1 Kompetent brukerrepresentant En som er bevisst nok til ikke å bli et gissel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Tanker om brukermedvirkning
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Om barn og unges mulighet for medvirkning
En lærende organisasjon?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Den ideelle kommunesammenslåing
LSVT LOUD Hvem er vi? Katrine Kvisgaard og Gry Sandland
Felles hovedprosjekt for IR- og IT-studenter (?) Hovedprosjekt = Bachelorprosjekt IT : 20 stp IR: 20, 15 stp.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Omstillingsprosesser i staten
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Differensiering fordi…
Universell utforming: En prosess! Kompetanse på begge sider av bordet.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Tilrettelegging av spisesituasjonen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Informasjonsarbeid og kompetanseutvikling. Informasjonsarbeid og kompetanseheving Hvordan bygge opp kompetanse innad i egen organisasjon i kommunen? Aktivt.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Elevråd er makt Elevrådet er elevenes viktigste organ i skoledemokratiet Elevene har tillit til tillitselevene Tillitselevene fremmer elevenes interesser.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Media Lunde Tollefsen (MediaLT) Et annerledes IT-firma for funksjonshemmede.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Veileder i Trepartssamarbeid
Grunnleggende opplæring i representerende medvirkning
Roller og synsvinkler Bente Erlien
| 1 Instruktørkurs – kommuner Veileder helse og sosial – kort orientering.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Hvordan få flere med i organiserte fritidsaktiviteter Innlegg på konferanse Ulikhet gir mulighet – sammen for beste praksis, 2.desember Gunn Strand.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Idrettsrådets ansvar og rolle
KURS KONSULENTTJENESTER PROSJEKTLEDELSE. Erfaring 7 år fra bankbransjen 20 år i databransjen 1 år som IT-ansvarlig i Kirkelig fellesråd i Trondheim 9.
Øyetelefonen Tilgang til en sans man ikke har. Hva er en Øyetelefon? Ikke det samme som videotelefon Noen ekstra øyne Kommunikasjonskanal til et seende.
Datakortet Hvorfor et forskningsprosjekt? Internett-kurs avdekket et stort opplæringsbehov. Annen undervisning, opplæring og sertifisering baseres på.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
IKT for funksjonshemmede Eksempler fra MediaLTs prosjektarbeid.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Brukermedvirkning i samhandlingsarbeidet 2012
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Brukerutvalget – mandat
Leiar- og eigarmøte for PPT og vidaregåande opplæring 15. mai 2018
Prosjektgruppemøte 5. januar 2017
Høstrapport – tall og statistikk
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetent brukerrepresentant En som er bevisst nok til ikke å bli et gissel

2 To forutsetninger ► Oppdragsgiverens evne og vilje til å lytte og til å gjøre endringer ► Brukerrepresentantens evne til å påvirke

3 Holdningsdannende begrep ► NOU 24: Fra bruker til borger ► Sammenheng med interessepolitikk ► Interessemedvirkning

4 MediaLTs satsingsområder ► Kombinasjon av fagkompetanse og interessekompetanse ► IT og funksjonshemmede:  Utvikling  Tilrettelegging  Opplæring

5 Prosjekter ► NFR/IT Funk:  Datakortet  Øyetelefonen (forprosjekt og hovedprosjekt)  UPS (forprosjekt og hovedprosjekt) ► EU-prosjekter:  ECDL-PD  Eurochance

6 To nøkkelord ► Bevissthet ► Forankring

7 Hvorfor deltar? ► Tre nivåer:  Oppdragsgivers motivasjon  Organisasjonens motivasjon  Egen motivasjon

8 Kompetansebevissthet ► Skille fagkompetanse og interessekompetanse ► Interessekompetanse nødvendig, men ikke fagkompetanse

9 Hvem representerer? ► Bevissthet om egen interessekompetanse ► Informere og bevisstgjøre oppdragsgiver ► Skolering i egen organisasjon ► Forankring i egen organisasjon

10 Forankring Forarbeid: Hvor hører prosjektet hjemme i organisasjonen? Mandat fra organisasjonen Oppnevne vararepresentant Oppfølging: Informere i egen organisasjon Drøfte prosjektet jevnlig

11 Forslag ► Kurs for interesserepresentanter ► Rolleavklarering første prosjektgruppemøte

12 Oppsummering ► En bevisst interesserepresentant er en kompetent interesserepresentant