Læring og motivasjon Laget av: Marianne Sundby, Marthe Arntzen, Minja Jovanovic og Siv Mossing
Problemstilling ”Hvordan påvirker arbeidsplanen og tilhørende oppgaver elevenes motivasjon for læring?”
Innhold Hva er motivasjon? Indre og ytre motivasjon Prestasjonsmotivasjon Kort om arbeidsplan Bruk av arbeidsplan i skolen Problematisere avkryssing på arbeidsplan
Motivasjon Hva er motivasjon? ” Det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder det ved like og gir det mening og mål” (Imsen, Elevens verden) Indre motivasjon – Indre krefter, interesse Ytre motivasjon – Oppnå belønning eller mål Indre vs. ytre motivasjon Instrumentalisme Arbeidsplan og motivasjon
Prestasjonsmotivasjon Hva er prestasjonsmotivasjon? Atkinsons prestasjonsmotivasjonsmodell - Ta = Ts + T-f - Middels vanskelige oppgaver Prestasjonsmotivasjon i forhold til arbeidsplan og læring. - Sone 1 og sone 2 - Konkurranse
Arbeidsplan i skolen Verktøy knyttet til differensiering, motivasjon, økt elevinvolvering og selvregulering Positivt: - oversiktlig - tilpasset ulike elevforutsetninger - ansvar for egen læring Negativt: - individuelt fokus Eleven, læreren, foreldre og arbeidsplan
Avkrysning på arbeidsplanen Hvordan er dette en motivasjonsfaktor for elevene til å få gjort arbeidet? Tar det fokus bort fra selve oppgavene, og setter fokus på å få satt mest mulig kryss? Får de som arbeider raskt noe ut av oppgavene, eller raser de bare igjennom de fordi de ”kan”? Avslutter avkrysningen en læringsprosess som kunne ha fortsatt?