PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Norske elevers leseferdighet på 4. og 5. trinn
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger,
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Melding til Stortinget…
Kroppsøvingsdidaktikk
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
FIRST LEGO League i Molde ?
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i PISA Marit Kjærnsli Oslo 30.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Framtida nå – les og forstå!
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Rett spor eller ville veier
Ny læreplan, nye utfordringer
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Matematikk og kjønn -mer enn ”hvem som er best”? Line Rønning Føsker, LUB2 1.desember 2009.
Hva er viktig for elevers læring?
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
PISA 2009 i et nordisk perspektiv Nordisk møte i Helsinki Oslo 26. januar 2011 Marit Kjærnsli ILS, Universitetet i Oslo.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kompetanse for manfgfold
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Utskrift av presentasjonen:

PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo

PISA  15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag  Undersøkelse hvert tredje år med ulike fokusfag  PISA 2000: Lesing (Reading literacy)  PISA 2003: Matematikk (Mathematical literacy)  PISA 2006: Naturfag (Science literacy)  PISA 2009: Lesing  2012,  Alle tre fagene med hver gang for å kunne måle utvikling over tid

Hva PISA måler  PISA kartlegger kompetanser som (gjennom konsensus i OECD) anses viktige i et livslangt perspektiv  Ikke utgangspunkt i landenes læreplan  Rammeverkene i de tre fagområdene er utviklet av fageksperter etter retningslinjer fra politisk nivå i OECD  Ikke en ”rettferdig” test ved at den tar hensyn til antall år på skolen, antall undervisningstimer etc  Men dette kan bidra til fortolkning  Gir et bilde av situasjonen i hvert land i et internasjonalt perspektiv, m ålet er ikke å kartlegge den enkelte skole eller elev  Resultatene må fortolkes nasjonalt!  Måling med høy og dokumentert kvalitet i alle ledd

Utvalg av elever  30 elever trekkes tilfeldig fra hver skole  Hvilke elever som kan fritas:  Elever med fysisk eller psykisk funksjonshemming  Elever med begrensede norskkunnskaper  Prosentandel elever som er fritatt i hvert land, er omtrent like og dokumenteres godt  Forskjeller mellom land kan i svært liten grad tilskrives ulikheter i fritak

Metode  To timers faglig prøve til elevene med oppgaver fra alle tre fagområder  Spørreskjema til elevene, 30 minutter  Spørreskjema til rektor

Resultater i naturfag

Lesing

Matematikk

Prestasjoner i et nordisk perspektiv over eller under OECD-gjennomsnittet

Kjønnsforskjeller (positive verdier betyr her i guttenes favør)

Spredningen blant elevene i de nordiske landene

Variasjon mellom og innen skoler Mellom skoler Innen skolen

Endring i norske prestasjoner fra

Endringer i naturfag i nordiske land

Endringer i lesing i de nordiske landene

Endring i matematikk i nordiske land

Kompetanser i naturfag Bruke naturfaglig evidens Identifisere naturfaglige spørsmål Forklare fenomener naturvitenskapelig

Resultater for naturfagdisiplinene

Elevenes motivasjon for naturfag

Kjønnsforskjeller i selvvurdering Guttene har mye høyere selvvurdering i naturfag på tross av at jentene skårer litt høyere enn guttene på testen

Holdninger til miljøspørsmål

Bruk av datamaskiner (hver eller nesten hver dag)–kjønnsforskjeller i Norge

Hva de bruker data til (hver eller nesten hver dag) - kjønnsforskjeller

Lesevaner

Oppsummering av hovedfunn  Nedgang i alle fagområdene  Under OECD-gjennomsnittet og svakest av de nordiske landene  Store kjønnsforskjeller i lesing i jentenes favør  Større spredning blant elevene enn i de andre nordiske landene  Men spredningen forklares i forholdsvis liten grad av hjemmebakgrunn  Forholdsvis små forskjeller mellom skoler

Tid for tunge løft Noen stikkord, fra denne og tidligere PISA- undersøkelser, PISA+ og annen klasseromsforskning (Haug 2007):  Mye tid går bort til ikke-faglige oppgaver  Lavt læringstrykk  Elevene behandles som ”selvregulerte”  Arbeidsplaner, et problematisk middel for tilpasset opplæring?  Mye aktivitet uten klare mål  Lite gjennomgang og lite oppsummering  Samarbeid vanskelig  Det er ”lov” å gjøre ingen ting

(forts.)  Skoleeier: Styrking av skolefaglig kompetanse  Svak oppfølging av skoleresultater. Kommunale prøver?  Rektor lite tid som pedagogisk leder  Svak fokus på elevenes læring  Lærerteam med svak ”spissing” av lærerstaben  Svekkelse av læreren som faglig og pedagogisk leder  Mye papirarbeid og møter (og lokalt læreplanarbeid?)  Lite tid til forberedelse og etterarbeid for god undervisning  Svekkelse av lærernes fagkompetanse  En lengre og mer ”faglig” lærerutdanning?

(forts.)  ”Faktakunnskap” ikke så viktig  Men: Vi kan ikke tenke med våre hjelpemidler (bøker)  Betydelig elevinnflytelse på undervisningen  Men: Det bidrar til å svekke læringstrykket  Tilpasset opplæring: Fører det til svake forventninger?  Den beste omsorgen for svake elever er å ha høye forventinger