Digital historiefortelling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
En du kan støtte deg til når ting går galt. En du alltid kan stole på, fortelle alt til.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Språk og sosialisering
Sammensatte tekster: Photo Story
Styrket fellesskap Første samling 20. oktober 2009 Melhus bedehus 19:30 Kaffe 20:00 Vi starter presis 22:00 Takk for i kveld.
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Høgskolen i Oslo Nettbasert samarbeidslæring i 2.studieår Felles forfatterskap på nettet ved hjelp av Task 2.0 En kort innføring laget av Sissel Eeg-Larsen.
Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven”
Kursopplegg for KlubbenOnline Kursmateriellet er laget av Runar Sveen, Akershus IK November 2000.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Muntlige presentasjoner
Semesterintroduksjon – våren 2013
Sammensatte tekster.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Alle har en historie å fortelle! ITU-konferansen – Kreative Dialoger 20. oktober 2005 Birte Hatlehol Stipendiat i mediepedagogikk, NTNU
12 Reflekterende lesing.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Blogg og publisering på nett
Grunnleggende tekstbehandling
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Bli kjent med IKT. © Eduke as Basisferdigheter 1. Lese 2. Skrive 3. Regne 4. Muntlig fremstilling 5. IKT.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Johanne Molnes Harkjerr
Valgfag på Kastellet skole
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Digital historiefortelling - prøv selv
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Onsdag Norsk 2. Gym 3. Lillefri 4. Tema: Columbus 5. Spising 6. Storefri 7. Matte 8. Matte 9. Sistefri 10. Diverse.
Høgskolen i Oslo Nettbasert samarbeidslæring Deltid studieår Felles forfatterskap på nettet ved hjelp av Task 2.0 En kort innføring laget av Sissel.
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
i Word 5 nye måter å jobbe på
Utskrift av presentasjonen:

Digital historiefortelling Høgskolen i Lillehammer 18.november 2009 Birte Hatlehol birte.hatlehol@svt.ntnu.no

Program 9.15 -10.00 Introduksjon 10.15 -11.00 Fortellersirkel 11.00 -11.30 Gjennomgang av programvaren Photostory 11.30 -12.00 Lunsj 12.00 - 14.30 Produksjon med lydlegging 14.30 - 15.00 Premiere!

Hva er en digital fortelling? Stine på stasjonen

Digital Storytelling Digital historiefortelling Et pedagogisk multimediekonsept Korte, personlige fortellinger/filmer Stillbilder, tekst, lyd, film og ens egen personlige stemme

Historier rundt leirbålet Møte mellom: Ny digital teknologi Muntlig fortelling (Joe Lambert, 2002)

Fortellinger Alle har opplevelser som kan bli til fortellinger Fortellingene kan ha betydning for andre kan skape forståelse kan skape kommunikasjon kan medføre læring kan bidra til refleksjon - på tvers av generasjoner, klasse, religion, språk osv.

Center for Digital Storytelling Mål: Deltagere skal lære å bruke digitale medier gjennom å fortelle meningsfulle historier fra eget liv Dele historier og erfaringer med andre http://www.storycenter.org BBC – Capture Wales: community/fellesskap http://www.bbc.co.uk/wales/capturewales

Uansett fortelling - det personlige er sentralt Hva slags fortelling? Personlige fortellinger Presentasjonsfortelling/forskningsformidling Historiske fortellinger Fagfortellinger Refleksjonsfortellinger Uansett fortelling - det personlige er sentralt

Presentasjonsfortelling /forskningsformidling www.ungisentrum.net En digital fortelling om prosjektet Ung i sentrum

Personlig fortelling Dette kan være alle slags personlige historier: Personer / dyr vi er glad i Erfaringer som har utfordret oss Situasjoner hvor vi har oppnådd noe Et sted som har betydning for en En reise som har betydd noe En hobby eller jobb Kriser man har opplevd i livet

Personlig fortelling Kjærlighetsbrev fra Paris http://www.digitalefortellinger.com/

Digitale forstyrrelser i Lillehammer Historiske fortellinger http://www.oppland.no/Digitale-forstyrrelser/ http://www.digitaltfortalt.no/show_single.aspx?art_id=113435&fylke_nr=500

Fagfortellinger Ilen Entomologiske forening Undervisning i ungdomsskolen ved Øystein Olav Roten

Refleksjonsfortellinger Høgskolen i Oslo ved Grete Jamissen Formidling av refleksjoner og opplevelser i praksis http://gjamissen.wordpress.com/projects/sport-outdoor-life-and-health/

Hvordan skape en god fortelling? Forberedelse: Skrive ned ideer til en liten historie Finn fram bilder Finn evt. musikk NB – rettighetsbelagt materiale bilder/musikk Har alle en idé??

7 sentrale elementer for å få en god historie Poeng Dramatikk Følelser En personlig stemme Lyd Disposisjon Rytme

Poeng Hvilket budskap har du? Hva vil du formidle? Hva er poenget? Vendepunkt?

Dramatikk Hvordan bygge opp historien/spenningen? Hva kan få tilskueren interessert? Ikke avslør alt i tittelen/ begynnelsen. En poengtert avslutning! IKKE: Først kom vi, så spiste vi, og så gikk vi….

Følelser Fortellingen bør ha et følelsesmessig innhold, den skal fortelles med hjertet. Det er lettere å leve seg inn i en historie som berører oss emosjonelt.

En personlig stemme FINN DIN STEMME! STEMMEN er unik Skap nærhet Ta utgangspunkt i deg selv. En hjelp: Bruk betegnelsen JEG Det verbale budskapet bør skrives ned. FINN DIN STEMME!

Lyd Musikk og lydeffekter kan bidra til å fortelle historien Skaper stemning til bildene NB – Musikk overdøver ofte stemmen http://www.multimedia.skolverket.se/Arkiv/Musik/ http://creativecommons.org/legalmusicforvideos/ http://www.soundsnap.com/

Disposisjon Hvilken betydning har rekkefølgen av bildene? Hva skjer hvis du bytter om rekkefølgen?

Rytme Skal historien fortelles raskt eller langsomt? Skal tempoet endres underveis? Bilderytme Stemmerytme Musikk/lydrytme

Fortellersirkel Historien formidles i fortellersirkelen Gi hverandre tilbakemelding

Antall bilder / ord Hvor få ord? Hvor få bilder? Ta utgangspunkt i 5-15 -20 bilder, velg ut noen 2 min. film = 250 ord

Gjennomgang av programvare Photostory http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/photostory/default.mspx Man kan også bruke Windows Movie Maker i Movie.

Photostory - hjelpesider Digitale pedagoger: http://norskboka.no/photostory_skrittforskritt.htm http://norskboka.no/photostory.htm http://www.vct.no/?artID=62

Produksjonsfasen Sette inn bilder Lese inn teksten Redigere Lagre som filmfil Legges på minnepenn for visning

Alle har en historie å fortelle! Premierefest! Kl.14.30 Alle har en historie å fortelle!

Nettsteder med digitale historier Flimmerfilm http://www.digitalefortellinger.com/ Rum för berättande http://www.ur.se/rfb/ Stories for change http://storiesforchange.net/node/1171 D.U.S.T.Y. http://www.oaklanddusty.org/ Media that matters http://www.mediathatmattersfest.org MassImpact http://www.massimpact.org Silence Speaks www.silencespeaks.org Creative Narrations http://www.creativenarrations.net