”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Møteplass for etisk refleksjon
Pedagogisk analyse.
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
En lærende organisasjon?
Strategiarbeid i praksis
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Avdeling for sosionomutdanning
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Gruppe for seponering av B-preparater
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fritid med Bistand.
Hvordan få flere med i organiserte fritidsaktiviteter Innlegg på konferanse Ulikhet gir mulighet – sammen for beste praksis, 2.desember Gunn Strand.
Velkommen til et nytt skoleår!
Idrettsrådets ansvar og rolle
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Deltakende læring.
Lekens betydning for læring av matematikk
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Naturen som møteplass Oslo og Omland Friluftsråd Ingvild Kavli
Oslo/Akershus Bandyregion arrangerer Trener 1
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Velkommen til Apalløkka
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal Årsmøte i NFU, Møre og Romsdal 14.april 2007 Heidi Hjelle Fagkonsulent i Voksenhabiliteringstjenesten Helse Nordmøre og Romsdal HHJ, April 2007

Disposisjon Bakgrunn for prosjektet Hva er selvbestemmelse? Selvbestemmelse for utviklingshemmede DVD Selvbestemmelse – gode eksempler Prosjekt selvbestemmelse, Nordmøre og Romsdal Litt om kursene som arrangeres våren 2007 Utfordringer videre HHJ, April 2007

Bakgrunn Ønske om gruppeinnleggelse ved vår avdeling på Vestnes Personlig engasjement Avsluttet master i Sosialt arbeid. Tema: selvbestemmelse for utviklingshemmede Ønske om å arrangere kurs for utviklingshemmede der en fokuserte på selvbestemmelse Ville organisere dette som et samarbeidsprosjekt HHJ, April 2007

Hva er selvbestemmelse? (1) Universell rett, sentral menneskerettighet Sentral for utvikling og vekst HHJ, April 2007

Hva er selvbestemmelse? (2) ”Å handle som den primære aktør i sitt liv, og gjøre valg og beslutninger knyttet til ens livskvalitet, fri fra upassende ytre påvirkninger eller inngrep” (Wehmeyer 1996) HHJ, April 2007

Det å bestemme seg for noe innebærer…. At en har kjent etter hva en vil eller har lyst til Innebærer å ta valg At en vil ta disse valgene HHJ, April 2007

Det å utføre en selvbestemt handling innebærer….. At en kan ta disse valgene At en har en hensikt med det en har lyst til å gjøre At en kan planlegge og styre handlingen i en ønsket retning At en faktisk utfører selve handlingen, eller gjennomfører det en har bestemt seg for, noe som gir erfaringer i selvbestemmelse HHJ, April 2007

Jeg har lyst å dra på kino: HHJ, April 2007

HHJ, April 2007

Det å utføre en selvbestemt handling forutsetter… At omgivelsene rundt utgjør en kontekst som bidrar til selvbestemmelse Bli utfordret til å ta initiativ Bli lyttet til Bli støttet i å løse problemer Få respons Bli støttet i å hevde seg HHJ, April 2007

HHJ, April 2007

Selvbestemmelse for utviklingshemmede Endring i holdning til utviklingshemmede og deres rett til selvbestemmelse Utviklingshemmede har fortsatt liten grad av selvbestemmelse på sentrale områder Utviklingshemmedes egne reaksjoner tvinger fram en ny debatt Et politisk mål å stimulere til selvbestemmelse Første internasjonale konferansen om selvbestemmelse i Seattle i USA, 2000 HHJ, April 2007

Hvorfor viktig med fokus på selvbestemmelse for utviklingshemmede? (1) Norsk lov gir mulighet for å begrense eller gripe inn med makt og tvang overfor utviklingshemmede Juridisk rett til selvbestemmelse gir ingen sikkerhet for at tjenestetilbudet tilrettelegges med respekt for denne selvbestemmelsesretten Får ofte kun bestemme det andre gir dem lov til å bestemme Mer sårbare for at andre krenker eller setter rettsikkerheten til side HHJ, April 2007

Hvorfor viktig med fokus på selvbestemmelse for utviklingshemmede? (2) Større fare for å bli krenket i sin selvbestemmelsesrett i eget hjem Manglende evne til å uttrykke hva en ønsker og vil, samt vise motstand eller motvilje kan begrense personens selvbestemmelse Utviklingshemmede er henvist til skjønnsmessige vurderinger som gjøres av de som bistår han/henne HHJ, April 2007

Konsekvensene av å ikke bestemme selv Opplever seg styrt av andre Er mer tilskuer enn aktiv deltaker i eget liv Er mindre engasjert og interessert i det en holder på med Fratas muligheten for reell innflytelse på eget liv Livskvalitet svekkes HHJ, April 2007

Prosjekt Selvbestemmelse Nordmøre og Romsdal Opplæringstiltak og et samarbeidsprosjekt mellom kommunene, brukerorganisasjonene og helseforetaket Foreldre / pårørende, Voksenopplæringssenteret i Molde og Høgskolen i Molde er også involvert Hensikt å forebygge situasjoner med tvang og makt og øke livskvaliteten for utviklingshemmede Møre og Romsdal Fylke har gitt økonomisk støtte til prosjektet Kommunene, brukerorganisasjonene og spesialisthelsetjenesten bidrar økonomisk HHJ, April 2007

Tredelt prosjekt Del 1: Dagskurs for brukerorganisasjonene, kommunale tjenesteytere, Voksenopplæringssentrene og andre interesserte Februar 2007 Del 2: Arrangere 3 kurs for utviklingshemmede våren 2007 Del 3: Planlagt erfaringskonferanse på nyåret 2008 HHJ, April 2007

Kursene (1) 6 -7 deltakere på hvert kurs 6 tilretteleggere Kurset går over 3 dager Holdes i våre lokaler på Vestnes 5 kommuner er involvert, og deltar i gjennomføringen av kursene Veksler mellom undervisning i plenum, diskusjon i grupper og felles aktiviteter, samt pauser / fritid Bruk av video og prosjektor HHJ, April 2007

Kursene (2) Samtale med alle deltakerne i forkant Utarbeide samarbeidsavtaler med kommunene Planleggingsmøter med tilretteleggerne i forkant Utfylling av spørsmålsark siste dag på kurset Redigering og ettersending av DVD og fellesbilde til alle som har deltatt på kurs i etterkant Evaluering av kommunale tiltak i etterkant Kommunen Deltakerne Gjennomføring av planlagt erfaringskonferanse 2008 HHJ, April 2007

Utfordringer videre…… Økt fokus på hvordan bistandstiltakene virker i praksis I større grad høre på hva utviklingshemmede selv mener Øke samfunnets toleranse og evne til inkludering, samt vårt sosiale ansvar Øke viljen og kompetansen til de som bistår, slik at de utnytter mulighetene for å gi økt grad av selvbestemmelse Hvordan inkludere utviklingshemmede selv i dette arbeidet HHJ, April 2007

Takk for meg! HHJ, April 2007