Læring og motivasjon Laget av:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Grete Haaland Sund HiAk,
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Øystein, Susana og Anita
Trenerrollen og motivasjon
Ulikheter og variasjoner
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Mestring.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Prosjekt: Presentasjon Av Elin Blikra
Kroppsøvingsdidaktikk
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
MOTIVASJON Pedagogikk AU1, onsdag uke 8
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Differensiering fordi…
ELEVMEDVIRKNING.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
NESO Formannsskole Motivasjon
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Ulikheter og variasjoner
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Mål og læring hos elever
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Slåtthaug ungdomsskole
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Hva er viktig for elevers læring?
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Elevvurdering og tilpasset opplæring Berit Bratholm:
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Kodu Lærings og spillprogrammeringsverktøy
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
7. Motivasjon i organisasjoner
Insentiver Kapittel 15.
7. Motivasjon i organisasjoner
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Utskrift av presentasjonen:

Læring og motivasjon Laget av: Marianne Sundby, Marthe Arntzen, Minja Jovanovic og Siv Mossing

Problemstilling ”Hvordan påvirker arbeidsplanen og tilhørende oppgaver elevenes motivasjon for læring?”

 

Innhold Hva er motivasjon? Indre og ytre motivasjon Prestasjonsmotivasjon Kort om arbeidsplan Bruk av arbeidsplan i skolen Problematisere avkryssing på arbeidsplan

Motivasjon Hva er motivasjon? ” Det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder det ved like og gir det mening og mål” (Imsen, Elevens verden) Indre motivasjon – Indre krefter, interesse Ytre motivasjon – Oppnå belønning eller mål Indre vs. ytre motivasjon Instrumentalisme Arbeidsplan og motivasjon

Prestasjonsmotivasjon Hva er prestasjonsmotivasjon? Atkinsons prestasjonsmotivasjonsmodell - Ta = Ts + T-f - Middels vanskelige oppgaver Prestasjonsmotivasjon i forhold til arbeidsplan og læring. - Sone 1 og sone 2 - Konkurranse

Arbeidsplan i skolen Verktøy knyttet til differensiering, motivasjon, økt elevinvolvering og selvregulering Positivt: - oversiktlig - tilpasset ulike elevforutsetninger - ansvar for egen læring Negativt: - individuelt fokus Eleven, læreren, foreldre og arbeidsplan

Avkrysning på arbeidsplanen Hvordan er dette en motivasjonsfaktor for elevene til å få gjort arbeidet? Tar det fokus bort fra selve oppgavene, og setter fokus på å få satt mest mulig kryss? Får de som arbeider raskt noe ut av oppgavene, eller raser de bare igjennom de fordi de ”kan”? Avslutter avkrysningen en læringsprosess som kunne ha fortsatt?