Ideelle er ikke pirater: Ideell sektor i dagens og framtidas velferdssamfunn Innlegg på seminaret ”Pirat sektor – Kommersielle aktører i velferden” Sturla.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Anbud i velferdssektoren – feil svar på et viktig spørsmål Rolf Rønning Lillehammer
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Om autorisasjonsordningen
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Samfunnskunnskap - Makt
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Ta tjenestene tilbake! - og hvordan de kommersielle velferdskonsernene utarmer velferdsstaten Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Fagforbundet Oslo,
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
En merkavare i endring…
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Knoppskyting i Trondheim Firmakultur Roar Paulsen.
Frivilligpolitikk i Askim
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Samfunnet og meg – eller meg og samfunnet?
Organisasjonene som tjenesteleverandører : Merverdi og utfordringer Topplederkonferansen, Frivillighet Norge 12. januar 2011 Sturla J. Stålett, generalsekretær.
Utfordrer og utroper - ? Noen må si fra hvor skoen trykker. Hvem, når og hvordan? Sturla J. Stålsett HUK-dagene 8. april 08.
Sosiologi i barnehagen
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Samarbeid med kommersielle aktører. Retningslinjer Formål: –Å sikre at Diabetesforbundets og industriens roller er klart definerte og atskilte –Gjensidig.
”Omsorg med varme hender for alle” Konferanse SBL Helse og Omsorg og NHO Oslo og Akershus 14. Juni 2007 Oslo Kongressenter.
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
KVALITET I HØYERE UTDANNING
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Sammen mot fattigdommen
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Modellkommunene Hva er unikt?
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Mangfold som drivkraft Samhandling og samspill i et HSH-perspektiv Inger Lise Blyverket, leder Arbeidslivspolitikk.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Frivilligheten i fremtiden. HVORFOR KOMMUNAL FRIVILLIGHETSPOLITIKK? Potensialet er enormt –dersom frivilligheten får større rom til selvutvikling En tverrsektoriell.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Samvirke innen offentlige tjenester
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Frivillighetens rolle i velferdstjenestenes innovasjonsarbeid
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Ulvejakt og media.
HANDLINGSROM OG HINDRINGER INNEN EØS
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Ideelle aktører i den skandinaviske velferdsmodellen
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Globaliseringskonferansen 2018
Utskrift av presentasjonen:

Ideelle er ikke pirater: Ideell sektor i dagens og framtidas velferdssamfunn Innlegg på seminaret ”Pirat sektor – Kommersielle aktører i velferden” Sturla J. Stålsett, Kirkens Bymisjon, Velferdskonferansen 2010, Oslo 13. – 14. september

Velferdssamfunnet – mer enn velferdsstaten •Fra velferdsstat til velferdssamfunn •Ideell sektor - en integrert og selvfølgelig del av velferdssamfunnet, ikke et supplement til

Offentlig – ideell - kommersiell •Vi må forstå velferdssamfunnet som bestående av tre ulike typer aktører – ikke bare to: •Offentlig – ideell – kommersiell •Positiv tredeling – for alle tre aktører •Men ønskelig og nødvendig med differensiering av roller, rammevilkår og ansvar.

Særpreg og forskjell for hver enkelt av sektorene: Offentlig sektor

Tre typer aktører i velferdssamfunnet: Særpreg OffentligIdeellKommersiell Har ansvaret. Loven. Midlene. Forvalter skattepengene, på vegne av fellesskapet. Tyngde. Standardisering/Ensret ting? Vanskelig for å håndtere heterogenitet / mangfold (Sivesind) Politisk interesse Engasjements-, verdi-, idéstyrt frivillighet Pionervirksomhet, fleksibilitet, erfaring ’Entreprenørskap’ – fornyelse Eget’blikk’ /holdning/motivasjon? Grunnlag for tillit, spesielt fra marginaliserte, ’utestengte’ Bærekraftig i ekstremsituasjoner ’Andre-interesse’ - ? Fornyelse. Risiko.’Drive’ Økonomisk interesse Egeninteresse. Instrumentalisering? Ideologisk skille: Forskjell på å bygge hus for pleie og omsorg, og det å faktisk pleie eldre? Forskjell på utdanning, asylmottak, helsetjenester, eldreomsorg, barnevern...? Etiske betraktninger: Gjør profittmotiv en særskilt forskjell i velferdssektoren? Sinnelagsetikk Konsekvensetikk Men også forvaltningsetikk: Fellesskapets midler – til egen fortjeneste?

Ideell sektor •Utfordring: •Definere særpreg •Dokumentere •Åpenhet for (selv-)kritikk

Ideell sektor •Ideell sektor har en unik og positiv rolle å spille i dagens og morgendagens velferdssamfunn. •Uten ideell sektor, intet velfungerende velferdssamfunn. Uten et velfungerende velferdssamfunn, mindre som holder samfunnet sammen (social cohesion), lavere tillit mellom borgerne (mindre sosial kapital), vanskeligere å styre, dermed også lavere produksjon, dårligere vilkår for godt næringsliv, etc. •Alle tre aktører har interesse av at det finnes en dynamisk, selvstendig, levekraftig tredje (ideell) sektor. •Samarbeid mellom sektorene viktigere enn konkurranse

Vinn eller forsvinn? •Tredelingen er truet, fordi ideell sektor er truet •For at tredelingen skal bestå, må ideell sektor forstås og behandles nettopp forskjellig fra de andre.

Ideell sektor – rom for mer! •Hvorfor er ideell sektor mest ’truet’? •Fordi en bestemt form for konkurransetenkning, den som er formet av økonomisk rasjonalitet, har blitt framtredende (New Public Management). •Ideell sektor bør spille en større rolle, en viktigere rolle i morgendagens velferdssamfunn enn i dag. •I dag ca 6% av velferdstjenestene (Sivesind). Rom for mer – hvor mye mer? (Politisk mål) •Hvordan oppnå dette? •Vi trenger en politisk beslutning/vilje om å fremme/ styrke ideell sektor i velferdssamfunnet.

Samfunnskontrakt om velferdsmiks? •Arbeid for samfunnskontrakt: –HSH, Dok. 8 forslag fra FrP, høring i Stortinget, utspill fra Bård Vegar Sohjell, mm •Tverrpolitisk interesse – men ulik forståelse? •Regjeringsarbeid •Samfunnskontrakt: For ideell sektor (tredeling), for ’private’ (todeling) eller for ’alle aktører’?

Samfunnskontrakt om velferdsmiks •Forskjellsbehandling? Forskjellig, for å gi likeverd, like muligheter. •Hva berettiger forskjellsbehandling? •Hva muliggjør dette? •Vi ønsker oss ’svenske tilstander’ •”Överenskommelsen”:

Överenskommelsen – eksempel fra Sverige •6 prinsipper: 1.Prinsippet om selvstendighet og uavhengighet 2.Prinsippet om dialog 3.Prinsippet om kvalitet 4.Prinsippet om langsiktighet 5.Prinsippet om åpenhet og innsyn 6.Prinsippet om mangfold

Överenskommelsen – forskjellsbehandling for likeverd •Regjeringsforpliktelse under prinsippet om mangfold: •”Verka för att fri konkurrens råder på så sätt att idéburna organisationer kan konkurrera på likvärdige villkor med andra aktörer innom socialtjänsten och hälso- och sjukvården.”

Samfunnskontrakt – et middel, ikke mål •Men en samfunnskontrakt vil være et redskap, ikke et mål i seg selv. •Målet : •En sterk, dynamisk, mangfoldig og selvstendig ideell sektor som selvsagt, respektert og betydelig bidragsyter i velferdssamfunnet.

Konkurranse og kontraktsformer - Noen erfaringer: •Brukerperspektivet – hvem spør brukerne? •Pårørendeperspektivet – hvem spør de pårørende? •De ansattes rettigheter – hvem spør de ansatte?

Konkurranse og kontraktsformer – Negative erfaringer: 1.For korte kontraktsperioder. 2.Pensjon: Ulike forventinger/krav; ulike vilkår. 3.Kvalitet, særpreg, det spesielle ikke verdsatt i konkurransen. 4.Pris betyr likevel mer enn kvalitet. 5.Kvalitet: Vanskelig å måle. Taper derfor i ’konkurransen’ med pris. 6.eksempel på at innkjøper har likestilt ”dokumentert kvalitet” gjennom års erfaring med ”påstått kvalitet” fra tilbyder uten erfaring.

Konkurranse og kontraktsformer – Negative erfaringer: •7. Prosedyre viktigere enn situasjonsavhengig, personforankret dømmekraft •8. Standardiserte kvalitetskrav •9. Avstand mellom tilbyder og innkjøper = objektivitet? •10. For lukkede konkurranseprosesser •11. Tape på å dele erfaringer •12. Innkjøpers og overtagende aktørs ansvar for overtakelsen.

Konkurranse og kontraktsformer – Positive erfaringer: 1.Transparens og legitimitet: 2. Dokumentasjon: 3.Evaluering: 4.Vi har utviklet økt kunnskap og kompetanse på: 1.Dokumentasjon av virksomhetene både faglig og organisatorisk 2.Systematisk og dokumenterbart kvalitetsarbeid i organisasjonen 3.Hvordan norske lover/forskrifter henger sammen med EUs regelverk gjennom EØS-avtalen. 4.Forberedelse til og gjennomføring av kontraktsforhandlinger

Konkurranse og kontraktsformer – Positive erfaringer: •5. Rusmiddeletaten i Oslo Kommune har utviklet et system for kontraktsoppfølging som bidrar til et godt samarbeid om videreutvikling av virksomheten gjennom kontraktsperioden, ikke bare når det måtte oppstå problemer. •6. Positivt at/når sammenhenger mellom pris og kvalitet får oppmerksomhet. •7. Risikoen for å kunne tape en konkurranse kan virke ’skjerpende’ og positivt mobiliserende på ledelse og ansatte; samtidig som den er en belastning for alle, særlig brukere og pårørende.