Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når sykehus blir butikk – 1
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Medlemsmøte 26.mai 2010 Velkommen til medlemsmøte i Oslo og Omegn Bilbransjeforening 26.mai 2010 Motor Forum.
Buskerud BF Gratulerer med dagen !. Buskerud BF Buskerud Bilbransjeforening – Drammen 7.juni 2005 Strukturell utvikling og nye muligheter Internasjonale.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Bruktbil13 Stig Morten Nilsen
Forbrukerportalen.no Vannkonferansen 2007 Vann – en helt vanlig forbrukervare Lasse Billington Underdirektør i Forbrukerrådet.
Nytt Gruppeunntak for Bilbransjen (Kommisjonsforordning (EU) Nr
Fritt verkstedvalg- fritt valg av deler
Endringsstyring Change Management.
Styring av bilskader (reparasjoner)
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Kommunene som markedsaktører Christine Meyer Kommuneloven 20 år Jubileumskonferanse 25. september 2012.
Om autorisasjonsordningen
Skanskas agenda for bærekraft og hva hindrer oss
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Diplomat Norge AS.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
”Sikre bilskadereparasjoner”
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Helseforetakenes Innkjøpsservice AS HINAS Hvorfor er det et økende antall rettsaker mot offentlig oppdragsgiver når kvaliteten på prosessene bedres Havet.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Norsk Fiberforening - en pådriver for fibernettutbygging i Norge
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
Seminarprogram Kl Velkommen ved styreleder Åge Solem i Autobransjens Leverandørforening Kl Innledning ved John Fiskvik. Internasjonale.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Primærmedisinsk verksted Senter for helse, dialog og utvikling
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
Internasjonale trender og utvikling - konsekvenser for norsk bilbransje og norske forbrukere (…eller noe lignende)
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Oppstartsmøte Funksjonsprosjekt
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Hva er TIP for meg og hvorfor har jeg noe å bidra med.
En del av kretsløpet 1.
Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Webinar – eWorker og eMeetings
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Er det krig mellom meglere og myndigheter? Kjell Erik Øie Statssekretær Barne – og likestillingsdepartementet.
Hvordan sikre sunne arbeidsforhold i bygg og anlegg.
Group presentations Group 25: Trond Strømsholm, Risa Magerøy, Martin Stige Group 9a: Heidi Lyngøy, Kjell Vidar Følsvik, Raymond Andre Hagen.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
ETTERMARKEDSFORUM BIL 30 januar 2013
Oslo Børs og ABM sin betydning for Sparebanken Hedmarks vekst og funding Are Jansrud Finanssjef ("Kapitalimportsjef")
Frisørseminar 15 sep 2009 Ragnar Gulowsen Stiftelsen Miljøfyrtårn
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Hva koster egentlig en bulk? Trafikksikkerhetskonferansen 2016.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
Vi får Vestfold til å gro
94 svar fra 9 ulike verksted Svarprosent på 31 %
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup

”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.MERKEKJEDENE OG ”FRITT VERKSTEDVALG” 3.FELLES MULIGHETER OG UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT

”Service du anbefaler” BAKGRUNN

”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.MERKEKJEDENE OG ”FRITT VERKSTEDVALG” 3.FELLES UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT

”Service du anbefaler” MERKEKJEDER OG PRAKTISERING AV GARANTIER  Stadig flere saker der kunder får avkortet opprinnelige rettigheter hos sin merkeforhandler fordi de tar service og reparasjoner hos et ”fritt” verksted  Konsekvenser

”Service du anbefaler” TILGANG PÅ TEKNISK DOKUMENTASJON  Utfordringer med å få tak i god og oppdatert teknisk dokumentasjon –Rutiner for sjekk av rust –Tidsaspektet –Elektroniske serviceskjema –Prising

”Service du anbefaler” OPPSUMMERT  Bilprodusentene/imprtørene/merkeforhandlerne velger ofte å operere i gråsonen i forhold til gruppeunntaket for å holde på kundene  Min hypotese: de færreste sakene vil få medhold hvis de blir prøvet i forbrukerråd/tvistutvalg – strider mot intensjonene i gruppeunntaket  Merket rammes hardest

”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.MERKEKJEDENE OG ”FRITT VERKSTEDVALG” 3.FELLES MULIGHETER OG UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT

”Service du anbefaler” MULIGHETER - MARKEDET  Merkekjedene har ikke kapasitet til å håndtere hele bilparken  Stort nok marked for merke- og frie kjeder til å kunne drive lønnsomt  Ulike kundeprofiler Mekanisk/ Deler 47 % Bilskade 33 % Dekk 9 % Tilbehør & Rekvisita 11 % 8,5 mrd. 6,0 1,6 1,9

”Service du anbefaler”

USERIØSE UTSPILL

”Service du anbefaler” FELLES UTFORDRINGER  Omdømme  Tilgang på fagfolk  Teknisk utvikling  Lønnsomhet

”Service du anbefaler” AGENDA 1.BAKGRUNN 2.BRANSJENS FELLES UTFORDRINGER 3.DE FRIES UTFORDRINGER 4.OPPSUMMERT

”Service du anbefaler” OPPSUMMERING  Alle aktører er tjent med å respektere hverandre  Alle aktører er tjent med å fokusere på felles utfordringer  Merkekjedene er ikke tjent med proteksjonistiske holdninger

”Service du anbefaler” TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!