Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til presentasjon av Multi!
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Forskning og utvikling
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
EIK - fagskole IKT i regnskap Karl Klaussen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Den Norske Skolen i London
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Tidligere læreplaner.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Læreplaner i matematikk
Forside/oversikt Fag / tema Kroppsøving og Excel Trinn trinn
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
Ny læreplan, nye utfordringer
Lysåpning og senteravstand
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Maria Tindberg.
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med de grunnleggende funksjonene i regnearkprogrammet Excel IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Praktisk.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Valutaomregning Mål: Lage et program som regner om fra en valuta til en annen.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Lindhøy Skole Tjøme Matematikk i L97 Matematikk Matematikk er vitenskap, kunst, håndverk, språk og verktøy Arbeidet med matematikk i grunnskolen skal.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Matematikkvansker.
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
God start i matematikk Hva sier læreplanen om undervisning i matematikk og de yngste elevene? Hvordan engasjere og aktivisere elevene til aktiv deltakelse.
Utviklet av pedagoger i
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Realfagskommunen Asker
MATEMATIKK 1. trinn.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Nasjonale prøver Sandved skole
Hva er nytt? De fire regneartene..
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Bedre gjennomføring i matematikk
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Vi ønsker å presentere Excel som verktøy. Vi ønsker å presentere oppgaver som kan løses i grunnskolen og som utfordring til medstudenter.

HISTORIEN BAK! 1972 danner Bill Gates og Paul Allen Traf-O-Data. William Henry Gates 3 1972 danner Bill Gates og Paul Allen Traf-O-Data. 1975 Microsoft Corporation 1992 Windows 3.0

Excel som verktøy i matematikk. Kalkulator. Bearbeida diagrammer. Tabeller. Økonomiske beregninger. Lage prognoser. Utvikle budsjett. Tabeller med kompliserte funksjoner.

Excel i skolen. Tankekart. Navnelister med adresser og telefonnummer. Klasselister. Karakter-statistikk med progresjon. Organisasjonskart. Register. Skjemaer. Uke og årsplaner.

Matematikk for 1.-4. klasse. I L97 står det at de skal forbrede addisjon og subtraksjon. Prøve å lage og følge regler i lek og spill. Eksperimentere med tall og symboler, undersøke regneoperasjoner og gjøre utregninger ved hjelp av lommeregneren og for eksempel dataprogrammer. Samle, notere og illustrere data, f eks med tellestreker, tabeller og søylediagrammer.

Forslag til oppgave om temperaturmåling. , Forslag til oppgave om temperaturmåling. Vi har laget en tabell til elevene som de kan fylle inn temperaturer fra en dag. Der kan de sammenligne temperaturer fra samme dagen de siste årene. Den tabellen kan de legge inn i Excel. Når de har gjort det er det mulig for de å lage et diagram. Da får de mulighet til å øve seg i å lese ut av diagrammer. Ved å lage forskjellige diagrammer kan de enkelt se hvem det er enklest å lese opplysninger ut fra.

Matematikk for 5.-7. klasse. Excel i trening med valuta? Et hovedmoment i L97 for 6 klasse ”Matematikk i dagliglivet”: ”Elevene skal vinne erfaringer med myntenheter, kurs og omregning mellom norsk og utenlandsk mynt.” Eksempel på oppgave: Norges bank har en konkurranse for 6.klassinger. Lag en kalkulator som kan regne fra norske kroner til de fire andre nordiske valutaene i Excel. Gå sammen i grupper på 4-6 og lag et slikt regneark.

Matematikk for 8.-10. klasse L97 Matematikk, Generell del for ungdomstrinnet: Elevene skal kunne nytte databaser, regneark og andre dataprogrammer.

Hesteveddeløp.xls Utforsking av Excel ved hjelp av spill. Utviklingsnivå: Medelever, eventuelt elever i 10. klasse. Brukernivå: Alle med litt kjennskap til Excel (1-10) Formål: Skape en positiv holdning til verktøyet. Gi rom for lek i kombinasjon med læring. Innføring i formler med logiske uttrykk: sann/usann

En oppsummering Excel er svært utbredt, har en lav brukerterskel, og åpner opp får et hav av muligheter. Vår påstand er at regneark kan tilpasses alle trinn i skolen. Utfordringene i skolen er å skaffe utstyr, programvare, og å heve kompetansen blant elever og lærere. L97 gir rom for bruk av IKT og Excel i undervisningen (Vekt på tilpasset læring og varierte arbeidsmetoder) Visjonen for skolen er at regneark bør bli lett tilgjengelig for elevene, og at de tidlig får en innføring i variert bruk.