Luftfarten og utfordringer for den nordiske modellen LO Luftfarten og utfordringer for den nordiske modellen Jan-Erik Støstad LOs luftfartskonferanse 20. mars 2014
Litt bakgrunn Luftfart voksende, synlig næring Grensekryssende/internasjonal – og nasjonal Økt konkurranse, særlig via lavprisselskaper Press på lønns- og arbeidsvilkår Lavere kostnader og priser – stadig flere flyr Piloter, kabinpersonale, bakkepersonale mv – ulike grupper i samme næring Klimaeffekter 1 pst av sysselsetting i Norge (ca 15 000 org.)
Passasjerer på internasjonale og nasjonale flygninger 2012 Delta 117 mill Southwest 112 mill United Airlines 92 mill American Airlines 86 mill China Southern Airlines 86 mill Ryanair 80 mill 10. Air France 50 mill SAS 29 mill Norwegian 18 mill
Komplekse offentlige rammer Konkurranse-/etablerings-/sikkerhetsregler Arbeidslivslovgivning Skatt/avgifter Trafikkstyringsregler Flyplassregler (avgifter, slot-tildeling mv) Nasjonale og overnasjonale regler (ICAO, EU) Lovvalgsspørsmål
Ulike flygninger – ulike situasjoner NORGE USA SPANIA (EU) THAILAND
Noen konkrete saker Ryanair I, Rygge – HK vs Ryanair, forlik 2011 Ryanair II, Cocca-saken, Rygge – Parat/LO vs Ryanair, lovvalgssak, vunnet på nytt i lagmannsretten Skattekonflikt Ryanair – brev fra FIN til Ryanair 25.4.2013 (skatte etter bostedsland) Ryanair-saker ute (irske kontrakter, skatt, fusjon) Norwegian langruter – Nei til liberalisering AD/SD 16.1.2013 – flyregistrering i Irland – pågående sak med amerikanske myndigheter
Sider ved forretningsmodellen i tenkt utenlandsk lavprisselskap Shopper og er aggressiv i fht alle lover og regler Løsarbeidersystem; fiktive næringsdrivende Uverdige kontrakter, bl a prøvetid 1 år, innlåsing Fagforeningsfiendtlig Søker konflikter for å få gratisreklame Vellykket økonomisk, og folk flyr… Kan også komme på defensiven (PR, økonomi)
Noen viktige utfordringer Anstendige arbeidsvilkår Lønn Faste jobber, direkte ansettelser HMS, varsling, likestilling Press mot fagforeninger, tariffavtaler Flysikkerheten Ordnede reguleringsforhold over landegrensene, internasjonale avtaler Knekke cowboy-kulturer Ta vare også på forbrukerhensyn og næringshensyn/arbeidsplasser Handler mye om dette!
Den norske modellen – Verdier og resultater Like muligheter, fellesskap, frihet Plikt og rett, arbeidslinje, samarbeid Fortsatt mye ugjort, men ekstrem suksess i over 50 år Effektivitet Fordeling Tillit, åpenhet, likestilling
3 grunnpilarer - NordMod God økonomisk styring Markeder Markeder Samarbeid Organisert arbeidsliv Skattebetalt offentlig velferd Kilde: NordMod 2030, Dølvik (2013)
Den undervurderte arbeidslivs-pilaren Godt organisert arbeidsliv Ansvarlig fagbevegelse Trepartssamarbeid – myndigheter, arbeidsgivere og arbeidstakere Samarbeid på arbeidsplassen Velregulert, anstendig arbeidsliv, med Arbeidsmiljølov og tariffavtaler Frontfagsmodellen, unngå working poor
Angriper arbeidslivspilaren God økonomisk styring 20 former for sosial dumping Organisert arbeidsliv Skattebetalt offentlig velferd Sosial dumping og sterk lavlønnskonkurranse
Luftfart og den norske modellen Økonomisk styring Skattebetalt velferd Organisert arbeidsliv Viktig del av arbeidslivspilaren: Produktivt samarbeid på arbeidsplassene «Norsk» luftfart Innenlands Norge-utlandet Utenlands
Velge holdning Vi må stå opp mot cowboy-kultur og angrep på anstendig arbeidsliv – i alle næringer Luftfart tilknyttet Norge må ta utgangspunkt i norske arbeidslivsverdier – varig lønnsomme Obs på smitte innenlands Realisme: grensekryssende, mer konkurranse, utfordrende med gjennomslag, fare for gratisreklame – og mange liker/trenger lavpris BETYR: Offensiv, langsiktige satsing i fellesskap
LOs videre arbeid Styrke innsatsen, se i større sammenheng Videreutvikle egen kompetanse, erkjenne utfordrende område Ta i bruk våre samarbeidskanaler Med politiske partier, Regjeringen, Stortinget SAMAK (den nordiske samarbeidskomiteen) Nordisk, europeisk, internasjonalt ellers Reelle resultater krever langsiktighet og ansvarlighet – og pågåenhet