Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Eksamen, sluttvurdering og klagerett
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Mange grupper – mange behov – mange muligheter Rådgivere nov/des 2012 Dato Foto: Peter Hamlin.
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Utdanningsdirektoratet
Faginformasjon om programfagene for
EKSAMEN VGS.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Borre ungdomsskole
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Velkommen til informasjonsmøte Vg1 20. august 2014
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Slåtthaug ungdomsskole
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Minoritetsspråklige Bodø 8 april 2015 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Kristiania i 1905: Én tyrker, 16 fra Afrika og svensker.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Linn Evy Iversen Topuz Språkpedagog i Sagelva barnehage Flerkulturelt bibliotekmøte 5. November 2015 SYNLIGGJØRING AV SPRÅKLIG MANGFOLD.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Programfag fremmedspråk - status 2011 Dr. Gerard Doetjes seksjonsleder FoU, dokumentasjon og analyse Fremmedspråksenteret.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Program for dagen Russefeiring Eksamen Klagemuligheter og tidsfrister
Vurdering og klage på standpunkt
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Dette er tittelen på dokumentet
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
Nasjonalt tolkeregister
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fremmedspråk og matematikk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ved Kongsskogen videregående skole
Tre skoler i en gate Tanks videregående skole Bergen katedralskole
FAGVALG STUDIESPESIALISERING EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Morsmålsdagen 2018 på Nygårdslien skole QUIZ QUIZ.
V/ Leder av Fremmedspråksenteret Steinar Nybøle
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I

Fremmedspråk i videregående opplæring i Norge Én læreplan for alle fremmedspråk Engelsk har egen læreplan Til og med høst 2012 – 71 språk to forskjellige eksamensordninger Fra og med vår 2013 – 37 språk Samme eksamensordning for alle

Albansk Nordsamisk Amharisk Oromo Arabisk Panjabi Bosnisk Pashto Dari Persisk Estisk Polsk Filipino Portugisisk Finsk Russisk Fransk Somali Hebraisk Spansk Italiensk Sørsamisk Japansk Tamil Kantonesisk Tegnspråk Kinesisk Tigrinja Koreansk Tyrkisk Kurdisk (sorani) Tysk Latvisk Urdu Lulesamisk Vietnamesisk Nederlandsk

Eksamen i fremmedspråk For elever i grunnskole, nivå I: elevene kan trekkes ut til lokalt gitt muntlig eksamen For elever i videregående skole, alle nivå: elevene kan trekkes ut til sentralt gitt skriftlig eksamen og/eller lokalt gitt muntlig eksamen For privatister i alle fremmedspråk etter 2013: krav om både lokalt gitt muntlig og sentralt gitt skriftlig eksamen

Struktur Nivå I kan tas både som programfag og fellesfag. Programfag – 140 timer over 1 år Fellesfag – 225 timer over 2 år Eksamen: Elever: kan trekkes ut til en muntlig og/eller en fem-timers skriftlig eksamen Privatister: må ta både en muntlig og en fem-timers skriftlig eksamen

Argumenter for en ny modell En fem-timers skriftlig gjør faget mer akademisk enn det læreplanen tilsier. Svak dekning i læreplanen for en fem-timers skriftlig eksamen. Karakterstatistikken viser et stort og systematisk avvik mellom standpunktkarakterer og eksamenskarakterer. Eksamen i fremmedspråk nivå I har en av de høyeste strykprosentene.

Vurderinger vi har gjort Å innføre en todelt modell hvor en del av eksamen gjennomføres uten hjelpemidler, etter modell fra realfag. Å (gjen)innføre en muntlig-skriftlig eksamensform.

Kombinert muntlig-skriftlig eksamen Gi en bred prøving av kompetansemålene Det settes én samlet karakter En kortere sentralt gitt skriftlig del med alle hjelpemidler tilgjengelige En lokalt gitt muntlig del Lokal sensur

Skriftlig del Prøve elevenes lese- og skrivekompetanse inkludert elevens kompetanse i å bruke hjelpemidler. 3 timer? Kortere? Praktiske hensyn? Forslag: 2 ½ time Leseforståelse med spørsmål på norsk «styrt» skriving friskriving

Muntlig del Prøve lytting, muntlig produksjon og interaksjon Prøve i hvilken grad elevene behersker språklig kommunikasjon – sentralt hovedområde i læreplanen

Sentralt + lokalt? Vil ivareta både behovet for sentral kvalitetssikring og for lokal tilpasning. Sentral gitt vurderingsveiledning til prøven som helhet, dvs. både skriftlig og muntlig del.

Fremdriftsplan Høsten 2011 etablerte en arbeidsgruppe Våren 2012 utarbeidet nemndene eksempeloppgaver Høsten 2012 publiserte vi eksempeloppgaver i fremmedspråk som et forslag til ny modell. Etter sektortesting er gjennomført vil en beslutning om ny eksamensmodell tas. Våren 2013 – høring. Våren 2014 – 1. eksamen etter ny modell http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Endringer-og-overgangsordninger/Endringer/Forslag-eksamen-fremmedsprak-I/