edbo risk management as Einar Døssland, statsautorisert revisor

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Effektiv prosjektplanlegging
Finansieringsordninger
Timeregistrering og Fakturering
BankID i Vital Forsikring ASA
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
E-handel.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Varsling om kritikkverdige forhold
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Velkommen! Bonusfilmen laget av Tromsø vgs - medialinja.
Resultater Kundesenter
Viktige lover og regler
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
3 Jeg og mitt.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 2
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Velkommen! 4/4/2017.
Signe Louise Berthelsen
BI Av Bjørn Frang.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Dagligbankundersøkelsen 2014
Forventninger til økonomen
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
Da debatten kom til Drammen Hamar 7. januar 2015: Biblioteket tar den lokale debatten. Monica Nyhus, Biblioteksjef Drammen bibliotek.
Besøksadresse: Stranden 1 B (Aker Brygge), 0250 Oslo Postadresse: Postboks 191, 1319 Bekkestua Erling Grimstad advokat & rådgiver Styreansvar.
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Finansnæringens tilnærming mot korrupsjon
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Frittstående informasjon for valgt revisor Økonomistyring og regnskap.
Nye regler om kundepleie! - innspill til debatt om styrets ansvar Erling Grimstad
1 edbo risk management as Korrupsjon - Innhold  HVORDAN FOREGÅR KORRUPSJON?  HVORDAN AVDEKKE SIGNALENE?  INTERNREVISJONENS.
Regnskap og regnskapsrutiner
Korrupsjon og habilitet
Driftsbudsjett og regnskap
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
En kontrakt som koster dyrt
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Attestasjon og anvisning
Utskrift av presentasjonen:

edbo risk management as Einar Døssland, statsautorisert revisor 03.04.2017 Avdekking av misligheter og korrupsjon samt forebygging av økonomiske misligheter Presentasjon 15.03.2007 for Kultur- og kirkedepartementet edbo risk management as Einar Døssland, statsautorisert revisor einar@edbo.no Tlf: 90 98 27 56 - Faks: 910 11 536 Kontorer i Oslo og Trondheim

03.04.2017 Hva er misligheter Misligheter omfatter handlinger der ansatt eller tillitsvalgt i virksomheten uberettiget søker å oppnå en økonomisk fordel for seg selv eller annen part. korrupsjon underslag, tyveri, bedrageri, økonomisk utroskap, salg av informasjon, tilbakeholdelse av informasjon ved etablering og ved gjennomføring av avtaler/kontrakter, bruk av virksomhetens eiendeler og andre manipulasjoner som har gitt uberettiget vinning Forsøk og medvirkning omfattes også Ordet misligheter brukes i straffeloven – et paraplybegrep – misbruk av gitt tillit

AVDEKKING

Hvordan var det mulig? Direkte bestilling – styrt og planlagt 03.04.2017 Hvordan var det mulig? Direkte bestilling – styrt og planlagt Ingen avtale eller godkjennelse – mangler uavhengig involvering i innkjøpsprosessen Avtaler fakturering Mottar og behandler inngående fakturaer utenom prosedyre Får hjelp av underordnet til attestasjon og anviser selv Bokfører og utbetaler – ingen kontroll

Hva må du vite? Hvordan skjer korrupsjon og misligheter? Hvilken del av regelverket kan forhindre misligheter og korrupsjon i stat og kommune? Hvilken del av virksomhetens interne kontroll kan forhindre og avdekke misligheter og korrupsjon?

Hva er forskjellen? Finance Credit Undervisningsbygg Vannverket 03.04.2017 Hva er forskjellen? Finance Credit Undervisningsbygg Vannverket Forsvaret og leverandører

03.04.2017 Hvem korrumperer hvem? Direktør i den kommunale eller statlige virksomheten er den dominerende - setter krav og betingelser til leverandøren Leverandøren er den dominerende – smører, smigrer, gir gaver/reiser, representasjon etc. Åpner muligheten for bedrageri med eller uten intern medvirkning – ansatte unnlater å utføre intern kontroll i virksomheten

Korrupsjon og konsekvenser Truer demokratiet og den frie konkurranse Katastrofale konsekvenser for den som jukser – begynnelsen på slutten! Et fattigere og karakterløst samfunn – alle taper!

Trusler: Fakturert omsetning fra leverandør: skjulte avtaler 03.04.2017 Fakturert omsetning fra leverandør: skjulte avtaler overfakturering fiktive fakturaer Signaler ved: Normavvik ved innkjøp Avtale Manglende etterlevelse Attestasjon og anvisning Bokføringen - rutine Transaksjonene - data Salgsdokumenter og bilag Observasjoner Leverandørens regnskap Trusler: Leverandør Privat AS Kommune/Stat

Tapping av verdier Samhandler med leverandør og privat selskap Risiko: 03.04.2017 Tapping av verdier Risiko: Kjøper varer Fakturerer varer og tjenester som aldri er levert. Samhandler med leverandør og privat selskap Kommune Signaler for: Signalprofil 1 – varestrøm, kjøper fra eget/sønnens selskap Signalprofil 2 – ”tom”/fiktiv faktura fra leverandør

Relasjonsbygging Hvordan kommer korrupsjonen i gang? Hva med de ansatte? Kulturutvikling og verdiforankring! Relasjonsbygging – profesjonalitet!

Organisert økonomisk kriminalitet? 03.04.2017 Organisert økonomisk kriminalitet? Gir tilbudet med lavest pris ! Beste tilbud ! Ingen kan konkurrere på betingelser uten å gå med tap! ------------------------------------------ Jukser med faktureringen! - Tar de prisene de vil! – Smører medkontrahent! Jukser med regnskapene! Bruk SBS som eksempel

Risikoområder Hvem? – motiver og insentiver Hva? - verdier 03.04.2017 Risikoområder Hvem? – motiver og insentiver Hva? - verdier Hvordan? - muligheter Tenk som en bedrager! Hva må til for å definere et risikoområde Bruk saken fra Siemens som eksempel – strategi for arbeidet

Faresignaler P ersoner (organisasjoner) E iendeler - verdier 03.04.2017 Faresignaler P ersoner (organisasjoner) E iendeler - verdier S ystemer - data T ransaksjoner - data Der hvor du finner avvikene finner du signalene – gi eksempel på avvik, person og rolle - eiendeler, verdier som går tapt Bruk av systemet – det som skiller bruk av systemer og rutiner ved misligheter kontra normale økonomiske transaksjoner. Transaksjoner – signalprofilen i forhold til ordinære transaksjoner

Signaler ved falske fakturaer 03.04.2017 Signaler ved falske fakturaer Lite selskap – stor omsetning Innkjøpsprosedyre er ikke fulgt Sekvensielle fakturanummer – eneste kunde Lave fakturanummer Hyppig fakturering – fordelt på ulike prosjekter – innenfor budsjett Store og runde beløp Fakturadato ved slutten av året – julehandel Manglet reskontroføring debet kostnad og kredit bank betaling før bokføring – omgått rutiner og attestasjon

Mange ulike signaler 958 leverandører i lev.reskonto uten org. nr! 03.04.2017 Mange ulike signaler 958 leverandører i lev.reskonto uten org. nr! Mangler bankkonto nummer Utbetaling fra kundereskontro Forretningsadresse og bankkonto i ulike land eller utbetaling til skatteparadis Fakturadato fra 15.12 til 31.12 med fakturabeløp på hele 100.000,- ”Diverse varer iht. til avtale” Dato for ansettelse og ny leverandør

”Politimester Bastian Metoden” Risikovurdering Hvem – Hva – Hvordan + + + røverhistoriene Slik skulle det vært Slik er det (fakta) ”Røverhistorie” (forklaring) Slik tenker en røver/bedrager Kardemomme-loven Røverne fanges med bakervarer (intern kontroll) ”sekken var åpen, det var mørkt, brød og vørtekake falt opp i sekken” ”Vi henter brød og mange gode kaker fra bakermesteren i natt” ” Det er ikke sant, fordi brøda og vørtekakene lå ikke på samme hylle”

Risiko og signalene Data og signalene Risiko/Metode Hvem Hva Hvordan 03.04.2017 Risiko og signalene Risiko/Metode Hvem Hva Hvordan Data og signalene Data/Red Flag Person Eiendeler System Transaksjon Denne fylles ut – blå som en del av forberedelse – rød som en del av bevisvurderingen.

Risiko > Signal > Bevis 03.04.2017 Risiko > Signal > Bevis Sammenhengen avgjørende for beviskraften: Metode (hvem, hva hvordan) Signal P ersoner E iendeler – verdier S ystemer – dokumenter T ransaksjoner Dokumentasjon (bevisene) Veien fra risikoanalyse til bevis -

Hvor tror du risikoen er størst? 03.04.2017 Hvor tror du risikoen er størst? _____________________________

Hva kan du gjøre? Skap en åpenhet om temaet! Ta temaet opp! 03.04.2017 Hva kan du gjøre? Skap en åpenhet om temaet! Ta temaet opp! Hva må alle i virksomheten vite om korrupsjon og misligheter? Arranger workshop! Pek på hvor virksomheten er utsatt! Gi oversikt over tiltak som er etablert! Pek på synlige signaler - etterlevelse Pek på behovet for nye tiltak! Trussel – Risiko > Lover og regler, innkjøpsbestemmelser Hvilke elementer i det ”eksterne regelverket” må etterleves for å beskytte mot misligheter og korrupsjon. Hvilken overvåking er etablert for å kontrollere om regelverket etterleves? Signaler > Hva er etablert av interne regler, policy og rutiner Hvilke elementer i virksomhetens intern kontroll kan forhindre og avdekker misligheter? Når og hvordan skal det reageres? Tiltak > Hvilken effekt og hvordan integrert i styringssystemet? Kontrollmiljøet – hvordan det svekkes og styrkes Workshop > Kjør en kort demo med 5 – 10 spørsmål og hvor hver gruppe diskuterer ett spørsmål i en pause Hvert spørsmål besvares innenfor ca 1-2 minutter i plenum

FORBYGGING

Hvilken nytteverdi? Korrupsjon et alternativ til ”Fair Play”? 03.04.2017 Hvilken nytteverdi? Korrupsjon et alternativ til ”Fair Play”? Kjent at signaler på misligheter varsles og undersøkes – preventivt!!!! Avdekking og oppklaring av korrupsjon og misligheter er alltid lønnsomt! Stor verdi og betydning for samfunnet og demokratiet! Konsekvenser for ”bedrageributikken” Hva vil konsekvensene av og ikke gjøre noe? Vis til eksempelet med Siemens, saksomkostning mot 75 mill tilbakebetalt – Det som er så synd, alt avdekkes ikke, bare en andel kan bevises. Forklar hvor utbytte av bedrageriet går. Sammenlign korrupsjon med doping i idretten. Effekten er enorm – avsløring er katastrofe.

” Smurt og Lurt” Er det sammenheng mellom leverandørens fordelsoverføringer (gaver) og mulighet til å gjennomføre bedrageri? – JA!

Juridiske og etiske grenser 03.04.2017 Juridiske og etiske grenser Ulovlig, d.v.s oppfyller gjerningsbeskrivelsen i bestemmelser om straff Klart etisk tvilsomt, kanskje i strid med interne retningslinjer, men fremdeles lovlig Etiske betenkeligheter, men innenfor formelle krav og retningslinjer Åpenbart forsvarlig og fornuftig

Korrupsjon og gavens makt! Hvordan påvirkes vi av fordelsoverføringer? Signalprofil mellom gave og giver? Vis meg gaven du gir og jeg kan fortelle hvordan du er? Hva sier reglene? Hvor er gråsonene? Hvordan unngås brudd på reglene ved relasjonsbygging? Hvordan omgås reglene ved relasjonsbygging?

Etiske retningslinjer 03.04.2017 Etiske retningslinjer En forankring i et bed av sunne verdier eller brukt som en falsk innpakning med bedrageri som motiv? (+ gaver, representasjon og relasjonsbygging = tillit = vi er til å stole på! ) Hvilken verdi kan etiske retningslinjer ha? Hva bør etiske retningslinjer omfatte? Hvordan bør etiske retningslinjer brukes? Slik bruker etisk retningslinjer av bedragere? Hva er etikk og etiske regler - etikk -en morallære; moralfilosofi (til dels med overgang til 'moral’) - Læren om hvordan vi skal handle og opptre – regler og normavvik Omfatte, handle og opptre internt og i relasjon til eksterne Hvem skal fastsette reglene? - Hvem gjelder reglene ? - De eller meg? – Brukes internt – tas med som klausuler i avtale med eksterne

Verdier, holdninger og adferd 03.04.2017 Verdier, holdninger og adferd Forankring til sunne og gode verdier gir mindre avvik i adferd (handling) Symbolikk – verdier – holdning og adferd

For nærmere informasjon kontakt: 03.04.2017 For nærmere informasjon kontakt: edbo risk management as Einar Døssland, statsautorisert revisor Anders Berg Olsen, statsautorisert revisor og jurist einar@edbo.no Tlf: 90 98 27 56 - Faks: 910 11 536 Kontorer i Oslo og Trondheim