Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
NTL Forskningsinstitutter, 30. mai 2013 Asgeir Fløtre
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Måling av samfunnseffekter Kan det gjøres og kan det gjøres lurt.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Seminar om matkjedeutvalgets rapport NOU 2011:4 Bergen 13. mars 2012.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Om BALANSE (Kjønnsbalanse i faglige toppstillinger og forskningsledelse) Knut Liestøl Programstyreleder Kick-off seminar
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Knut Liestøl Programstyreleder
Det integrerte universitetssykehuset
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Effektevalueringer i lys av nytt styringssystem for Forskningsrådet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen

Utskrift av presentasjonen:

Sak 44-45 10 Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon Geir Arnulf

Introduksjon Kapittelet skal gi en analytisk ramme og omtale sentrale problemstillinger for utvalgets arbeid. Henger tett sammen med neste sak (disposisjon).

Et velfungerende forskningssystem I Det offentlige forskningssystemets funksjoner eller hovedoppgaver (’resultater og samfunnseffekter’) er å: Levere kunnskap og kompetanse (KogK) om hvordan samfunnet kan utføre sine oppgaver best mulig KogK: høy kvalitet og relevant KogK: utvikles og formidles gjennom ulike former for samarbeid og kanaler

Et velfungerende forskningssystem II Egenskaper ved forskningssystemet vil påvirke hvordan det ivaretar sine funksjoner. Stor kompleksitet – ulike hensyn som står mot hverandre. Fem dikotomier som illustrerer sentrale dilemmaer: Nasjonal vs internasjonal Fornyelse vs status quo Forskerinitiert vs strategisk Mangfold vs konsentrasjon Konkurranse vs samarbeid Hvilke balansepunkter er særlig viktige – og hvor er det behov for endringer?

Et velfungerende forskningssystem III Egenskaper ved hvordan ressursene fordeles og hvordan institusjonene på ulike nivåer virker (bl.a. ledelse) vil igjen påvirke balansepunktene: Er virkemidlene utformet på en måte som understøtter balansepunktene og slik at de bidrar til god måloppnåelse i offentlig finansiert forskning? Dessuten: Krav om effektiv ressursutnyttelse og dokumentasjon av resultater og effekter.

Et velfungerende forskningssystem IV Et velfungerende forskningssystem er et system som på en effektiv måte fyller sine funksjoner: produserer og formidler forskning av høy kvalitet og er godt knyttet opp mot forskningsfronten internasjonalt bidrar til fornyelse og innovasjon i samfunn og næringsliv bidrar til at spesifikke samfunnsmessige mål realiseres (helse, miljø etc) reproduserer og fornyer seg selv bl.a. gjennom rekruttering.

Et velfungerende forskningssystem V Fungerer det analytiske utgangspunktet – ’et velfungerende forskningssystem’? Forslag til presiseringer – tydeliggjøring - endringer?

Sentrale problemstillinger I Hva begrunner offentlig forskningsinnsats? Hovedbudskap: Få fram at offentlig finansiert forskning har et bredt sett av begrunnelser – og at vurderinger av samfunnsøkonomisk avkastning må ha et tilsvarende bredt perspektiv. På hvilket grunnlag vurdere (offentlig) ressurstilgang?

Sentrale problemstillinger II Om måling av innsats, resultater og samfunnseffekter Hovedproblemstilling: Hvordan kan vi identifisere resultater og effekter av offentlig finansiert forskning som tar hensyn til kompleksiteten i funksjonene forskningssystemet skal ivareta? Tiltak: Etablering av et norsk forskningsbarometer – del II av utredningen.

Sentrale problemstillinger III Neste hovedspørsmål: Gitt at resultatene (og sammenhengen mellom innsats og resultater) ikke er god nok, hva kan forklaringen være? Hvordan balansere sentrale hensyn? Hvordan kan ressursene fordeles og virkemidlene utformes med sikte på bedre måloppnåelse? Analyseres i del III av utredningen

God nok måloppnåelse i UH-sektoren? Momenter – (jf også sak 41-10): Halvparten av offentlige FoU-midler Ekstern og intern autonomi Forsker- og institusjonsperspektiv For svake resultater? Variasjoner i publisering per ressurs Internasjonale rangeringer Internasjonale inntekter Aktuelle tiltak? Institusjonenes egne – fordeling av midler og forskningstid, ledelse Forskningsrådet som alternativ (driftsmidler, rekruttering m.m.)

God nok måloppnåelse i andre sektorer? Størstedelen av øvrige offentlige midler kanaliseres i form av støtte til instituttene, helseforetakene og næringslivet. Omtalen primært basert på ’sektornotater til mai-møtet’. Viktig spørsmål nå: Drøfte og ta stilling til om vi skal ha egne ’sektoranalyser’ eller om vi kun skal ta fram noen problemstillinger (avgrense oss) – for eksempel ’konkurranse’.

Fornyelse (vs status quo) Foreslått belyst gjennom tre mekanismer: Forskningsrådet (jf sak 46-10). Rekruttering (jf sak 43-10). Internasjonalisering (jf forrige møte og sak 47-10). Noen spørsmål: Er det fornuftig å plassere ’rekruttering’ og ’internasjonalisering’ under ’fornyelse’? Skal vi får fram materiale om ’mobilitet’?

Forskerinitiert vs strategisk forskning Analyseres med utgangspunkt i Forskningsrådets virkemiddelportefølje – både balanse mellom hovedvirkemidler og innen rammen av noen større satsinger. Hovedvurdering: For lite rom for forskerinitiert forskning? Mulige tiltak: styrke frie arenaer – ulike alternativer (bestemt prosentandel, Forskningsfond m.m.)

Mangfold vs konsentrasjon Vurderinger: På forskernivå: For lite konsentrasjon, jf fagevalueringene. På institusjonsnivå: Mange institusjoner, men forholdsvis få institusjoner står for en stor andel av den offentlig finansierte forskningen På forskningsrådsnivå: Ett Forskningsråd Tiltak-anbefalinger?

Konkurranse vs. samarbeid Trend – offentlige midler tildeles i økende grad gjennom konkurranse. Noen områder der konkurransen kanskje er for svak: Rekrutteringsstillinger Helseforetakene Instituttsektoren – de store statlige insituttene Forskningsrådsnivået Samarbeid – tekst lite utviklet

Myndighetenes roller og ansvar Mål og prioriteringer står sektorprinsippet for sterkt? Mål og resultatstyring for komplekst og for lite delegering (KD ift NFR og UH)? Resultatbaserte finansieringssystemer problematisere sider/foreslå endringer ved disse? Forskningsfondet Utvikle kunnskapsgrunnlaget styrke kunnskapen om forskningens samfunnseffekter?

Diskusjonspunkter Har vi identifisert de viktigste problemstillingene for utvalgets arbeid? Er beskrivelsene treffende? Sektor vs problemtilnærming? Fungerer balanse-dikotomi-tilnærmingen? For eksempel mangfold-konsentrasjon/konkurranse-samarbeid? Forslag til forbedringer – form og innhold?

Disposisjon Del I Innledning Del II Om måling av innsats, resultater og samfunnseffekter Del III Sentrale problemstillinger Del IV Sammenfatning/konklusjoner? Vedlegg Hvilke? T-rapport Forskningsbaromter? Mandat?

Del I Innledning Innledning og sammendrag   Innledning og sammendrag Et velfungerende forskningssystem (p.t. ca 20 word-sider = ca 10 utredningssider) Offentlig finansiert forskning: hovedstrømmer og mekanismer Hvordan organiserer andre land sitt forskningssystem og offentlig finansiering (Technopolis)?

Del II Om måling av innsats, resultater og samfunnseffekter Forskningens resultater 6. Forskningens effekter på samfunns- og næringsliv 7. Norsk forskningsbarometer  

Del III Sentrale problemstillinger God måloppnåelse i universitets- og høgskolesektoren? God måloppnåelse i I+H+Næringslivet? Eget kapittel eller behandle under utvalgte problemstillinger andre steder? Er behovet for fornyelse godt nok ivaretatt i det norske forskningssystemet? Forskningsrådets rolle/Rekruttering/Internasjonal kunnskapsutvikling Ivaretar det norske forskningssystemet hensynet til balanse mellom Forskerinitiert forskning vs. strategisk/Mangfold vs.konsentrasjon/Konkurranse vs. samarbeid Myndighetenes roller og ansvar God mål og resultatstyring/Sektorprinsippet/Resultatbaserte finansieringssystemet/Forskningsfondet