Komparativ analyse - Nyheter i NRK og TV 2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kringkasting i en digital framtid
Advertisements

Senter for seniorpolitikks 40-årsjubileum
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
5 Kultur.
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Media håndtering og kommunikasjon
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Læreplanen i eldre historie
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
TV -analyse 5. desember 2008 MEVIT 1510 Gunn Sara Enli
Næringsmakt og statsmakt Fredrik Engelstad - Institutt for samfunnsforskning.
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Institutt for medier og kommunikasjon
Liv Guneriussen 19. september 2012
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
ROTARY mot år 2010 En mulighetenes organisasjon Grunnpilarer –Vennskap –Etikk –Utveksling av yrkeserfaring –Arbeide for internasjonal fred og forståelse.
“Metonymi i orddannelse: russisk, tsjekkisk og norsk”
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Eiertyper/-skifter i norske bedrifter Eskil Le Bruyn Goldeng Senter for verdiskaping 30. mai 2001.
Analyse og tolkning av datamaterialet
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Presentasjon av TV2s sommersatsing på Fredriksten Festning i Halden Sommeren 2007.
Kvalitative og kvantitative metoder
Informasjonsmøte 17. januar 2014
1 Klimaproblemet: Politiske utfordringer Tora Skodvin Presentasjon for FN-sambandet, Sundvollen, 20. november 2006.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
SØR-HELGELAND REGIONRÅD
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Presse & journalistikk, et forskerperspektiv Sigurd Allern.
Status TV-kamper – og framtidige muligheter Knut Kristvang, Direktør TV & Media NFF 10. Mars 2007.
Hovedoppgaveforberedende seminar
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Ministry of Culture and Church Affairs 1 Mediepolitikk En presentasjon av Kultur- og kirkedepartementets arbeid.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Å skrive masteroppgave
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
NRK Norges viktigste kilde
Utskrift av presentasjonen:

Komparativ analyse - Nyheter i NRK og TV 2 NYHETSANALYSE JOU 2530 Gunn Sara Enli gunn.enli@media.uio.no Institutt for medier og kommunikasjon, UIO

Oversikt over forelesningen Konkurransen mellom TV 2 og NRK Komparativ metode i nyhetsanalyse Kvantitativ og kvalitativ analyse TV 2 og NRK: forskjeller og likheter Hovedtrekk i nyhetsutviklingen 1990-2000

Bakgrunnen for TV 2 Medieutvikling: Internasjonale kanaler (TV 3 fra London 1987) Entreprenører og næringsliv ønsket egne kanaler Kulturpolitisk klima: Voksende motstand mot kringkastingsmonopolet Ti år med debatt før monopolbruddet

Fra TV-monopol til konkurranse NRKs riksdekkende monopol ble brutt i 1992 med etableringen av TV 2 Kanalen fikk tidsavgrenset tillatelse til å sende reklamefinansiert allmennkringkasting TV 2 fikk privilegier i bytte mot kulturelle og samfunnsmessige forpliktelser

TV 2s programforpliktelser Konsesjonsavtalen (1991) Mangfold: Daglige nyhetsendinger, og programprofil med ”en variert programmeny med programmer for så vel smale som brede seergrupper, herunder den samiske befolkningen og minoriteter” Nasjonalt bolverk: Minst 50 % av kanalens program skulle være norskprodusert, og programmene skulle ”bidra til å styrke norsk språk, identitet og kultur”

NRKs motstrategi Omstilling av organisasjonen: Ledelsen fikk sterkere innflytelse Omlegging av sendeskjema: Dagsrevyen flyttes til kl. 19.00 våren 1992 Hensikt: Utvide ”prime time” og å unngå konkurranse fra TV2

Nyheter som lokomotiv Dagsrevyen er skinnegangen og lokomotivet i NRKs fjernsynstilbud; programmet trekker seere, gir kanalen troverdighet og seriøsitet, og er et viktig våpen for NRK i en konkurransesituasjon. Tidligere sjefredaktør i Dagsrevyen, Herbjørn Sørbø

Felles rammebetingelser Teknologisk utvikling (digitalisering) Mediepolitikk (allmennkringkasting) Etablert genre (konvensjoner) Journalistisk kultur (profesjons idealer)

Analysestrategi Problemstilling: Har TV 2 blitt en alternativ nyhetskanal til NRK? Perspektiv: Komparativt perspektiv: NRK vs. TV 2 Tidsperspektiv: 1993-2000

Komparativ analyse Krav om ensartede fenomen? TV 2 og NRK har ikke identiske rammebetingelser, men fellestrekk Identifisere forskjeller og likheter Avdekke sentrale forklaringsfaktorer

Dimensjoner ved nyhetene Antallet nyhetssendinger - omfang Nyhetsprofilene - sammensetning Nyhetsvinklingen - framstilling av saker Nyhetsinnslag - lyd/bilde komposisjon

Kvantitativ analyse Data fra fem perioder (2 uker), Tidsrommet 1993 til 2000 Utvalgets representativitet Feilmargin (spesielle begivenheter) Konstruerte uker som alternativ

Kodebok Sju innholdskategorier: Politikk, økonomi, sosiale spørsmål, kriminalitet, ulykker, feature, sport Reliabilitet: Dataenes nøyaktighet Forutsetter konsekvent koding

Oppgave Relater tabellen til problemstillingen: Hva sier tabellen om forholdet mellom TV-nyhetene i NRK og TV 2. A) komparativt perspektiv? B) tidsperspektiv?

Sentrale forskjeller NRK - mest utenriksnyheter (10 faste korrespondenter, mens TV 2 har 1) TV 2 - mest kriminalnyheter (spesielt i de første årene, ‘blålysjournalistikk’) TV 2 - yngre seerprofil (NRK 40 +)

Kvalitativ analyse Form Estetikk Virkemidler Fortellerteknikk Retorikk

Christel-saken (1994) TV 2: 10 reportasjer (20 min) NRK: 3 reportasjer (4 min) Hovedsak på TV 2, innslag nr. 4 i NRK Likhetstekk i vinkling, men saken er viktigere og mer følelsesladet i TV 2

Virkemidler i krimsaker Fortellende Detaljert Personfokusert Kontroversiell Politiet/pårørende

Konklusjoner TV 2 representerer ikke et alternativ til NRK gjennom forskjeller i fremstilling/vinkling Endringer i løpet av undersøkelsesperioden TV 2 har vært pådriver i flere av endingene Internasjonale tendenser - felles påvirkning

TV 2 - “Glimt i Øyet” Utvikling fra studiovert til studioreporter. To verter - Uformell stil, dialog/jokes (1996) Live kontakt: Studiovert- reporter (1997) Egenreklame for debattprogrammer (1999) Økende bruk av gjester i studio (2000)

TV 2- sportsnyheter Satset på populære sportsgrener, fotball i en særstilling. Inkludert sport i nyhetene (1993) Sportspersonligheter (Davy Watne) Søndagssporten Onsdagssporten

Utvidelse av nyhetsdøgnet 1992: 50 minutter (kl. 17.00-22.00) 2000: 280 minutter (kl. 06.30-24.00) 2007: TV 2 Nyhetskanalen (24/7) Nyheter som satsingsområde, kampen om seerne sto på sport og nyehter. 1994: god morgen norge utvidet snyhetsdøgnet, TV 2 fikk fordel av å både begynne og avslutte nyhetskvelden, et lite knippe saker, kveldens kjærnesaker. Mye gjenbruk av stoff. 1995: midnatt Etterm iddagsnytt kl.17.00 (5 min.) Dagsrevyen kl.19.30. (35 min.) Kveldsnytt kl. 22.00 (10 min.) 2000: nyhetstimen, økonominyheter - 40 5 økning. Forlaring: TV kom i 1992, pluss morgensendingene Økning i tilbud har ikke økt serrtallene TV vendret folks seervaner ved streik, 21 nyheter, appell i sommervarme, etc.

‘Sound bite’ USA: 1968: 43 sekunder 1988: 9 sekunder Norge: Ikke kjappere eller kortere innslag Kortere soundbite, forklaringer: teknologi, svekkert autoriteter, økt konkurranse.

En sak - et døgn Eksempel: Nyhetsklipp fra ‘Australia One’ Viser kuriøs sak med gode TV-bilder Illustrerer yd som virkemiddel Har utvidelsen av nyhetstilbudet gjort publikum mer kritiske til TV-nyhetene? 

Innholdsanalyse Avisnyheter Allern: ‘Nyhetsverdier’ Neste gang: 20 april Innholdsanalyse Avisnyheter Allern: ‘Nyhetsverdier’