1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo 27.08.10 Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Advertisements

Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Kommunen og samhandling - utfordringer
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Internkontroll i kommuner
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kontostreng og annet artig…
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
«Barnehagemillionærene» Foredrag, Offentlighetsutvalget 3. mars 2011 Av Ingunn Andersen Journalist VG Nett Slik lagde vi gull av skattelistene.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Internkontroll i norske kommuner
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Elektronisk faktura i offentlig sektor - slik det ser ut akkurat nå e2b Forum Ole Willy Sandbekk Avdeling for IKT og fornying, FAD.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Departementets styring og styrenes rolle
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Effektiviseringsnettverk Fra sammenligning til handling
Brukertilfredshet og KOSTRA
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
1 Statssekretær Roger Iversen, Kommunal- og regionaldepartementet Utfordringer i offentlig sektor.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
OPPSUMMERING INDUSTRIKOMMUNE-NETTVERKET Pleie og omsorg Samling februar 2009, Porsgrunn John-Are Tharaldsen KS Effektiviseringsnettverk.
Status for nettverksarbeidet ASSS-kommunene - September 2006 Jan Aarak, KS.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
FORENKLING AV RAPPORTERINGS-, DOKUMENTASJON- OG RUTINEKRAV I HELSE- OG OMSORGSSEKTOREN OG INNEN FYSISK PLANLEGGING, AREAL OG MILJØ.
KOSTRA arbeidsgruppene Gjennomgang av eksisterende data/nøkkeltall og kvalitetsindikatorer.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Dialogkonferanse Behovene
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Miljørettet helsevern
ASSS-kommunehelse moden for revidering?
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Utskrift av presentasjonen:

1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre fornøydFornøydMeget fornøyd …………………..………..…………

Tema •Rammevilkår for kommunal styring Eller: forskjellen mellom kommunal og privat virksomhetsstyring •Hva skal vi måle? Hvordan finne nøkkelindikatorene som virkelig sier det vesentlige om den tjenesten vi måler? •Hvordan få tak i kvalitetssikrede data? Dataene du trenger finnes i ørten systemer/gule lapper, hvordan sikre at de er riktige?

Rammevilkårene Et konglomerat uten forretningsmessige synergier Et styre/eiere med en annen agenda En stat som krever rapporter uten koordinering uten koordinering Et mål om å tjene befolkningen, ikke å tjene penger

De statlige krav •Kvalitetsstyring, internkontroll, HMS-system, informasjonssikkerhet, KOSTRA-rapportering, IPLOS-rapportering, Skoleporten, tilsyn etc. etc. •Kommunelovens § 23.2: ”…..Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen drives i samsvar med lover, forskrifter og overordnede instrukser, og at den er gjenstand for betryggende kontroll.” •”Betryggende kontroll”?: –Ingen standard for eller minimumskrav til system for kvalitetsstyring, heller ikke ISO 9000 –Ingen standard for hva som er god nok kvalitet innenfor de ulike tjenestene, eller hvilke indikatorer som er sentrale for å måle kvaliteten –Ingen standard for å gradere avvik 4

Er det 430 måter å gjøre det på? •Over 160 tjenester er lovregulert/lovhjemlet og gjelder alle •Er det en forutsetning for lokaldemokratiet at man utfører eller måler tjenestene på 430 forskjellige måter? •Hvis ikke: Hvordan skape standarder som avhjelper i stedet for å overstyre? •Nederland: 4 milliarder investert i å utvikle standarder i et samarbeid mellom deres KS og departementet –I Norge? Neppe, uansett regjering –Vil staten samordne sine rapporteringskrav? Neppe i umiddelbar framtid 5

Hva gjør man da? •Beste praksis med KS i førersetet er beste løsning –Deling er kommunesektorens største ”konkurransefortrinn” i forhold til privat sektor •KS og KF samarbeider om utvikling av sentrale kvalitetsindikatorer for de største/tyngste tjenesteområdene •KS har plukket ut forslag til sentrale KOSTRA- indikatorer for de største tjenesteområdene •Innarbeides automatisk i vårt styringssystem, sammen med data fra Skoleporten og bedrekommune.no –(hvilket selvsagt også kan gjøres i andre systemer) 6

Hvordan få tak i data? •Ethvert ledd i prosessen som innebærer inntasting av data eller ”klipp og lim inn”, er en kvalitetsrisiko •En eller annen form for integrasjon med basissystemer (økonomi og personal) bør være sikret –Og med eksterne basiskilder som KOSTRA, bedrekommune, Skoleporten •Begynne med avgrensede nøkkelindikatorer og utvide etter hvert •Integrasjon mot en rekke fagsystemer kan koste mer enn det smaker –Manuell inntasting vil fortsatt være løsningen i noen tjenester 7

Status for målstyring •NIBR-undersøkelsen 2008: –Over 40 % av kommunene sier de benytter målstyring for hele virksomheten (18% i 2004) –71 % av kommunene sier de benytter målstyring for ett eller flere tjenesteområder •AGENDA for KRD 2008: ”Internkontroll i norske kommuner” –”Overordnet forståelse av risiko og adekvate styringssystemer kan dermed ses som forutsetninger for betryggende kontroll” –”…kommuner som har etablert gode helhetlige styringssystemer likevel ikke ser ut til å ha problemer med å håndtere de ulike statlige krav og pålegg” 8

Sammenstilling for sammenligning og sammenhenger Spørsmål: Gir flere ansatte i barnehagen større tilfredshet?

Gjennomsnitt tilfredshet: 5,3 Barn pr årsverk: 7 Driftsutgifter: 36 Alle kommuner rangert De beste:

Tilfredshet: 4,3 Barn pr årsverk: 6,1 Driftsutgifter:38,0 Snitt tilfredshet: 5,3 Barn pr årsverk: 7,0 Driftsutgifter: 36,0 Topp: Syv på bunn: Bedre grunnlag for politikerdialog

”Mitt dashboard”

Tusen takk for oppmerksomheten!