Fra industrisamfunnets enhetsskole til det digitale nettsamfunnets personlige læringsnettverk Professor dr.polit. Arne Krokan NTNU del.icio.us/arnek twitter: arnek tlf 91897473 blogg: arnek.wordpress.com
http://www.flickr.com/photos/shareski/2917156969/in/pool-858082@N25
intro
Organisasjoner er barn av sin tid skolen ble til i jordbrukssamfunnet
Skolens første år Omgangsskole 7-15 år Oppdra til god kristne Leste kristne tekster Uavhengige enheter Cristian 6. påla alle barn å gå på skole allerede ved forordninger om skole i 1739 Første ”skolelov” 1827 var fagene skriving, matematikk og sang 1889 folkeskolene
Klasserom 1905 morfar
1960 Slik organiserte vi læreprosessene
Klasserom 2007 Barna mine Fryser mer Blaserte i forhold til å bli fotografert Læreprosessen er den samme http://www.vestweb.net/vossungdomsskule/Skulebilder/2005-2006/Nye%20skulen.JPG
School furniture is not designed for learning, it is designed for obedience. Steven Heppel
Skolen i industrisamfunnet Enhetsskole Sentrale læreplaner Nasjonale eksamener Aldersdelte klasser Like klasserom Lærersentrisk Hierarki 7-årig skoleplikt Mål: Utdanne for industrisamfunnet
Viktigste læringsteknologi
Den viktigste ressursen http://www.flickr.com/photos/sidereal/294267127/sizes/l/
Boka som kilde til kunnskap
Utdannet til
Vi lagde en mal og brukte denne på hele skolen Noen få unntak = privatskoler http://www.flickr.com/photos/lollyknit/417661856/sizes/o/
Universitetet er det samme 2 timer forelesning og 2 timer øvingsoppgaver .. Like mange timer i alle fag
Samfunnet endres Bilde hentet fra Biip.no
Hva er likheten mellom anda og VGS?
Forestillinger om framtid og om teknologi Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier
The fun they had Isac Asimov Novelle
Fra Asimov ”The fun they had” Margie went into the classroom. It was right next to her bedroom, and the mechanical teacher was on and waiting for her. It was always on at the same time every day except Saturday and Sunday, because her mother said little girls learned better if they learned at regular hours. Forestillingen om læreren Om læringssituasjonen Lærersentrert læresituasjon
Fra Asimov ”The fun they had” The part Margie hated the most was the slot where she had to put homework and test papers. She always had to write them out in a punch code they made her learn when she was six years old, and the mechanical teacher calculated the mark in no time. Samhandler med maskinen på maskinens premisser
Fra Asimov ”The fun they had” They turned the pages, which were yellow and crinkly... and then, when they turned back to the page before, it had the same words on it... "Gee," said Tommy. "What a waste. When you're through with the book, you just throw it away, I guess. Our television screen must have had a million books on it and its good for plenty more. I wouldn't throw it away. Tenker seg tjenester ut fra den tidens teknologier TV-bok
http://www.economist.com/node/17509364
Hva er historien ? Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier
Har flyttet oss fra industri- til digitalt nettsamfunn, MEN: Vanene endres sakte Arbeidsprosesser består Organisasjoner består Fysisk infrastruktur endres lite Hus, skoler, transport Kultur er vanskelig å forandre Vi vokste opp i industrisamfunnet Industrisamfunnets logikk og verdier Mer, større, raskere Produksjonen i samfunnet er endret Men verdiene består Ideene består
Digitalisering handler om å forstå prosesser Digitalisering av tjenester Om å forstå arbeidsprosessene VANSKELIG
http://www.flickr.com/photos/learn4life/3270670100/in/pool-858082@N25
Fysiske ting er forskjellige fra BITS Avis vs nett CD vs Spotify Kart vs GPS Økonomien er forskjellig Creative commons http://98.130.123.185/images/extreme%20downhill.jpg Bilde fra Bern@t flickr
Hvordan kjøper du sykkel?
Bok forside
Hvordan forstå læring som prosess Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier
De fleste er kjent med 3 teorier Sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier
Atferdsteori Black Box
Pavlov Skinner Atferdsterapi Klikkpedagogikk
Dette fungerer godt På noen typer kunnskap Lekse: skriv 5 faktasetninger om Elverum Belønning: unngå straff = anmerkning = negativ forsterkning http://www.pollockgallery.com.au/exhibitions/200708_Ralph/Pavlovs_Dog_Mask_Owl.jpg
Cognitive teorier Forstå sammenhenger Piaget med flere Utvikling i stadier
Visualisere sammenhengenger
Kan være kompliserte http://visualthinkmap.ning.com/photo/universal-law-of-magnetic
It`s complicated Og enda mer komplekse …….
Eller elegante forenklinger Viser sammenhenger og det store mentale bildet
konstruktivistiske teorier Sosial- konstruktivistiske teorier Samfunnskonstruert
Arv eller miljø Eller HVILKET miljø
Læring via sosial samhandling Bygge nye mentale modeller
Utvikler en felles forståelse gjennom sosial interaksjon http://www.citejournal.org/vol1/iss4/currentissues/socialstudies/doolittlefigure3a.gif
Læringspyramiden understøtter dette http://eduspaces.net/terry/files/413/3599/reeves1pyramid.gif
http://www. elearningfuture http://www.elearningfuture.com/practical-applications-of-research-wikis-for-learning-what-to-expect/
Knapphet Bilde hentet fra Biip.no
Knapphet på Kunnskap Bøker Lærere - lærertid Andre veiledere Andre hjelpemidler Tid Oppmerksomhet
Dette preger måten vi organiserer dagens læreprosesser på Bilde hentet fra Biip.no
LMS er lukkede systemer bygd rundt klasseromsmetaforen Bilde hentet fra Biip.no
Forestilling om at læreren skal finne gode læremidler og tilby elevene Bilde hentet fra Biip.no
Forestilling om at læreren skal være den sentrale formidler Bilde hentet fra Biip.no
Tradisjonell arbeidsdeling lærer – elev Bilde hentet fra Biip.no
Fast arbeidstid -læring finner sted på skolen
Digitale klasserom ? En anakronisme Feil metafor
Samfunnet endres Bilde hentet fra Biip.no
Fra knapphet til overflod Bilde hentet fra Biip.no
Det er ikke lenge siden -en kunne leve godt av å kunne lese/skrive -en tjente gode penger på å eie medier Bilde hentet fra Biip.no
Internett
Alle kan lese/skrive publisere selv være sitt eget mediehus Bilde hentet fra Biip.no
This is the true meaning of the internet Don Tapscott Bilde hentet fra Biip.no
it’s not not about presenting content or managing knowledge Bilde hentet fra Biip.no
it’s a new platform for communication and collaboration for building communities Don Tapscott Bilde hentet fra Biip.no
http://www. thetechherald. com/article http://www.thetechherald.com/article.php/201004/5145/Pope-urges-Catholic-priests-to-Twitter-God-s-word
http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article4589504.ece
Den dummeste generasjonen? Spilleavhengighet Dårligere verbalkompetanse Dårligere arbeidsetikk Dårligere sosiale ferdigheter Mindre kunnskap Dårligere konsentrasjonsevne Dårligere evne til planlegging Marc Bauerline Namo Baron Niclas Carr Les mer http://chronicle.com/jobs/news/2008/08/2008080101c.htm
nettverket
Konnektivisme Samfunnskonstruert
George Siemens http://www.usit.uio.no/it/dml/intra/presentasjoner/2009/george-siemens.html
Utvikling av personlige læringsnettverk
http://www. visual-mapping http://www.visual-mapping.com/2008/03/connectivism-learning-theory-for.html
Nye praksisformer
Åpne LMSene Anne Cathrine Gotaas Look 2 Sandvika
Et synlig læringsnettverk ”Jeg lenker altså er jeg”
En moderne kladdebok
Jeg lenker altså er jeg Bilde hentet fra Biip.no
Lenkito ergo sum Bilde hentet fra Biip.no
Ta godt i mot neste nyskaping
æLæring
Intelligent læresystem Foreslår læringsobjekter Kartlegger læringsstil Kartlegger kunnskapsnivå Tester måloppnåelse Elevsentrisk
Nye medieteknologier Bilde hentet fra Biip.no
TV, radio og avis på en gang
15 år seinere
Bruker: 4791897473 Pass: 7dvb3j Qikker97473
Teamet opp med qik, så deltakerne kan streame direkte fra egen mobiltelefon også
Her er en av de største trusslene for bokbransjen? Eller ikke så viktig?
Amazons forretningsmodell Finnes i XL Sony med ny leser med samme forretningmodell
10.000 brukere på noen dager ....
Applikasjonen er utarbeidet for Gilde i samarbeid med DIST Norge og Carat Norge. 10.000 brukere på en uke
Hva betyr dette for skolen ? Forandring På hvilken måte?
Ny teknologi skaper tre typer endringer Endrede læremidler Endrede læreprosesser Endrede kommunika- sjonsprosesser Skjer ikke bare i skolen, men andre steder i samfunnet også Hvilke konsekvenser har dette fått for skolen ?
Er boka fremdeles viktigst? Bilde hentet fra Biip.no
Digitaldusj Fra bokbad til SOCIAL-LITES are all about discovery, as consumers become curators; actively broadcasting, remixing, compiling, commenting, sharing and recommending content, products, purchases, experiences to both their friends and wider audiences.
http://learn.genetics.utah.edu/content/begin/cells/scale/
Hvordan vil dere lære Smoke on the water? http://www.youtube.com/watch?v=rF19jW8K2lY iphone applikasjoner
Stadig mer av læremidlene finnes i nettskyen NDLA DIGILIB Youtube
Organiserer vi læreprosessen på samme måte som før? Bilde hentet fra Biip.no
Læring gjennom relasjoner – nettverk. Det er slik ungdom lærer dataspill Vil du lese hele artikkelen? http://connect.educause.edu/Library/EDUCAUSE+Review/MindsonFireOpenEducationt/45823
Forstår vi læreprosessen ut fra de nye forutsetningene? Bilde hentet fra Biip.no
2 postulater Flere lærere og mer penger løser ikke skolens grunnleggende utfordringer Å stenge elevene ute fra de sosiale nettverkstjenestene løser heller ikke skolens utfordringer Men hva skal vi da gjøre?
Ja, ja – Det var vel slutt på ungkarslivet da
http://www.youtube.com/watch?v=KPIo4D43VTM&feature=player_embedded
Hva slags behov for vil vi ha for Alenearbeid Virtuelle arbeidsplasser - nettbasert Gruppebaserte oppgaver små/store Fellesopplevelser i større grupper Telepresence/virtuell virkelighet Hva vil talegrensesnitt kreve?
Aktuelle spørsmål Trenger vi skolen som arena for læring? Jfr Sugata Mitra Kan skolen fylle andre funksjoner i framtida? Samhandling skole – forvaltning – næring? Disruptive endringer?
Konklusjon Vanskelig å tenke seg fratidens læresituasjon Intelligente læresystemer Elevsentriske læreprosesser Individuelle læringsstier Lærernes rolle endres Skolens organisering endres Krav til fysisk infrastruktur?
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3928548.ece
http://www.nytimes.com/2011/01/05/education/05tablets.html
http://www. ntnu. no/c/document_library/get_file http://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=c262b912-602a-430a-a992-8d1bb45ae5af&groupId=10422
Kan vi planlegge oss til suksess?
Og noen ganger skjønner vi ikke vitsen med det hele, men vil følger instruksen likevel.
Hvor mange svarte prikker er det? Kontroll og oversikt vs selvorganisering
A
Takk for oppmerksomheten ! 000010101000101010101010000101011000101000010101001001000101010010100101010 1010000100101010010001010101011011001000100000101111111110100010101010000000000 Takk for oppmerksomheten ! Professor Arne Krokan NTNU Arnek.wordpress.com twitter: arnek del.icio.us/arnek arne@krokan.com
Sjekk ressurser Sugata Mitra med prosjekter om læring uten skole. TED-foredrag.
http://www.flickr.com/photos/gi/2879088619/sizes/l/
Hva slags samfunn lever vi i?