Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag 2005 - 2008 Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Heidi Arnesen Austlid IKT-Norge
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Og Tilgangsprosjektet og Tilgangsprosjektet Gjermund Lanestedt Prosjektleder – Tilgangsprosjektet Utdanningsdirektoratet.
Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam)
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Strategisk Kompetanse
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Norgesuniversitetet:
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Åskollen skole Drammen
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Digitalt læringsmiljø
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
IT-investeringer i et femårsperspektiv
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Nasjonalt læringsnett Et nettverk for e-læring og samarbeid
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Prosjekt internasjonalisering
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005

Disposisjon Bakgrunn Dagens situasjon Ønsket situasjon Forslag til tiltak Høringsuttalelser

Prosess Strategiene varslet i Program for digital kompetanse Oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet Tilsvarende oppdrag til Vox og Utdanningsdirektoratet Gruppe oppnevnt av Norgesuniversitetet i samråd med Universitets- og høgskolerådet • UiO, e-Standardprosjektet, UHR, BI, Norgesuniversitetet Høringsfrist var 25. Februar 2005

Dagens situasjon - bakgrunn God infrastruktur Stor utbredelse av LMSer Tilgang på kompetanse Samfunnskontakt og livslang læring viktigere Konkurranse om studenter og ressurser Fortsatt lite utbygde støttestrukturer Forskning har høy status e-Standardprosjektet Norsk digitalt bibliotek Åpne institusjonelle arkiv

Dagens situasjon - DLR Intet marked for DLR Lite samarbeid Lite gjenbruk Vanskelig å finne DLR UH både produsent og etterspørrer Laget internt av enkeltpersoner Nedgang i produksjon Økt bruk av fagbibliotek

Ønsket situasjon Studenten Den faglig ansatte Institusjonen

Studenten.... utvikling av DLR som del av læringsprosessen.... stort utvalg norske ressurser, Norden og resten av verden.. personifiserer, modifiserer, deler.... personlig mappe.... mestrer IT..

Den faglig tilsatte.... stort utvalg.... tilpassede læringsløp.. meritt.... samarbeid.... prøvebibliotek.... kompetanseutvikling gjennom veiledning..

Lærestedet.... øket aktivitet, effektivitet.. LLL, fleksibilitet.. undervisningsstøtte.... tjenesteorientert IT arkitektur.. sparer på gjenbruk.. allianser, samarbeid.. integrasjon, interoperabilitet.. eksport

Forslag på fem områder Studenter Faglig ansatte Læresteder Nasjonalt nivå Internasjonalt nivå

1: Studenter Meritt Digitale mapper i livslangt perspektiv Kompetanse

2: Faglig ansatte Meritt Kompetanse Støttetjenester

3: Læresteder Økonomiske incentiv Strategi for utvikling og bruk av DLR Delingskultur

4: Nasjonalt nivå Økonomisk fordelingsnøkkel Gjenbruk av tidligere utviklede ressurser Merking og gjenfinning av ressurser Læringsplattformer Tverrinstitusjonelle prosjekt og motivasjon for delingskultur Merverdiavgift Forankring av fellestiltak Brukerundersøkelse Norskspråklige læringsressurser

5: Internasjonalt nivå Utveksling av læringsressurser

Tverrsektorielle tiltak NRKs digitale arkiv FEIDE Standardisering Opphavsretthåndtering

Høringsrunden Enighet om Uenighet om

Nye forslag