Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHallgeir Dahle Endret for 7 år siden
1
PISA 2009 i et nordisk perspektiv Nordisk møte i Helsinki Oslo 26. januar 2011 Marit Kjærnsli ILS, Universitetet i Oslo
2
Deltakelse PISA 2009 65 land 34 OECD-land 65 land 34 OECD-land
3
PISA (Programme for International Student Assessment) PISA måler 15-åringers prestasjoner i lesing, matematikk og naturfag. Undersøkelse hvert tredje år med ulike fokusfag: – PISA 2000: Lesing (Reading literacy) – PISA 2003: Matematikk (Mathematical literacy) – PISA 2006: Naturfag (Science literacy) – PISA 2009: Lesing – PISA 2012: Matematikk Alle de tre fagene er med hver gang for å kunne måle endring over tid.
4
Prøven måler elevenes evne til aktivt å bruke kunnskaper og erfaringer i aktuelle situasjoner som er relatert til de tre fagområdene – Finne fram til relevant informasjon, forstå og tolke, reflektere og vurdere, tenke kritisk, analysere, resonnere, trekke konklusjoner, begrunne for og i mot konklusjoner
5
Prestasjoner i et nordisk perspektiv Skår for de nordiske landene i poeng over eller under OECD-gjennomsnittet for 2009
6
PISA 2009 Resultater i lesing for OECD- landene
7
PISA 2009 Resultater i matematikk for OECD- landene
8
PISA 2009 Resultater i naturfag for OECD- landene
9
LesingMatematikkNaturfag Shanghai (Kina)*556Shanghai (Kina)*600Shanghai (Kina)*575 Korea539Korea546Finland554 Finland536Singapore*562Hongkong (Kina)*549 Hongkong (Kina)*533Hongkong (Kina)*555Singapore542 Singapore*526Taipei (Kina)*543Japan539 Canada524Finland541Korea538 New Zealand521Liechtenstein*536New Zealand532 Japan520Sveits534Canada529 Australia515Japan529Estland*528 Nederland508Canada527Australia527 Belgia506Nederland526Nederland522 Norge503Macao (Kina)525Taipei (Kina)*520 Estland *501New Zealand519Tyskland520 Sveits501Belgia515Liechtenstein*520 Polen500Australia514Sveits517 Island500Tyskland513Storbritannia514 USA500Estland*512Slovenia512 Liechtenstein*499Island507Macao (Kina)*511 Sverige497Danmark503Polen508 Tyskland497Slovenia501Irland508 Irland496Norge498Belgia507 Frankrike496Frankrike497Ungarn503 Taipei (Kina)*495Slovakia497USA502 Danmark495Østerrike496OECD gj.snitt501 Storbritannia494OECD gj.snitt496Tsjekkia500 Ungarn494Polen495Norge500 OECD gj.snitt493Sverige494 Danmark499 Frankrike498 Island496 Sverige495
10
Endringer i prestasjoner fra PISA 2000 til 2009 OECD-gjennomsnittet var satt til 500 poeng for alle tre fagområdene i PISA 2000. – 500 poeng betyr det samme fra gang til gang, og vi sammenlikner derfor de norske prestasjonene med det samme hver gang. Mange av oppgavene er de samme hver gang. – Nye oppgaver blir relatert til den samme skalaen.
11
Endringer i norske prestasjoner fra PISA 2000 til 2009 Feilmargin er omtrent 5 skårpoeng for hvert punkt
12
Endringer i svenske prestasjoner fra PISA 2000 til 2009
13
Endring i lesing fra PISA 2000 til PISA 2009 for de nordiske landene
14
Endring i matematikk fra PISA 2003 til PISA 2009 for de nordiske landene
15
Endring i naturfag fra PISA 2000 til PISA 2009 for de nordiske landene
16
Endring i lesing fra 2000 til 2009 OECD-landene
17
Endring i matematikk fra 2003 til 2009
18
Endringer i naturfag fra 2006
19
Kjønnsforskjeller i de nordiske landene Differansen i poeng mellom jentenes og guttenes skår i hvert av fagområdene
21
Prosentandel elever på de høyeste og laveste nivåene i lesing i Norden NorgeDanmarkFinlandIslandSverige Nivå 5 og over 851599 Nivå 1 og under 15 81718
22
Prosentandel elever på de høyeste og laveste nivåene i matematikk i Norden NorgeDanmarkFinlandIslandSverige Nivå 5 og over 1012221411 Nivå 1 og under 18178 21
23
Prosentandel elever på de høyeste og laveste nivåene i naturfag i Norden NorgeDanmarkFinlandIslandSverige Nivå 5 og over 671978 Nivå 1 og under 1617618
24
Variansen mellom og innen skolen Mellom skoler Innen skolen
25
Andel varians mellom skoler i de nordiske landene i perioden 2000 til 2009
26
www.pisa.no Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.