NY PKK Tor Simonsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
SLÅTTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE Bilskade, lakk og karosseri 2TPBLK
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Unntak fra tilknytningsplikt for fjernvarme Fjernvarmedagene 2011 Arne H. Trollstøl.
Krav til dokumentasjon i kap
Totalentreprenørens avtale
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19.november 2009 Prosess for endringer i leasingkontrakter – risiko restverdi/gjenkjøp - rett vs. plikt 
Statens helsetilsyn, ref.93/42/EØF om med. utstyr
Kompleksiteten i arbeidet vil øke dramatisk for bilbransjen de neste årene. For å imøtekomme denne utfordringen må fokus økes på følgende områder;
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Kristin Aamodt Støylen, DK Søre Sunnmøre
E-handel.
”Sikre bilskadereparasjoner”
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
Velkommen til Skade/lakk-konferanse Norges Bilbransjeforbund / Oslo og Omegn Bilbransjeforening.
Samarbeidsavtale mellom If og EBA
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
EUs VOC-lovgivning •Den første EU-lovgivningen, 1999/13/EF (”Direktivet”), fastsetter EU-regler for å begrense mange industriprosessers utslipp av flyktige.
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Etablering av aksjeselskap (AS)
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Egne ansatte eller innleie?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Miljøinformasjonsloven – den glemte lov Ina Lindahl.
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
Åpent næringslivsmøte , ”Næringsutvikling” – Levanger næringsselskap AS – Levanger rådhus SkatteFunn Vigdis Tuseth, Innovasjon Norge Levanger 11.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Bli medlem i ”Nordstrand Håndball”
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Sikkerhetsforskriften – status og fremdrift v/Arild Tømte
Medlemsmøte skade/lakk 14.oktober 2014
Båtbrann Skadesak for retten - I forbindelse med klargjøring av stedet for reparasjonsarbeidet hadde det dagen før vært benyttet varme arbeider i forbindelse.
Forskrift om skadedyrbekjempelse
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva ønsker dere ?? Hvordan jobber vi og hva jobber vi med?
Bilskadekontoret 14. oktober 2014 Arne Solum
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
ETTERMARKEDSFORUM BIL 30 januar 2013
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Kapittel 4Lover - Forskrifter - Standarder © Copyright Side 1 av 15 INNHOLD 1 Arbeidsutstyr, Kraner, Trucker og Maskiner 2 Arbeidsområder og krav til personell.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Innsyn og adgangsbegresning
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Juristsamling - Ålesund
Forskrift om Internkontroll
Utskrift av presentasjonen:

NY PKK Tor Simonsen

TRENDER I NORGE OG EUROPA "…større konkurranse om færre timer i servicemarkedet…"

Faste/variable kostnader Timedebiteringkr/t Lønn Rabatt?? Faste/variable kostnader Resultat

Faste/variable kostnader Rabatt Rabatt Timedebiteringkr/t Lønn Faste/variable kostnader Resultat

Faste/variable kostnader 10 % Timedebiteringkr/t Lønn 20 % 30 % 40 % Faste/variable kostnader Finnes det verksteder i Norge som gir mer enn 60 % rabatt??? 50 % 60 % Resultat

Rabattert PKK mistenkeliggjør bransjen Vesentlig høyere pris på annet arbeid "planter feil" og selger flere timer

SKADE / LAKK

Faggruppen (praktiske problemstillinger) Politisk/økonomisk gruppe De viktigste gruppene knyttet til NBFs arbeid med å skape bedre rammevilkår for skade- og lakkbransjen

Utfordring

Politisk økonomisk gruppe John Fiskvik (OOBF) Knut Espen (Møller) Henrik Junker (Toyota) Cato Leine (Drammen Karosseri & Lakk / Tesla) Stian Helle (BOS) Tor Simonsen (NBF) Etablert dialog/kontakt med de viktigste forsikringsselskapene (If, Tryg, Gjensidige og SP1) Sette agendaen og sikre "ufiltrert" dialog mellom bil- og forsikringsbransje Påvirke til en bedre balanse i samarbeidet mellom bil- og forsikringsbransje

Smart Repair

Tilfredsstiller ikke krav i gjeldende lover og forskrifter Ikke egnede lokaler og pliktig utstyr Tilfredsstiller ikke krav til HMS Utfører godkjenningspliktig arbeid Ikke tilstrekkelig kompetanse, verktøy og utstyr "Strekker strikken" og utfører tradisjonelle lakk- og skadereparasjoner

Veiledning om Smart Repair NBF sluttfører i disse dager en ny veiledning om Smart Repair Veiledningen baserer seg på eksisterende krav i gjeldene lover og forskrifter Veiledningen definerer Smart Repair Veiledningen klargjør grensene for når Smart Repair utføres lovlig og ulovlig. Eksempel "…Isocyanater er en gruppe stoffer som kan medføre alvorlig helseskade selv ved lave konsentrasjoner…." "…Isocyanatholdig klarlakk brukes ved Spot Repair…." "…Den første forutsetningen er at den som sprøyter bruker maske med frisklufttilførsel. Dette er uttrykt eksplisitt i Forskrift om utførelse arbeid § 3-12…." "…For å sikre at andre som oppholder seg i verkstedlokalet ikke eksponeres for isocyanataerosoler kreves det at prosessen lukkes inne…". "…Sprøyting av isocyanatholdige produkter må foregå i sprøytekabin eller i forarbeidsone…."

Sikre bilskadereparasjoner NBFs arbeid med sikre bilskadereparasjoner har ført til nye krav

Forskrift om kjøretøyverksteder § 4.Særlig arbeidstillatelse f) arbeid på bilglass: Bytte av limt bilglass Det kreves kunnskap om bruk av materiale, herunder lim, arbeidsmetoder og tilgang på fabrikantens reparasjonsanvisninger. § 5.Unntak fra krav til godkjenning g) reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eieren eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er registrert på eieren, eller har vært registrert i eierens navn på tidspunktet for eventuell avskilting. Unntaket gjelder også dersom den som utfører reparasjons- og vedlikeholdsarbeid har rådighet over kjøretøy på leasingkontrakt, dersom det er tillatt i kontrakten. Unntaket gjelder ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed. § 12.Plikter som kjøretøyverksteddriften medfører Når kjøretøy blir reparert etter omfattende skade i forbindelse med kollisjon, utforkjøring eller lignende, jf. bestemmelser i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften), skal det dokumenteres at reparasjonen er utført i henhold til kjøretøyprodusentens anvisninger der disse foreligger, og etter faglig anerkjente reparasjonsmetoder før kjøretøyet tas i bruk. Dokumentasjonen skal oppbevares av virksomheten i minst 5 år etter reparasjon og gjøres tilgjengelig for Statens vegvesen ved tilsyn

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr § 7-2.Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy 2.1 For kjøretøy som er reparert etter omfattende skade i forbindelse med kollisjon, utforkjøring eller lignende, skal det dokumenteres at reparasjonen er utført i henhold til kjøretøyprodusentens anvisninger der disse foreligger, og etter faglig anerkjente reparasjonsmetoder. Med omfattende skade menes skade eller deformasjon på kjøretøyets struktur eller bærende elementer av et slikt omfang at kjøretøyet må målrettes.