Klima-START Diskusjonsoppgave om klimasårbarhet i kommunene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Advertisements

Limaendringer i norsk Arktis – Knsekvenser for livet i nord 11. mai 2010 Hva vet vi ikke om klimaendringene som vi trenger å vite? Kim Holmén, Norsk Polarinstitutt.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Å være eller å drite i været
Konsekvensenes tid Ola Skaalvik Elvevold Stavanger, 28. april 2014.
Konsekvenser av klimaendring
Juridisk forskning for klimatilpasning Steinar Taubøll.
Risikovurdering av endret ekstremvær
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Klima i Norge eller fra regjeringens nettsted
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Hva er en artikkel?.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
– På lag med framtiden i 100 år!
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
Limaendringer i norsk Arktis – Knsekvenser for livet i nord 11. mai 2010.
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Naturskade i kommunene Resultater fra et prosjekt for KS FoU Foto: NGI.
Klimaendringer – utfordringer for kraftforsyningen
Klimatilpasning Byenes handlingsprogram
Endringer i flomforhold og vannføring Modeller – kunnskap, men ingen fasit Hege Hisdal …. når forskningsresultater skal brukes i forvaltningen ……… …. et.
Litt om bildebehandling for kurs på nettet − Servicesenteret Anne Edholm, 20. juni 2013.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hensikten med gruppearbeidet
Høydemeter Mål: Lage et program som regner ut stigning, største høyde, minste høyde m.m.
ROS-analyse.
Skill DNA Hvis du ønsker å gå fort, gå alene, men ønsker du å gå langt, gå sammen med noen!
Klimaendringer og utfordringer for bygg og tomt Framtidens bygg Torsdag 6. februar 2014 Gry Backe, Fagkoordinator, klimatilpasning i Framtidens byer
En mal for forretningsfolk (du kan bruke denne PPT-filen og tilpasse den etter behov) Dato, forfatter, emne/tema osv. «Utfordringer og muligheter skapt.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
En mal for arealplanleggere (du kan bruke denne PPT-filen og tilpasse den etter behov) Dato, forfatter, emne/tema osv. «Utfordringer og muligheter skapt.
Samfunnsviternes miljøpolitikk. Samfunnsviterne og Akademikernes klima- og miljøpolitikk Samfunnsviterne slutter seg til Akademikernes klima- og miljøpolitiske.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
NY VRI Nina og Ingvild.
Hvordan skrive egne dilemma
Medarbeiderundersøkelsen 2016/2017
Framtidens brann- og redningsvesen
Framtid - Samspill - Skaperglede
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Oppdatert av Skredfareskalaen Oppdatert av
EkstremVærets Faser Dag Roger Kristoffersen
Energi for framtida.
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi
Å skrive noveller.
x x x La barna ta portrettbilder av hverandre.
Jordens klima i endring Helge Drange
«Det sympatiske mennesket»
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Naturskade i kommunene Resultater fra et prosjekt for KS FoU
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
3. samling - Klimatilpasning
Klimatilpasning i styringsdokument
Kap. 4: Landskapet endres
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Klima-START Diskusjonsoppgave om klimasårbarhet i kommunene

Hvilke virksomheter/områder skal vurderes? Virksomhet/område: ARK 1 I plenum eller i forkant: Klimaendringer vil berøre ulike sektorer og virksomheter ulikt. Første del av oppgaven er å definere hvilke sektorer/virksomheter, eventuelt geografiske område(r) som skal diskuteres. Sett opp en liste over virksomheter, evt geografiske område(r) som senere kan danne utgangspunkt for diskusjon i grupper.

Klimautfordringer Direkte og indirekte effekter, hendelser og gradvise endringer Hav  Havnivåstigning  Stormflo  Høy vannstand ved elveutløp  Forsuring  Endringer i artssammensetning  Erosjon som følge av havstigning Temperatur  Økt sommertemperatur  Økt vintertemperatur  Endret fryse-/tinesyklus  Smelting av isbreer  Tining av permafrost  Varmebølge  Ekstrem kulde  Skogbrann/vegetasjonsbrann Flom  Vårflom  Vinterflom  Isganger  Regnflom  Urban flom/overvann Skred  Snøskred  Jordskred/steinsprang  Leirskred  Erosjon Biofysiske forhold  Endringer i biologisk mangfold  Nye parasitter/bakterier  Lengre vekstsesong  Gjengroing av landskap Nedbør  Snømengde og -sesong  Regnmengde og -sesong  Forurensning av drikkevann  Isstormer (kombinasjon vind/underkjølt regn)  Tørke Vind  Endret hovedvindretning  Storm/orkan Andre  ________________________________ Hvilke hendelser eller utfordringer knyttet til vær og klima har kommunen opplevd tidligere? Hva kan tenkes kan inntreffe i framtiden? Velg ut klimautfordringer som er aktuelle for kommunen. Bruk egen kunnskap og suppler med informasjon på klimatilpasning.no. Det kan være hensiktsmessig å gjøre denne delen av oppgaven i forkant, slik at man ikke sitter i plenum og diskuterer hva som skal krysses av. Men bruk gjerne litt tid i plenum til å supplere slik at man har et felles utgangspunkt for diskusjonen. ARK 2

Vurdering ift. virksomheter/områder Sett opp en tabell tilsvarende den over. I øverste rad, skriv inn de effektene av klimaendringer som ble valgt ut i forrige bilde. I første kolonne, sett opp de virksomheter/områder som ble valgt ut i det første bildet. Del inn i grupper. Hver gruppe går gjennom én eller to virksomheter/områder, avhengig av hvor mange deltakere det er og hvor mange sektorer/virksomheter som er valgt ut. Gruppen setter kryss for de klimaeffektene som er relevante for denne virksomheten/området. Det kan være klimaeffekter som kan skape problemer eller gi ekstra belastninger for virksomheten/området, direkte eller indirekte – eller klimaeffekter som kan være positive. Resultatene fra gruppene kan samles i én tabell. Gruppene presenterer kort sine vurderinger i plenum. Dette kan brukes som utgangspunkt for diskusjon omkring kommunens klimasårbarhet – eller gå videre til neste bilde. Virksomhet/område: Effekter klimaendr.: ARK 3

Negative konsekvenser Mer Fortsett arbeidet i de samme gruppene. Hver gruppe tar for seg alle de klimaeffektene de har krysset av for sine virksomheter/områder. Vurder hvorvidt denne virksomheten/området i kommunen vil oppleve mer eller mindre av de valgte klimaeffektene og hvorvidt konsekvensene av disse vil være positive eller negative. Bruk tid til å diskutere hvordan hver enkelt av de valgte klimaeffektene kan plasseres langs de to aksene og plasser dem inn der gruppen mener de bør plasseres. Dette gir et utgangspunkt for å vurdere hvilke klimaeffekter som vil få størst konsekvenser for hver virksomhet/område. Mindre Positive konsekvenser ARK 4