Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Advertisements

Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag For økt kvinneandel i kommunestyrene! Presentasjon i Verdal kommunestyre Marit Voll.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Fagforeningens arbeid for mangfold
Fra kvinnekultur til hva
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås.
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Slik sikrer vi systematisk likestillingsarbeid
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Strategiarbeid i praksis
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
Kroppsøvingsdidaktikk
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Leken i et samfunnsperspektiv
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å hindre diskriminering Nødvendig for å sikre at personalpolitikken ikke gir noen fordeler - på.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Nasjonale prøver.
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Kjell Erik Øie Statssekretær
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Kommunenes arbeid med likestilling Resultater fra kartlegging.
GAMBIA 2010 Likestilling og likeverd mellom kjønnene i Gambia.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Likestilling på norsk – og internasjonalt Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet
Definisjoner.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Likestilling og likeverd i barnehagen
LIKESTILLINGSUTVALGET opprettet ved kgl.res. 12. februar 2010 Likestillingspolitikk i lys av livsløp, klasse og etnisitet Struktur for likestilling Leder.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Samspillet med administrasjonen - respekt og tillit Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012 Å være i samme båt.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg? Barnehage 2016.
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Integrering av kjønns- og likestillingsperspektiv. Erfaringer fra praksis Karin Hovde, Helsinki 20.mars 2007.
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Likestilling i kommunalt planarbeid
CEDAW Helga Aune.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Statusrapport for IA-handlingsplan
Likestilling i kommunalt planarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling

Forutsetninger for likestillingsarbeid Strukturelle tiltak nasjonalt Lovverk Rapporteringskrav Avtaler + Holdninger hos menneskene i strukturene Kunnskap om lov, rapportering, avtaler Kompetanse til å oppfylle kravene Følelse av nytte + Strukturelle tiltak lokalt Vedtak Planer Organisering Rutiner Midler

Praksis: Den harde kjerne  Personalkonsulent  Likestillingsutvalget  Ordfører og politikere  Plansjef  Fagmiljø

Erkjennelse  Å holde seg oppdatert på fagområdet er viktig  Allianser er nødvendig  Likestillingsutfordringene endrer seg  Mulighetene for å iverksette tiltak endrer seg

Eksempel på tiltak plan 2004 – 2007  Steinkjer kommune har vedtatt at kommunen, i sin rolle som arbeidsgiver og tjenesteyter, skal ivareta full likestilling mellom kjønnene. Kvinner og menn skal gis like muligheter til utdanning, arbeid, kulturell og faglig utvikling.  Kommunen som politisk arena skal ha likestilling mellom kjønnene, og skal være tilrettelagt for deltakelse fra både kvinner og menn.  Steinkjer kommune skal være pådriver for likestilling i samfunnet.  I Steinkjer kommune skal alle virksomhetsområder vurdere minst ett område innenfor sin tjenesteyting for å finne ut om kommunen tilbyr likeverdige tjenester til kvinner og menn.

Legevaktordningen Resultat: Kvinner og menn oppsøker legevakt like mye •Menn oftere i ambulanse Ved hjerteproblem: •Kvinner vurderes som haster •Menn vurderes som akutt

Antall døgn på rehabilitering etter sykehusopphold EnsligGift Menn4918 Kvinner3634

PPT  Problemstilling: Hvorfor henvises det færre jenter enn gutter til PPT?

Flyktningtjenesten  Problemstilling: Hvilke metoder kan brukes i undervisningen for å gi kunnskap, endre holdninger og fremme likestilling? Resultat: Utprøving av aktive undervisningsmetoder

Personal  Problemstilling: Får mannlige og kvinnelige arbeidstakere med behov for oppfølging av helsemessige årsaker, ulik oppfølging og ulike muligheter til tiltak  Menn og kvinner får forskjellig oppfølging:  Menn mer sykemeldt  Kvinner mer aktiv sykemeldt

2009 Pågående arbeid  Hvordan kan likestilling og mangfoldsperspektivet integreres i landbrukskontorets ordinære arbeid? Steinkjerlandbruket skal være et utstillingsvindu for norsk landbrukspolitikk.

Erkjennelser  Kjønnsperspektivet bringer inn en ny dimensjon, tvinger en til å tenke nytt  Avdekker strukturer  Vi finner både urettferdigheter og forbedringsområder for tjenesten  De som ser nytten av å bruke et kjønns- og likestillingsperspektiv, får nytte av det  ……hvis de setter av tid, velger riktige medarbeidere til å gjennomføre, støtter disse, involverer enheten