Professor dr.polit. Arne Krokan NTNU del.icio.us/arnek twitter: arnek

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Samiskopplæring i Nordland
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Samhandlingsreformen – hvordan innovasjon, teknologi og kampen om hodene kan forandre spillereglene Paul Chaffey, Abelia.
Landsbyen hvor Andebu ungdomsskole bygger skole
Teknologi og forskningslære
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
VIRCLASS The Virtual Classroom for Social Work in Europe NVU-konferanse mars 2007 i BERGEN Digitale utfordringer – hvordan fremme læring gjennom.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Lundi 29 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 Web 2.0. Blog, Wiki: Wiki -1/3.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Opplæring av ledere og politikere. Prosjekt i Telemark og Kongsbergregionen. Molde 10. juni 2009 Jostein Harm og Torgeir Selle Playing.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Standoff encoding Hva? Hvorfor? Hva kreves? Espen S. Ore Enhet for Digital Dokumentasjon ILN, UiO.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Ungdomstrinn i utvikling Avslutning - Fortsettelse Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Oppfriskning av engelskferdigheter
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Læringsform: Tilegnelse
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Fra industrisamfunnets enhetsskole til det digitale nettsamfunnets personlige læringsnettverk Professor dr.polit. Arne Krokan NTNU del.icio.us/arnek twitter: arnek tlf 91897473 blogg: arnek.wordpress.com

http://www.flickr.com/photos/shareski/2917156969/in/pool-858082@N25

intro

Organisasjoner er barn av sin tid skolen ble til i jordbrukssamfunnet

Skolens første år Omgangsskole 7-15 år Oppdra til god kristne Leste kristne tekster Uavhengige enheter Cristian 6. påla alle barn å gå på skole allerede ved forordninger om skole i 1739 Første ”skolelov” 1827 var fagene skriving, matematikk og sang 1889 folkeskolene

Klasserom 1905 morfar

1960 Slik organiserte vi læreprosessene

Klasserom 2007 Barna mine Fryser mer Blaserte i forhold til å bli fotografert Læreprosessen er den samme http://www.vestweb.net/vossungdomsskule/Skulebilder/2005-2006/Nye%20skulen.JPG

School furniture is not designed for learning, it is designed for obedience. Steven Heppel

Skolen i industrisamfunnet Enhetsskole Sentrale læreplaner Nasjonale eksamener Aldersdelte klasser Like klasserom Lærersentrisk Hierarki 7-årig skoleplikt Mål: Utdanne for industrisamfunnet

Viktigste læringsteknologi

Den viktigste ressursen http://www.flickr.com/photos/sidereal/294267127/sizes/l/

Boka som kilde til kunnskap

Utdannet til

Vi lagde en mal og brukte denne på hele skolen Noen få unntak = privatskoler http://www.flickr.com/photos/lollyknit/417661856/sizes/o/

Universitetet er det samme 2 timer forelesning og 2 timer øvingsoppgaver .. Like mange timer i alle fag

Samfunnet endres Bilde hentet fra Biip.no

Hva er likheten mellom anda og VGS?

Forestillinger om framtid og om teknologi Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier

The fun they had Isac Asimov Novelle

Fra Asimov ”The fun they had” Margie went into the classroom. It was right next to her bedroom, and the mechanical teacher was on and waiting for her. It was always on at the same time every day except Saturday and Sunday, because her mother said little girls learned better if they learned at regular hours. Forestillingen om læreren Om læringssituasjonen Lærersentrert læresituasjon

Fra Asimov ”The fun they had” The part Margie hated the most was the slot where she had to put homework and test papers. She always had to write them out in a punch code they made her learn when she was six years old, and the mechanical teacher calculated the mark in no time. Samhandler med maskinen på maskinens premisser

Fra Asimov ”The fun they had” They turned the pages, which were yellow and crinkly... and then, when they turned back to the page before, it had the same words on it... "Gee," said Tommy. "What a waste. When you're through with the book, you just throw it away, I guess. Our television screen must have had a million books on it and its good for plenty more. I wouldn't throw it away. Tenker seg tjenester ut fra den tidens teknologier TV-bok

http://www.economist.com/node/17509364

Hva er historien ? Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier

Har flyttet oss fra industri- til digitalt nettsamfunn, MEN: Vanene endres sakte Arbeidsprosesser består Organisasjoner består Fysisk infrastruktur endres lite Hus, skoler, transport Kultur er vanskelig å forandre Vi vokste opp i industrisamfunnet Industrisamfunnets logikk og verdier Mer, større, raskere Produksjonen i samfunnet er endret Men verdiene består Ideene består

Digitalisering handler om å forstå prosesser Digitalisering av tjenester Om å forstå arbeidsprosessene VANSKELIG

http://www.flickr.com/photos/learn4life/3270670100/in/pool-858082@N25

Fysiske ting er forskjellige fra BITS Avis vs nett CD vs Spotify Kart vs GPS Økonomien er forskjellig Creative commons http://98.130.123.185/images/extreme%20downhill.jpg Bilde fra Bern@t flickr

Hvordan kjøper du sykkel?

Bok forside

Hvordan forstå læring som prosess Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier

De fleste er kjent med 3 teorier Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier

Atferdsteori Black Box

Pavlov Skinner Atferdsterapi Klikkpedagogikk

Dette fungerer godt På noen typer kunnskap Lekse: skriv 5 faktasetninger om Elverum Belønning: unngå straff = anmerkning = negativ forsterkning http://www.pollockgallery.com.au/exhibitions/200708_Ralph/Pavlovs_Dog_Mask_Owl.jpg

Cognitive teorier Forstå sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier

Visualisere sammenhengenger

Kan være kompliserte http://visualthinkmap.ning.com/photo/universal-law-of-magnetic

It`s complicated  Og enda mer komplekse …….

Eller elegante forenklinger Viser sammenhenger og det store mentale bildet

konstruktivistiske teorier Sosial- konstruktivistiske teorier Samfunnskonstruert

Arv eller miljø Eller HVILKET miljø

Læring via sosial samhandling Bygge nye mentale modeller

Utvikler en felles forståelse gjennom sosial interaksjon http://www.citejournal.org/vol1/iss4/currentissues/socialstudies/doolittlefigure3a.gif

Læringspyramiden understøtter dette http://eduspaces.net/terry/files/413/3599/reeves1pyramid.gif

http://www. elearningfuture http://www.elearningfuture.com/practical-applications-of-research-wikis-for-learning-what-to-expect/

Knapphet Bilde hentet fra Biip.no

Knapphet på Kunnskap Bøker Lærere - lærertid Andre veiledere Andre hjelpemidler Tid Oppmerksomhet

Dette preger måten vi organiserer dagens læreprosesser på Bilde hentet fra Biip.no

LMS er lukkede systemer bygd rundt klasseromsmetaforen Bilde hentet fra Biip.no

Forestilling om at læreren skal finne gode læremidler og tilby elevene Bilde hentet fra Biip.no

Forestilling om at læreren skal være den sentrale formidler Bilde hentet fra Biip.no

Tradisjonell arbeidsdeling lærer – elev Bilde hentet fra Biip.no

Fast arbeidstid -læring finner sted på skolen

Digitale klasserom ? En anakronisme Feil metafor

Samfunnet endres Bilde hentet fra Biip.no

Fra knapphet til overflod Bilde hentet fra Biip.no

Det er ikke lenge siden -en kunne leve godt av å kunne lese/skrive -en tjente gode penger på å eie medier Bilde hentet fra Biip.no

Internett

Alle kan lese/skrive publisere selv være sitt eget mediehus Bilde hentet fra Biip.no

This is the true meaning of the internet Don Tapscott Bilde hentet fra Biip.no

it’s not not about presenting content or managing knowledge Bilde hentet fra Biip.no

it’s a new platform for communication and collaboration for building communities Don Tapscott Bilde hentet fra Biip.no

http://www. thetechherald. com/article http://www.thetechherald.com/article.php/201004/5145/Pope-urges-Catholic-priests-to-Twitter-God-s-word

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article4589504.ece

Den dummeste generasjonen? Spilleavhengighet Dårligere verbalkompetanse Dårligere arbeidsetikk Dårligere sosiale ferdigheter Mindre kunnskap Dårligere konsentrasjonsevne Dårligere evne til planlegging Marc Bauerline Namo Baron Niclas Carr Les mer http://chronicle.com/jobs/news/2008/08/2008080101c.htm

nettverket

Konnektivisme Samfunnskonstruert

George Siemens http://www.usit.uio.no/it/dml/intra/presentasjoner/2009/george-siemens.html

Utvikling av personlige læringsnettverk

http://www. visual-mapping http://www.visual-mapping.com/2008/03/connectivism-learning-theory-for.html

Nye praksisformer

Åpne LMSene Anne Cathrine Gotaas Look 2 Sandvika

Et synlig læringsnettverk ”Jeg lenker altså er jeg”

En moderne kladdebok

Jeg lenker altså er jeg Bilde hentet fra Biip.no

Lenkito ergo sum Bilde hentet fra Biip.no

Ta godt i mot neste nyskaping

æLæring

Intelligent læresystem Foreslår læringsobjekter Kartlegger læringsstil Kartlegger kunnskapsnivå Tester måloppnåelse Elevsentrisk

Nye medieteknologier Bilde hentet fra Biip.no

TV, radio og avis på en gang

15 år seinere

Bruker: 4791897473 Pass: 7dvb3j Qikker97473

Teamet opp med qik, så deltakerne kan streame direkte fra egen mobiltelefon også

Her er en av de største trusslene for bokbransjen? Eller ikke så viktig?

Amazons forretningsmodell Finnes i XL Sony med ny leser med samme forretningmodell

10.000 brukere på noen dager ....

Applikasjonen er utarbeidet for Gilde i samarbeid med DIST Norge og Carat Norge. 10.000 brukere på en uke

Hva betyr dette for skolen ? Forandring På hvilken måte?

Ny teknologi skaper tre typer endringer Endrede læremidler Endrede læreprosesser Endrede kommunika- sjonsprosesser Skjer ikke bare i skolen, men andre steder i samfunnet også Hvilke konsekvenser har dette fått for skolen ?

Er boka fremdeles viktigst? Bilde hentet fra Biip.no

Digitaldusj Fra bokbad til SOCIAL-LITES are all about discovery, as consumers become curators; actively broadcasting, remixing, compiling, commenting, sharing and recommending content, products, purchases, experiences to both their friends and wider audiences.

http://learn.genetics.utah.edu/content/begin/cells/scale/

Hvordan vil dere lære Smoke on the water? http://www.youtube.com/watch?v=rF19jW8K2lY iphone applikasjoner

Stadig mer av læremidlene finnes i nettskyen NDLA DIGILIB Youtube

Organiserer vi læreprosessen på samme måte som før? Bilde hentet fra Biip.no

Læring gjennom relasjoner – nettverk. Det er slik ungdom lærer dataspill Vil du lese hele artikkelen? http://connect.educause.edu/Library/EDUCAUSE+Review/MindsonFireOpenEducationt/45823

Forstår vi læreprosessen ut fra de nye forutsetningene? Bilde hentet fra Biip.no

2 postulater Flere lærere og mer penger løser ikke skolens grunnleggende utfordringer Å stenge elevene ute fra de sosiale nettverkstjenestene løser heller ikke skolens utfordringer Men hva skal vi da gjøre?

Ja, ja – Det var vel slutt på ungkarslivet da

http://www.youtube.com/watch?v=KPIo4D43VTM&feature=player_embedded

Hva slags behov for vil vi ha for Alenearbeid Virtuelle arbeidsplasser - nettbasert Gruppebaserte oppgaver små/store Fellesopplevelser i større grupper Telepresence/virtuell virkelighet Hva vil talegrensesnitt kreve?

Aktuelle spørsmål Trenger vi skolen som arena for læring? Jfr Sugata Mitra Kan skolen fylle andre funksjoner i framtida? Samhandling skole – forvaltning – næring? Disruptive endringer?

Konklusjon Vanskelig å tenke seg fratidens læresituasjon Intelligente læresystemer Elevsentriske læreprosesser Individuelle læringsstier Lærernes rolle endres Skolens organisering endres Krav til fysisk infrastruktur?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3928548.ece

http://www.nytimes.com/2011/01/05/education/05tablets.html

http://www. ntnu. no/c/document_library/get_file http://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=c262b912-602a-430a-a992-8d1bb45ae5af&groupId=10422

Kan vi planlegge oss til suksess?

Og noen ganger skjønner vi ikke vitsen med det hele, men vil følger instruksen likevel.

Hvor mange svarte prikker er det? Kontroll og oversikt vs selvorganisering

A

Takk for oppmerksomheten ! 000010101000101010101010000101011000101000010101001001000101010010100101010 1010000100101010010001010101011011001000100000101111111110100010101010000000000 Takk for oppmerksomheten ! Professor Arne Krokan NTNU Arnek.wordpress.com twitter: arnek del.icio.us/arnek arne@krokan.com

Sjekk ressurser Sugata Mitra med prosjekter om læring uten skole. TED-foredrag.

http://www.flickr.com/photos/gi/2879088619/sizes/l/

Hva slags samfunn lever vi i?