1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Advertisements

Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
SAVNER du en AVIS som når LOKALT NÆRINGSLIV DIREKTE? Hva med en egen næringslivsavis på rosa papir - med lokalt næringsliv i fokus - med lokalt næringsliv.
© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.
Dine Penger på Facebook Nå: følgere: Dobling på under ett år – slik gjorde vi det!
AftenpostenTV Til stede i storbyen. AftenpostenTV viser inntrykkene fra storbyen: Nyheter, kultur, innsikt og serier:
Medievaneundersøkelse for Mediastud, 2001 Undersøkelsen er gjennomført i form av 301 personlige intervu med studenter på NTNU og HiST i perioden 2. mai.
Målgrupper og segmentering
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Reklamens bruk av mediene.
12. Oppsummering.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Mediebruk blant tenåringer Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Torsdag 21. juni BIE Sommerskole ved Wenche (W) og Ulf (U)
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v
Folkehøyskolene temabilag 17. februar Fakta En ny skreddersydd utgivelse dedikert de Norske Folkehøyskolene. Aftenposten temautgivelser skriver,
Dagsaktuell undervisning
NM SPONSOR 2007 Alvøen Rideklubb har i 2007 fått tildelt Norgesmester skapet i dressur ridning. BLI MED PÅ LAGET OG HJELP OSS MED Å LAGE TIDENES MESTERSKAP!!
Helsesøsterkongressen 24
8. Kommunikasjonsvirkemidler
1 10. Radio. 2 Radio Omfang/struktur –Nasjonale og lokale og kombinert –Rettet mot interesser og generelle –Segmentert og universell Konsum –Høyest frekvens.
Hva er en artikkel?.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
God kommunikasjon på nettet
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Avdeling for medier og kommunikasjon 2008 Reklame AIDASAIDAS ttention nterest esire ction atisfaction.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Innhold Prosjektinformasjon 2 Sammendrag 4
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Nyhetsartikkel.
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Nyhetskrigen. Uke 46 2, Vinne dagens store sak Nyheter Sport Kultur Underholdning.
Murhuskampanje 2006  TV-reklame  Web-annonsering  Brosjyrer  Webside  Fagpresse-annonsering  Oppfølging.
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Rekrutteringskampanjen 2015
Gode venner som hjelper andre
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

1 8. Annonsen

2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses over tid, leseren kommer tilbake (til samme nummer) •Leserne –Tar seg tid til å reflektere –Tillater kompliserte (reklame)budskap - sammenliknet med f.eks. TV og radio –Har et personlig (interesse)forhold til mediet og informasjon oppleves å ha et høyere nivå av relevans og troverdighet enn andre medier. –Leser bladet i stor grad for å finne informasjon og i mindre grad for å bli underholdt.

3 Magasin/fagpresse •Reklamehensyn –Reklamen bør orienteres mot lesernes interesser –Magasinet er på mange måter et ide-medium mer enn et nyhetsmedium –Leserundersøkelser viser at annonser som gir tips og ideer i slike magasiner har en vesentlig bedre ”score” enn andre annonser. –God reproduksjon –Lang trykketid

4 Aviser •Omfang/struktur –Lokale –Rettet mot handel, reklamen er fokusert mot lokal handel mer enn merkevarebygging –Lite segmentert •Konsum –Store deler av den voksne befolkningen leser avisen –Vi bruker ca. 30 min. på avisen •Leserne –I de fleste medier er man bekymret ommottakerne ”ser” din annonse. I avisen er det nesten motsatt; leserne er interessert, søker etter og scanner annonsene. Leserne har valgt å lese avisen - og din annonse. –Dette er riktignok ikke det samme som at annonsen din blir lest. Leserne leser egentlig ikke avisen, de scanner den. Mange inntrykk konkurrerer om leserens fulle oppmerksomhet.

5 Magasin/fagpresse •Reklamehensyn –Reklamen kan være lang, fordi dette er i kontekst med selve mediet. –Avisen er et nyhetsmedium. Nyhetene er avisens eksistensgrunnlag. Avisen er informativ mer enn underholdende. Nyheter har kortlevetid, gårsdagen nyheter er gammel - dette reflekterer annonsen innhold, annonsene har kort levetid. Gårsdagen annonse, som gårsdagens artikler - er gammelt nytt! –Pris annonser er effektivt -mange bruker avisen til å orientere seg før de gjør innkjøp –Happening annonser har også god effekt - sesong, ferie, spesielle evenementer –Tekstutforming bør være direkte - som artikkelen. Grafisk utforming må være enkel for å nå gjennom i konkurransen om oppmerksomheten. –Dine annonser konkurrerer med mange andre –Dårlig reproduksjon –Kort trykketid