Gjennomgang av Einar Eggens artikkel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Intern presentasjon for medlemmer
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Bildets retorikk Gjennomgang av Roland Barthes artikkel om Bildets retorikk (”Rhétorique de l’image”. Communications 4, 1964)
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Louis Sullivan 1880-årene: ”form follows function”
Litteraturhistorie oversikt.
Institutt for nordisk og mediefag
Forfatterstudium Jonas Lie.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Lingvistikk på biblioteksfag
1. Innledende påstander om organisasjoner
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Språksystem og språkbruk
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Språket som system.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Sett inn riktig tid/form av verbene.
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
12 Reflekterende lesing.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Litterære virkemidler
Ordklasser Inndelingen
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Stilistikk 3 en del av den klassiske retorikken:.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
”Bevissthetspsykologien”
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.
Talespråkets kjennetegn
Kunsten som grep Av Viktor Sjklovskij.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
S PRÅKFUNKSJONER Margareth Sandvik Jan Svennevig.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
Leve lykkelig alle dager til ende…
Journalføring.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
1 Kommunikasjon.
Velkommen til Newton-rommet
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomgang av Einar Eggens artikkel Metafor og metonymi Gjennomgang av Einar Eggens artikkel

Strukturalismen En språkteoretisk retning som oppstod i begynnelsen av århundret Ferdinand de Saussure (d. 1913) regnes som opphavsmann Hans bok «Kurs i allmenn lingvistikk» (utg. 1915) regnes som det teoretiske utgangspunktet I denne boka lanserer han tanken om et fag som ennå ikke er grunnlagt: semiologien

Semiologi En generell, overordet vitenskap om hvordan mening oppstår Denne vitenskapen skal låne sine metoder fra språkvitenskapen, siden språkvitenskapen er den tegnteorien som har utviklet de beste analyseredskapene Mange vitenskaper som beskjeftiger seg med mellommenneskelige forhold har orientert seg mot strukturalismen

Strukturalistisk orienterte teoretikere i andre vitenskaper enn lingvistikken Psykologi: Jacques Lacan Pedagogikk: Jean Piaget Sosialantropologi: Claude Lévi-Strauss Idéhistorie: Michel Foucault Litteratur: Algirdas Greimas, Julie Kristeva, Gérard Genette, Roland Barthes o.m.fl.

Strukturalisme er altså: En teori om hvordan mening oppstår og kommunikasjon foregår En teori som ser for seg en generell teori om tegn En teori som tar i bruk allerede kjente redskaper for tegn- og kommunikasjons analyse som vi kjenner fra for eksempel lingvistikken

Strukturalisme er ikke: Navn på en litteraturhistorisk eller kunsthistorisk retning eller skole av typen «romantikk», «realisme», «modernisme» osv.

Strukturalismens historie 1 Startet altså med Saussure Liknende idéer ble lansert av russiske litteraturforskere på 1920-tallet («den russiske formalismen»). Noen navn: Bakhtin, Sjklovskij, Propp, Roman Jakobson) «Prager-strukturalistene» på 30-tallet: særlig opptatt av fonologi. Utviklet et avansert analyseredskap for fonologisk analyse.

Strukturalismens historie 2 Louis Hjelmslev (dansk lingvist); leverte «glossematikk»-teorien. Nyanserte begrepsparet «innhold – uttrykk» til «innholdssubstans, innholdsform, uttrykksform og uttrykkssubstans». Diderichsens «feltanalyse» (syntaks) er en arv fra danske lingvisters interesse for strukturalismen

Noen strukturalistiske nøkkelbegreper «Langue – parole»: språksystem og språkbruk (hos Roland Barthes blir språkets «parole»-begrep videreført til litteraturens «écriture»-begrep) Tegnets «arbitrære» natur Begrepene «signe – signifiant – signifié» Språksystemets «kombinasjonsakse» og «seleksjonsakse»; «den syntagmatiske aksen» og «den paradigmatiske aksen»

Noen strukturalistiske nøkkelbegreper En stadig insistering på de språklige tegnenes tosidige natur: Lydlig uttrykk og lydlig inntrykk Lyd og idé Språkets individuelle side og sosiale side Et fastlagt system som samtidig er i permanent utvikling

Strukturalistisk litteraturteori Særlig sterk i Frankrike på 50-, 60- og 70-tallet Ser på litteraturen som et eget tegnsystem (språksystem) Litteraturens tegnsystem er spesielt komplekst: det består både av de tradisjonelle språktegnene og egne, særskilte litterære tegn En strukturalistisk verk-tilnærming er en verk-intern lesemåte; verket i seg selv konstituerer sitt eget tegnsystem

Eggens artikkel 1 Fire deler: I: Gjennomgang av Roman Jakobsons artikkel om to typer afasi; legger til grunn en strukturalistisk språkforståelse og et strukturalistisk begrepsapparat II: analyser og bruk av begrepsapparatet for å definere og forklare mekanismene bak de litterære fenomenene «metafor», «metonymi» og «synekdoke»

Eggens artikkel 2 Fire deler (forts.) III: Om metaforens plass i romantisk, symbolistisk og surrealistisk diktning IV: Tese: metaforen tilhører overveiende romantiske litterære epoker; metonymien overveiende realistiske litterære epoker. Utprøving av denne teorien med eksempler fra norsk litteraturhistorie.

Eggens artikkel 3 Del I: To typer afasi (språkforstyrrelser) Alle lingvistiske enheter kan inngå i to typer forbindelser: en syntagmatisk forbindelse og en paradigmatisk forbindelse (hhv. «in praesentia»-forbindelse og «in absentia»-forbindelse) Roman Jakobsons begrepsbruk om de samme fenomenene: «kontiguitets-status» og «similaritets-status» knyttet til to forskjellige mentale operasjoner: «kombinasjon» og «seleksjon»

Eggens artikkel 4 De to typene språkforstyrrelser: Seleksjonsforstyrrelser Kombinasjonsforstyrrelser

Eggens artikkel 5 Seleksjonsforstyrrelser: Mestrer kombinasjonsplanet Er avhengig av konteksten Kan delta i en samtale Jo mer avhengig et ord er av et annet ord i setningen, jo bedre går samtalen Lettest mestres pronomener, konjunksjoner, hjelpeverb osv. Spesifikke substantiver erstattes av mer generelle («ting», «greie» osv.)

Eggens artikkel 6 Seleksjonsfortyrrelser (forts.) Pasienten har vanskelig med å finne synonymer (de ligger jo på seleksjonsaksen) Pasienter av denne typen vil snarere gruppere ting etter deres stedlige lokalisering («kontiguasjon» = nærhet) enn etter deres likhet i for eksempel størrelse og form («similaritet» = likhet)

Eggens artikkel 7 Seleksjonsfortyrrelser (forts.) Pasientene oppfatter ordene i deres bokstavelige betydning, men har problemer med overførte betydninger («metaforisk» bruk av ordene) Pasientene mestrer derimot utbytting av ord som har en romlig, temporal, kausal eller erfaringsmessig forbindelse (mange eksempler nederst s. 2)

Eggens artikkel 8 Kombinasjonsforstyrrelser Pasientene har problemer med å konstruere setninger (dvs. lage syntaktiske sammenhenger) Ord som er sterkt avhengige av en grammatisk sammenheng har lett for å forsvinne: man snakker i «telegramstil» Hvis pasienten glemmer et ord, kan han ty til likhetsassosiasjoner: «langsyn» istf. «mikroskop»; dvs. ikke problemer på seleksjonsaksen

Eggens artikkel 9 Personer med seleksjonsforstyrrelser benytter seg av metonymiske løsningsstrategier Personer med kombinasjonsforstyrrelser benytter seg av metaforiske løsningsstrategier

Eggens artikkel 10 Overført til litteraturen (Roman Jakobsons tese): Metaforiske prosesser brukes i romantisk og symbolistisk litteratur Uklart i hvor stor grad metonymiske prosesser dominerer i den realistiske litteraturen

Eggens artikkel 11 Del II: mekanismene bak metafor og metonymi Metaforbruk bygger på en eller annen form for fysisk, sansbar likhet; et møte mellom forskjellige livsområder Metonymibruk bygger på en eller annen form for nærhet enten i rom eller tid, kausalitet eller erfaring; forskyvning innafor konteksten Synekdoke er en variant av metonymi; generaliserende og partikulariserende synekdoke (mange eksempler s. 6)

Eggens artikkel 12 Metaforen er mer merkbar enn metonymien Metaforen bryter mer innlysende og åpenbart med logikken Metaforen oppretter en ny semantisk enhet Metaforen virker mer overraskende i sine sammenstillinger

Eggens artikkel 13 III: Analysene Romantikernes bruk av metaforene søker å avdekke skjulte sammenhenger Romantikerne ønsker å fremstille nye og uvante sammenhenger gjennom metaforbruken De romantiske dikterne er opptatt av å utnytte sin skapende fantasi gjennom metaforbruken