HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
AVLASTNING Melhus
Arbeidsmiljøloven Helse, miljø og sikkerhet (HMS) Tillitsvalgtes rolle
Aktuelle lover og forskrifter
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Norsk sykepleierforbund Bodø
Retningslinje- og implementeringsarbeid
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Faglig forsvarlighet – ”Ledelsens rolle og ansvar for sikre tjenester”
Jeg er verneombud i HFK.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og forskrifter
Systematisk Helse- Miljø- og Sikkerhetsarbeid Arbeidsmiljøloven
Tilsynsmyndighetens rolle
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Samhandling leder/verneombud
8. mai 2014 Helse, miljø og sikkerhet (HMS) hos USIT.
Vernetjenesten i Kristiansund
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Legemiddelhåndtering
Velkommen til Tilsynsutvalgopplæring
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
HTV-konferanse februar
Helse- og omsorgstjenester
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Helse miljø og sikkerhet
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Forebyggende og helsefremmende arbeid
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Utvidelse av varselordningen fra
Utskrift av presentasjonen:

HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011 Plikt til å melde avvik Retten til å varsle Tillitsvalgtes rolle - Lov om helsepersonell - Arbeidsmiljøloven - Lov om kommunale helse og omsorgstjenester

To typer ansvar Systemansvar Individuelt ansvar

Meldeplikt Helsepersonelloven § 17 Helsepersonellets individuelle ansvar for å melde i fra om forhold som kan medføre fare for pasientens sikkerhet

Melding om betydelig personskade som følge av ytelse av helsetjeneste Spesialisthelsetj.l. § 3.3 Melding til Nasjonalt kunnskapssenter ”Fault, - no blame” § 3.3a: varsel til Statens Helsetilsyn ved alvorlige hendelser

Plikt til å melde avvik Internkontrollforskrift (er) - Tilsynsloven - Arbeidsmiljøloven

Hva er internkontroll? Hjelpemiddel for systematisk styring og forbedring Bidra til oppfyllelse av krav, forbygge svikt, uhell, skader, brudd på regelverk mv. og bidra til at virksomhetens aktiviteter forbedres Ansvaret er plassert hos virksomhetens selv Kort om forskriften og hjemmelen Tilsynsloven, Kommunehelsetjenesteloven, sos tj loven, I tillegg om tilretteleggeransvaret i helsepersonellovens § 16

Hvorfor melde avvik? Fordi det er en del av helse- og sosialtjenestenes plikt til internkontroll Hindre gjentakelse av feil Avdekker områder for forbedring Ansvarliggjøring Dokumentasjon

(minimums)Krav til dokumentasjon (IK forskrift § 4) Myndighetskravene (tilgjengelige) Styrende dokumenter - Beskrivelse av styringssystemet Avvikshåndtering Plan for opplæring/kompetanse Oppfølging og kontroll av resultater (prosesser) Samhandling mellom etater/tjenesteområder Ev der det risiko for svikt eller svikt har store følger Ev rutiner som utføres sjelden Ev manglende kompetanse (ufaglærte)

Rett til å varsle Lov om arbeidsmiljø mm. Krav til bemanning, systemansvar og tilrettelegging i med mer. Gir rett til å varsle

Verktøy? § Krav om forsvarlig virksomhet i alle sentrale helselover Pliktig til å melde avvik Rett og plikt til å få faglig oppdatering Krav til bemanning, systemansvar og tilrettelegging i Lov om arbeidsmiljø med mer. Rett til å varsle

Tillitsvalgtes rolle Medbestemmelsen skal sikre de ansattes rett til å påvirke sin egen arbeidssituasjon. Denne retten til medbestemmelse utøves gjennom NSFs tillitsvalgte som er medlemmenes representanter og talerør overfor arbeidsgiver.

Tillitsvalgtes rolle forts. Skal ikke overta ansvaret til arbeidsgiver Skal være en pådriver til å diskutere kravet til faglig forsvarlighet på posten/ enheten Skal bistå medlemmer når de melder avvik eller ønsker å varsle Etterspørre behandling av avvik/kvalitetsutvalg

Lov om helsepersonell § 4. Forsvarlighet        Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.

Krav til organisering av virksomheten § 16. Organisering av virksomhet som yter helsehjelp og internkontroll        Virksomhet som yter helsehjelp, skal organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter § 17. Opplysninger om forhold som kan medføre fare for pasienter        Helsepersonell skal av eget tiltak gi tilsynsmyndighetene informasjon om forhold som kan medføre fare for pasienters sikkerhet.

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv     Lovens formål er: å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet, b) å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet, c) å legge til rette for tilpasninger i arbeidsforholdet knyttet til den enkelte arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon,

§ 4-2. Krav til tilrettelegging, medvirkning og utvikling (2) I utformingen av den enkeltes arbeidssituasjon skal: det legges til rette for at arbeidstaker gis mulighet for faglig og personlig utvikling gjennom sitt arbeid, b) arbeidet organiseres og tilrettelegges under hensyn til den enkelte arbeidstakers arbeidsevne, kyndighet, alder og øvrige forutsetninger,

Grunnlag for å diskutere bemanning Kap. 10, Arbeidstid § 10-2. Arbeidstidsordninger (1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.

§ 2-4. Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. (2) Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig. Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling. Det samme gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter.

Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, Kap. 4 § 4-1 Helse- og omsorgstjenester som tilbys eller ytes etter loven er skal være forsvarlige. Kommunen skal tilrettelegge tjenestene slik at: den enkelte pasient eller bruker gis et helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud, den enkelte pasient eller bruker gis et verdig tjenestetilbud, helse- og omsorgstjenesten og personell som utfører tjenestene blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter og tilstrekkelig fagkompetanse sikres i tjenestene.

§ 4-2. Kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet   Enhver som yter helse- og omsorgstjeneste etter loven her skal sørge for at virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet.

Kapittel 8. Undervisning, praktisk opplæring, utdanning og forskning Enhver kommune plikter å medvirke til undervisning og praktisk opplæring av helsepersonell, herunder videre- og etterutdanning. § 8-2. Videre- og etterutdanning Kommunen skal sørge for at egne ansatte som utfører tjeneste eller arbeid etter loven her, får påkrevd videre- og etterutdanning