaiYQ http://www.youtube.com/watch?v=7bXJ_obaiYQ

5 Kai A. Olsen, 06.07.2014 5 Ikke helt urealistisk Men dette vil vi kanskje ikke ha?

6 Kai A. Olsen, 06.07.2014 6 Dette er bedre  Istedenfor å vise informasjon om alle fly kan dataskjermen du står foran vise informasjon kun om ditt fly.  Forutsatt at den kan sense billetten.  Men det er selvfølgelig enklere å ha alt på mobilen.  Vi trenger altså ikke store skjermer lengre.

7 Kai A. Olsen, 06.07.2014 7 Problem  Vi må multitaske, og det er vi ikke gode til.  Lese e-post eller skanne Web sider på forelesning, i seminar eller på møter. Vi tror vi er tilstede, men er sjelden det.  Blir vi grunnere, mister vi evnen til dyp konsentrasjon.  Nicolas Carr, kjent IT-skribent, advarer om at vi mister evnen til dyp konsentrasjon. Og at dette også kan påvire utviklingen av hjernen!  Men kanskje er dette om å følge med på alt samtidig kun en effekt av en ny teknologi?  Vi kan håpe at vi tilpasser oss etter hvert slik at vi får et mer nyansert bruksmønster, der vi vurderer fordeler mot ulemper.

8 Kai A. Olsen, 06.07.2014 8 Vi kan ikke være to steder samtidig  Kanskje skal vi lære av det engelske teateret som har ”put you mobile phone here” over vannbøtta?  Min erfaring er at jeg må velge og delta (følge med på foredraget, møtet,…) eller ikke (bli på kontoret).  Ideen om å gjøre to ting samtidig (høre på foredrag og lese epost) holder ikke. Put your mobile phone here.

9 Kai A. Olsen, 06.07.2014 9 Når nybegynnere bruker Powerpoint  Brukes alle effekter.  Argumentene åpenbarer seg på siden  på mange måter  og enda flere  og enda mer.  Problemet med det er at tilhørernes konsentrasjon blir på effektene.  For mange år siden fikk NRK en maskin som kunne lage flotte overganger. Den brukte de på alt. I dag er det ytterst sjelden at vi ser dette. Nå er det fra ett bilde til det neste.  Jeg sammenligner bruk av slike effekter med de bordene vi tegnet rundt alt i første klasse på skolen.

10 Kai A. Olsen, 06.07.2014 10 Moral  Teknologien er et verktøy.  Den er ikke et mål i seg selv.  Dette er et praktisk problem:  Ofte ser vi at teknologien tar overhånd i mange prosjekter:  En skal lage komplette, framtidsrettede og smarte løsninger.  Det er komplisert, kostbart og tar tid.  Så glemmer en brukernes umiddelbare behov.  og prosjektet blir en fiasko.

11 Kai A. Olsen, 06.07.2014 11 Eksempel  Ved Høgskolen i Molde ønsker vi å tilby alt kursmateriell, inklusive forelesninger på video, på en åpen nettside (himoldex.no).  Vi som er med på prosjektet vil ha en enkel løsning, fastmonterte kamera, kamera på nett.  Våre IT folk vil imidlertid lage en ”framtidsrettet” løsning, kopling mot Uninetts tjenester, Smartboards, og masse annet.  Heldigvis har vi IT-kompetanse selv, slik at vi kan stoppe galskapen.  Vi lager en enkel teknisk løsning. Eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=WoPsYnfs3Xc&list=PLhNrndXuDGtm4gmtVWvkMlmsdONsOpxYi&index=1


Laste ned ppt "11.11.13 1 Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google