Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune «Ut av tåka 2010» Kristiansand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Larvik kommune Trine Bålsrød Vik
Hurum PPTs erfaringer med LP
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Unge & Rus.
Unge & rus.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
REKRUTTERING TIL SMIL GRUPPER
Erfaringer fra Innherredsmodellen Etablering, forankring og videreutvikling Namsos Arne Okkenhaug Psyk. sykepleier, Rådgiver og Prosjektleder.
Nettjenesten sidetmedord.no  Oppstart 15. november 2006  Over 3000 meldinger er besvart  Ca % av innskriverne er menn, resten er kvinner.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
BUSKERUD Etablering av ungdomsråd. BUSKERUD Bakgrunn / hvorfor ungdomsråd? •Over flere år kom det fram et ønske om eget opplegg for ungdom •I 2010 ble.
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
”Ut av tåka” – behandling av cannabisavhengighet i Oslo
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Helsestasjon for ungdom – til terningkast sex
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Bokpresentasjon Bergen
FJELL SKOLE 570 elever 30 forskjellige land 77 % to- språklige barn.
Drammen kommune Anne Bøhm
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Hei, æ heite Hilde Nicolaisen og e prosjektleder for Cannabisprosjektet i Tromsø.
Post 4, sykehuset Levanger
Orientering om NAV Drammens oppfølging av ungdom Helse og sosial- og omsorgskomiteen NAV-leder, Steinar Hansen Tirsdag 5. november, 2013.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Åpne spørsmål Ungdata. Hvem vil du helst bli lik når du blir stor? Ungdomsskole: 1476/1610 VGS: 721/ 775.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Og.
HVA SKAL TIL FOR Å LYKKES ? PLANLEGGING; (PROSJEKTBESKRIVELSE) ÅRSPLAN RESSURSER INSTRUKTØRER SAMARBEIDSPARTNERE FORANKRING EGEN FORENING INSTRUKTØRER.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Bakgrunn Inspirasjon etter hospitering Første gruppe i 2006
Tidlig livsstilssamtale
Sykehuset Østfold HF: Avdeling for rusbehandling
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Bekjempelse av barnefattigdom i Drammen
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Seksuelle SMiso Rogaland.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Hasjavvenningsprogrammet Nord -Trøndelag Jægtvolden 22. sept 2015.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Utskrift av presentasjonen:

Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune «Ut av tåka 2010» Kristiansand

Tverrfaglig og bred forankring Arbeidsgruppe • Sentrale aktører i arbeid med barn og unge Ad hoc-gruppe • Gruppelederne og SMP Gruppelederne • Bred kompetanse/ulik bakgrunn

Forberedelsene: –Hvem var målgruppen? •Fokus på cannabis, men hva betyr det? •«avhengig light» nytte/alvorlighet/egenopplevelse –Hvordan nå målgruppen? •Informasjonsarbeid ovenfor aktuelle tjenester •Brev til alle fastlegene i området •Flyer's på skoler, kafeer, kino osv •Informasjon på aktuelle nettsteder •Lokalavisen, radio og TV

Hvordan kom de unge i kontakt med kurset? –fastlege, venn, avisartikkel (foreldre), flyer, rustjenesten, SMP, barnevernstjenesten –Personlig kontakt før oppstart –Møtte til en samtale før oppstart •Kartlegging og informasjon om kurset •Tilbakemelding om plass på kurset

Hvem var de som ble med på kurset? 6 unge fra 18 – 24 år - 5 fullførte kurset 3 gutter og 3 jenter Alle med etnisk norsk bakgrunn 4 var i kontakt med hjelpeapparatet før kursstart Alle hadde prøvd sterkere stoffer De fleste drikker alkohol - også under kurset Alle har forsøkt å slutte flere ganger Alle forteller om ulike psykiske plager

UtdanningArbeid / skole Gutt 19 år 2 år v.g.s. arbeidssøkende Gutt 18 år 1 år v.g.s. i arbeid Gutt 18 år grunnskole arbeidssøkende Jente 25 år bachlor sykemeldt Jente 20 år folkehøg-skole sykemeldt Jente 19 år 1 år v.g.s. arbeidssøkende

Kurset: –7 uker –Måltid/yoga/«runden»/tema –To kvelder med andre aktiviteter –Avslutning –Oppfølging 4 møter i løpet av 2010 –4 av 6 hadde sprekker underveis

Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune 8 Hva sa de unge etter kurset: –ønsket videre kontakt om mulig –vil anbefale kurset for andre –Yoga –Kveldskurs –Aktivitetsdagene –Flere oppga gruppen som avgjørende –Rammen : måltidene/yogaen/tryggheten

«Ingen vurderte andre hjelpetiltak ved oppstart» •«Rusbehandling» var ikke et alternativ - Definerer dette tilbudet som «noe annet» •Kurs, direkte kontakt, ingen byråkrati •Alternative informasjonskanaler •Tydelig fokus på her og nå

«Jeg vet ikke om jeg vil tilbake dit mer! Jeg hater det der, hater å være nykter! Liker ikke den jeg er nå, jeg føler meg ikke som meg selv mer.....jeg trenger å tenke litt.» Jente 19 år