Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCarsten Øverland Endret for 9 år siden
1
forbrukerportalen.no Vannkonferansen 2007 Vann – en helt vanlig forbrukervare Lasse Billington Underdirektør i Forbrukerrådet
2
forbrukerportalen.no Forbrukerrådet Vi er en frittstående og uavhengig interesseorganisasjon •Vedtekter v/kgl res. •Grunnbevilgning over statsbudsjettet •Styre som er ansvarlig faglig og økonomisk Vi skal: •Påvirke politikkutforming, myndighetsutøvelse og aktørene i markedet i forbrukervennlig retning •Dyktiggjøre forbrukerne slik at de mestrer sin rolle best mulig
3
forbrukerportalen.no Vann – en vare etter forbrukerkjøpsloven •Forbrukerne har krav på reparasjon/ny vare, prisavslag, heving av kjøp og/eller erstatning hvis det foreligger en mangel ved varen •Hva er en mangel? –Vannkvaliteten defineres i drikkevannsforskriften (direkte regulering av 58 parametere, samt andre stoffer som i stor nok mengde kan medføre fare for helseskade) –FR mener det må være en mangel når denne ikke er oppfylt –Har rimelig tid til å rette opp mangelen før krav kan gjøres gjeldende (desto større ulempe for forbruker, desto kortere utbedringstid)
4
forbrukerportalen.no Rettigheter etter forbrukerkjøpsloven •Reparasjon/ny vare – lite relevant for vannleveranser •Prisavslag kan kreves når avhjelp ikke lykkes/er mulig •Heving kan kreves når avhjelp ikke lykkes og mangelen ikke er uvesentlig •Selger har objektivt erstatningsansvar for økonomiske tap kjøper lider som følge av mangelen Prisavslag og erstatning mest relevant ved vannleveranser
5
forbrukerportalen.no Koster det for lite å tilby dårlig vann? •Prisavslag skal tilsvare varens verdireduksjon –hvor mye er det? –selvkostprinsippet ”kompliserer” •Erstatning etter forbrukerkjøpsloven dekker kun direkte økonomiske tap –økonomiske utlegg (legebesøk etc.) som følger av mangelen
6
forbrukerportalen.no Koster det for lite å tilby dårlig vann? •Bør vannleverandøren få sterkere økonomiske motiver for å sikre tilstrekkelig vannkvalitet? –Skadeerstatningsloven; krever varig uførhetsgrad over 15% - FR vil ha denne senket –DK; 5% + ”dagpenger” ved legeordinert sengeleie –FIN/ISL; ingen nedre grense •Den enkeltes tapte arbeidsfortjeneste o.l. dekkes, men av arbeidsgiver/stat, ikke av den som har forvoldt skaden
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.