Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Del 2: Personlig økonomi.
Advertisements

Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Klima og fallskjermhopping
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
”Tilgjengelighet for alle”
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Hva hvis? Oljen plutselig ble borte. Scenario I 150 år har vi utvunnet den fra bakken. Et drøyt, allsidig drivstoff som har gjort vår moderne verden mulig.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
Eirik Skjetne SINTEF Veg- og transportplanlegging
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Del 2: Personlig økonomi.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Utslipp og utfordringer i Akershus Framtidens byer – stasjonær energibruk Nettverkssamling i Bærum Stig Hvoslef Akershus fylkeskommune.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ? Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Miljøgevinst med hydrogenbil
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
MERGI Combustion Catalyst
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
Fornybar kraft og varme
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Sement som en del av klimaløsningen!
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
Oslos biogassprosjekt Ressurser i kretsløp
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
PURCHASING SERVICE – FI DEPARTMENT 1 "Hvorfor er leveringskontrakter og samarbeidsavtaler med CERN av spesiell interesse?" 5 April 2006.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
Fjernvarmeprosjekter i Telemark og Vestfold
Zero Emission Resource Organisation
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Utskrift av presentasjonen:

Saab BioPower Petter Smebye Adm.direktør General Motors Norge AS Oslo 12. oktober 2007 BI 12.10.2007

Oversikt Saab BioPower – bakgrunn Bioetanol & Saab BioPower – marked og markedsbetingelser Saab BioPower - fremtiden BI 12.10.2007

Et stort behov for endring av motor og drivkraft strategien for bilindustrien. Størrelsen på den fremtidige bilpark Økende mobilitet hos befolkningen Belastning på klima, helse og våre oljeresursser Our own internal estimate is a car park of 1.1 billion vehicles in 2020 (compared to 800million today). However, we realise tht this number may be very low, since it is based on an assumption of a 15% car ownership rate globally, compared to the approx 50% car ownership rate in the Western World. We are also noting that people are increasing the use of their car. They travel further for both work and leisure. Note: Pop 2020: 7.5 billion (incl children) – 15% car ownership = 1.1 bill BI 12.10.2007

GM alternative drivkraftstrategi Hybrid Electric Vehicles (incl. Plug-In HEV) IC Engine and Transmission Improvements Hydrogen Fuel Cell Petroleum (Conventional & Alternative Sources) Bio Fuels (Ethanol E85, Bio-diesel) Electricity (Conventional & Alternative Sources) Battery Electric Vehicles (E-Flex) Displace Petroleum Improved Vehicle Fuel Economy & Emissions Energy/Fuel Diversity Time The OVERALL OBJECTIVE OF GM is to remove the automobile from the energy and environmental equation. Realistically this means that we will use different sources of fuel- the different types of propulsion technology will coexist for the foreseeable future. In the NEAR-TERM we focus on incremental internal combustion engine improvements, both gasoline and diesel, as well as the improvements in our transmissions. Also in the NEAR-TERM we establish or already have established alternative fuels technologies like E85, CNG, Biodiesel and LPG. When it comes to E85, GM strongly supports a public strategy that encourages E85 to be more widely available, encourages consumers to purchase E85 cars and E85 and gives credit to automakers for the W2W CO2 reduction potential. Very important also that EU encourages the swift transition to 2nd gen bioethanol production. In the MID-TERM GM are introducing Hybrid electric vehicles. With the products already in the market and the ones coming in the next 2 years this technology moves more and more to the near term. LONG TERM, GM believes that hydrogen fuel cell vehicles will provide a strong opportunity to take the last step to remove the vehicle from the energy & environmental debate. Our role is to develop and bring to market technologies with the potential to reduce emissions. However, we can’t do it alone – governments must establish a coordinated policy framework that engages fuel providers and consumers as well as automakers to make these technologies commercially viable. NEXT CHART BI 12.10.2007

Saab BioPower – Et resultat av erfaringer og ekspertise fra både GM og Saab Fordeler grunnet GM,s lange erfaring med etanol i bil: GM har solgt over 2 mill. E85 biler i Amerika. GM er markedsleder i Brasil, som har den høyeste etanol- penetrasjonen i verden. SAAB har eksperimentert med etanol siden begynnelsen av 90- tallet: Saab 9000 multi flexfuel - ble lansert allerede i 1992, men markedet og infrastrukturen var ikke klar på dette tidspunktet. Saab Variable Compression Concept motor ble presentert i 2000, basert på ny kunnskap om Trionic motorstyring. Saab har lang erfaring innen turboteknologi. BI 12.10.2007

Responsible performance Independent thinking Is the essence of our heritage Brand DNA Product pillars Progressive design Innovative Sporty, driver focus Aircraft heritage INDEPENDENT THINKING Responsible performance Scandinavian origin BI 12.10.2007

Saab BioPower – hvorfor fokuserer SAAB på bioetanol? Bioetanol-delen er CO2-nøytral (utslipp fossilt CO2 35-50 gr/km). Bioetanol er tilgjengelig i dag – produksjonen er i kraftig vekst. Enkelt for bruker- bensin kan benyttes der bioetanol ikke er tilgjengelig. Enkelt, og ingen store investeringer for forhandler/kunde. Benytter dagens motorteknologi. Høyere oktaninnhold (104 RON) gjør det mulig å opprettholde dagens motoreffekt med mindre motorer (downstreaming). Kompatibel med annen teknologi BI 12.10.2007

Saab kundene verdsetter ytelse, men er også opptatt av miljø Saab kundene verdsetter ytelse, men er også opptatt av miljø! De er gjerne: Moderne individualister Miljøfokusert Går egne veier Prøver ut ny teknologi Lik kundeprofil verden over Høy utdannelse og inntekt Aktive personer, søker opplevelser BI 12.10.2007

Saab BioPower annonse, dobbeltside i magasiner

Saab BioPower – bioetanol (E85) Betydelig redusert mijøpåvirkning (utslipp fossilt CO2 35-50 gr/km) + Økt motorytelse (20-30 hk ekstra) BI 12.10.2007

Saab BioPower – så langt…. 2004 2005 2006 2007 Jan-Juni Juli-Des Jan-.Juni Juli - Des 2.0t verdenspremiere i Paris Internasjonale PR- arrangement Lansering i Sverige Lansering i Europa.. 2.3t premiere i London 2.3t lansering i Sverige Videre lansering i Europa 9-3 1.8t BioPower Tilgj. i alle modeller 9-3 2.0t BioPower Aero X konseptbil BioPower Hybrid - null CO2-utslipp E100 konsept – ren bioetanol BI 12.10.2007

Alle modeller er nå tilgjengelige som BioPower Saab 9-5 BioPower 2.0t 150 180HK (240 – 280 Nm) 2.3t 185 210 HK (280 – 310 Nm) Saab 9-3 BioPower 1.8t 150 HK - 175HK (240 – 265 Nm) 2.0t 175 HK - 200HK (265 – 300 Nm) BI 12.10.2007

Saab BioPower – vår erfaring Miljøvennlige alternativer må være: Attraktive – samme krav til komfort, funksjonalitet og prestasjoner. Bekvem og enkel i bruk. Myndighetene må legge forholdene til rette. Alle parter i bioetanolkjeden må jobbe i samme retning En endring av bilkjøp kan gjøres raskt hvis hele kjeden jobber i samme retning. Sverige – i løpet av 12 mnd gikk salget av Saab 9-5 Biopower fra 0 - 85%. Irland – i løpet av 5 mnd gikk salget av Saab 9-5 Biopower fra 0 - 84% Bioetanol-kunder er fornøyd med sitt valg viser en svensk undersøkelse: 94% av alle SAAB Biopower-kunder ville ha gjort samme valg igjen, og vil anbefale andre å gjøre samme valg. Råstoff Produksjon Kjøretøy Distribusjon Lovverk Marked BI 12.10.2007

“Sverige skal være uavhengige av fossile brensler i 2020” Göran Persson, 2001 Lokale myndigheter er nøkkelspillere for å starte markeds-utviklingen. Ingen avgifter på fornybare drivstoff – 2013 20% lavere firmabilskatt - 2011 10 000 SEK til privatkunder som kjøper miljøbil Gratis parkering i mange byer Ingen bomavgift i Stockholmsringen Miljøtaxier har første prioritet på Arlanda Airport Miljøbiler er etterspurt av det offentlige (krav) Statlig støtte og EU-støtte for produksjon av biodrivstoff, distribusjon, forskning og investering i biler. BI 12.10.2007

Market situasjon, miljøbiler i Sverige Totalt 36 617 biler og 13% markedsandel Topp 5 miljøbiler i Sverige, 2006: Saab 9-5 BioPower 10.941 biler 30% markedsandel Ford Focus Flexifuel 7.239 biler 20% markedsandel Volvo S40/V50 Flexifuel 6.624 biler 18% markedsandel Volvo V70 Bi-fuel 2.234 biler 6% markedsandel Toyota Prius (Hybrid) 2,058 biler 5,5% markedsandel SOURCE: BIL Sweden BI 12.10.2007

Det svenske markedet har gjort sitt valg; bioetanol - Saab er klart ledende blant miljøbiler! Første halvdel av 2007 6624 biler 713 Volvo Bifuel *) Ble tilgjengelig fra mars 2007 **) Inkludert V50, S40 og C30 BI 12.10.2007

Infrastuktur for E85 i Sverige Des. 2004 – 140 E85-stasjoner Des. 2005 – 300 E85-stasjoner Des. 2006 – 600 E85-stasjoner Våren 2007 – 700 E85-stasjoner I dag – 950 E85-stasjoner Ved utgangen av 2009 – ca. 2300 E85 stasjoner Ca. 50% av bensinstasjonene vil tilby bioetanol. (Lovgivning er en viktig årsak til dette). BI 12.10.2007

Andre land følger etter… Irland 50% reduksjon i registreringsavgiftene, reduserte avgifter på E85, moms kan kreves tilbake. Frankrike 50% reduksjon i nybilavgifter og i CO2-avgift. Ingen firmabilskatt i 2 år. Får tilbake 80% av momsen på E85. Sveits Avgiftslette for E85 SAAB BioPower er mest solgte flex-fuel-bil i Europa BI 12.10.2007

Hva med Norge ? Ingen avgifter på E85 10.000 kr. i redusert registreringsavgift fra juli 2007 15 E85-stasjoner (Statoil), forventet 20 innen utgangen av 2007 Ingen incentiver… 251 solgte Saab BioPower i Norge i 2006 159 solgte Saab BioPower hittil i år BI 12.10.2007

Bioetanol – fremover Tilbys på flere markeder, og på fremtidige modeller. Utvikle etanol-motorer, med mulighet for å kunne benytte bensin. Mindre motorer, utnytte høyere oktaninnhold og turboteknologi. Vi ser et stort potensiale for E-100. Kombinere etanol med annen teknologi. My own role in all of this is to contribute to the continuous evolution of our future BioPower strategy and to help create the right market conditions for BioPower – co-ordinating product development, public affairs, pr, sales & marketing, our local market organisations and our external partners. To me it is important that we continue to explore the opportunities within the bioethanol field – how to improve the environmental efficiency, but also how to make environmental cars more attractive to the consumers. Let me show you in more detail what we are exploring for the future. I will use our recent concept cars to visualise… BI 12.10.2007

Saab BioPower Hybrid Concept 260 HK Saab BioPower med motor som benytter E100. Øker effekten ved å benytte elektromotor i tillegg. Drivstoffbesparende “Zero Mode”, bykjøring kun med elektromotor. Energibesparende, lader batteriene bl.a. ved oppbremsninger. Viser fremtidig etanolbil kombinert med annen miljøvennlig teknologi. BI 12.10.2007

Saab BioPower 100 Concept Første turbomotoren laget for 100% bioetanol (E100) 2.0-liter turbo som gir 300 HK og meget lavt C02-utslipp. Bekrefter at mindre motorer kombinert med turboteknologi gir høy effekt. Stort potensiale for vesentlig mindre motorer i fremtiden. Viser at det er mulig å kjøre med 100% bioetanol, ikke blandet med fossilt brennstoff. BI 12.10.2007

Spørsmål ? BI 12.10.2007